ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرایش بازار کار ایران به روستا همزمان با کاهش مشارکت اقتصادی زنان

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در ایران را ۱۱,۷ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی را ۴۰,۵ درصد اعلام کرد. نرخ مشارکت اقتصادی مردان رو به افزایش است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری و همچنین میزان مشارکت اقتصادی در روستاها بیشتر از شهرهاست. علاوه بر این نرخ بیکاری در تمام فصل‌های سال در مردان کمتر از زنان بوده است. بر اساس این بررسی نرخ مشارکت اقتصادی مردان در مقایسه با زنان در حال افزایش چشمگیر است. بنابراین بازار کار ایران از شهر به روستا تغییر مسیر می‌دهد و هر چه می‌گذرد سهم مردان از بازار کار افزایش بیشتری پیدا می‌کند. مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در ایران را ۱۱,۷ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی را ۴۰,۵ درصد اعلام کرد.

نرخ بیکاری در تمام فصل‌های سال در مردان کمتر از زنان بوده است (عکس: آرشیو)

مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ بیکاری در مناطق شهری از مناطق روستایی بالاتر است. نرخ بیکاری نقاط شهری در پاییز ۱۳۹۶، ۱۳,۱ درصد بود که با ۰,۱ درصد افزایش به ۱۳,۲ درصد در پاییز ۹۷ رسید. در همان حال نرخ بیکاری در مناطق روستایی طی پاییز ۹۶، ۷,۹ درصد بود و با ۰,۳ درصد کاهش به ۷,۶ درصد در پاییز ۱۳۹۷ رسید.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر مناطق روستایی و شهری نیز به این نتیجه رسیده است که نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در مناطق روستایی بالاتر از مناطق شهری است. نرخ مشارکت اقتصادی مناطق روستایی در پاییز ۹۶، ۴۱,۴ درصد بود که با ۱,۲ درصد افزایش به ۴۲,۶ درصد در پاییز ۹۷ رسید و در همان حال نرخ مشارکت اقتصادی مناطق روستایی در فصل تابستان ۴۳,۲ درصد بود و در مقایسه با فصل پاییز ۰,۶ درصد کاهش یافت. به این ترتیب در سال گذشته اقتصاد روستاها شکوفاتر از اقتصاد شهرهای ایران بود.

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود که دوشنبه ۱۹ فروردین‌ منتشر شد اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی ایران بیشتر از آنچه که قبلا پیش‌بینی کرده بود، کاهش خواهد یافت. بر اساس این گزارش  اقتصاد ایران طی سال جاری ۳,۸ درصد کوچک‌تر خواهد شد. تبعیض‌های جنسیتی بر بازار کار ایران همچنان اثرگذار است. نرخ بیکاری زنان بیشتر از مردان و میزان مشارکت اقتصادی آنان نیز کمتر از مردان است.

بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در تمام فصول در مردان نسبت به زنان پایین‌تر است. نرخ بیکاری زنان که در پاییز ۱۳۹۶، ۱۹ درصد بود، در تابستان ۱۳۹۷ افزایش یافت و به ۱۹,۸ درصد رسید. در همان حال در پاییز ۹۶ نرخ بیکاری مردان ۱۰ درصد بود و در تابستان ۹۷ با ۰,۳ درصد رشد به ۱۰,۳ درصد رسید اما در پاییز ۹۷ دو درصد کاهش یافت.

نرخ مشارکت اقتصادی مردان هم در ایران تفاوت چشمگیری نسبت به زنان دارد. نرخ مشارکت مردان در پاییز ۹۶، ۶۴ درصد بود و در تابستان ۹۷ به ۶۵,۳ درصد رسید که به معنای رشد ۱,۳ درصدی مشارکت اقتصادی مردان است. در پاییز ۹۷ نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۰,۹ درصد کاهش یافت اما همچنان در مقایسه با سال ۹۶ افزایش در حال افزایش بود.

نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیر فعال را نهفته دارد، وابسته است. محصلان، خانه‌داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده‌اند، فعال اقتصادی محسوب می‌شوند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.