ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تصمیم ترامپ در مورد سپاه به ایده رژیم‌چینج مربوط است»

گفت‌و‌گو با علی صدرزاده تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه

قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا پیامدهای بالقوه زیادی دارد. آیا تصمیم ترامپ ریسک مقابله نظامی ناخواسته با ایران را افزایش داده؟‌ آیا در راستای «رژیم چینج» است یا چوبی است لای چرخ حمایت اروپایی از برجام؟ زمانه این پرسش‌ها را با علی صدرزاده تحلیلگر مسائل خاورمیانه در میان گذاشت.

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده بالاخره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داد و برقراری هرگونه رابطه اقتصادی و معامله با سپاه را حمایت مالی از یک گروه تروریستی خواند. حرکت او در آستانه انتخابات اسرائیل تنش‌ها در منطقه را بالا برده است. جمهوری اسلامی از ماه‌ها پیش هشدار داده بود که در برابر این اتفاق واکنش نشان خواهد داد. در پی این تصمیم واشنگتن، شورای عالی امنیت ملی ایران دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد. شماری از تحلیلگران قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی را آخرین حرکت در راستای استراتژی آمریکا برای تغییر رژیم (رژیم‌چینج) در ایران می‌دانند؛ هرچند یک روز پیش از اعلام تصمیم ترامپ، برایان هوک رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز ــ «ایران باید با آمریکا آشتی کند» ــ بار دیگر تأکید کرد هدف آمریکا نه «تغییر رژیم» بلکه «تغییر رفتار» است. علی صدرزاده تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با «زمانه» اما معتقد است که «سپاه پاسداران به تنهایی یک گروه تروریستی نیست، شاید عملیات تروریستی در گذشته و آینده، در داخل و خارج فعالیت تروریستی انجام دهد، یا داده باشد، اما ارتش هم هست و جوانان ایرانی در آن خدمت نظام وظیفه انجام می‌دهند» و قراردادن آن در فهرست تروریستی را باید در راستای سیاست رژیم‌چینج آمریکا فهمید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عمو

    چینج یعنی تغییر؟ خوب چرا به فارسی نمی نویسید؟ شاید کسر شأن باشد؟ تحلیلگر تا خرخره غرب زده است. کمی پارسی را پاس بداریم. میدانم تغییر عربی است ولی جا افتاده است.

  • Reza

    چرا تحلیلگر محترم با شاید مسله تروریست بودن سپاه را بیان میکند و اینکه میگوید شاید در گذشته سپاه کارهای تروریستی کرده باشد.تردید چرا؟

  • چهل سال بعد

    چهل سال بعد در چنین روزهایی در سایت "رادیو فراتر از زمانه": استانداری واشنگین به نمایندگی از سایر استدانداری های امریکای شمالی تحت مستعمره جاعش، عاجزانه از مقام معظم ایالات جماهیری اسلامی جهانی، تقاضا دارد اهل ذمه بلد امریکا را مورد مرحمت خود قرا داده و از باز امسال کم بدراد! زیرا نفوس کفاریه بخش واشنگتن و سایر الایات سابق متحدهامریکا، توان دخل و خرج را ندارند.

  • ایراندوست

    تحریم، تهدید و فشار به سپاه پاسداران بعنوان یک عنصر اصلی و شاه کلید سرکوب و تخریب در ایران ، یک عملگرایی و حرکت اصولی در راستای تضعیف و انحلال جمهوری اسلامی از طرف دستگاه ایالات متحده امریکا است و قابل تقدیر است ، هرچند که عوامل و وقایع مهم دیگری هم در سرنگونی رژیم دخیل هستند. دلایل و منافع خارجیان هر چه باشد، نفس عمل خوب است و اینجا است که با آشکار شدن موافقین و مخالفین این حرکت سیاسی ، جای دوست و دشمن ، مخالف واقعی یا تقلبی ، جیره خوار یا انقلابی، شفاف خواهد شد. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد !