ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان سودانی بی‌‌توجه به حکومت نظامی در خیابان‌ها ماندند

صلح، عدالت و آزادی. این بود شعار معترضان. آن‌ها مقابل مقر ارتش بر طبل و سنج می‌کوبیدند و ترانه‌های انقلابی می‌خواندند.

انجمن‌ها و نهادهای مردم‌نهادی که اعتراضات سودان را سازماندهی می‌کردند و زمینه‌های سقوط دولت عمر عبدالبشیر را فراهم آوردند، از معترضان سودانی خواستند به قانون منع عبور و مرور توجه نکنند و در اعتراض به برقراری حکومت نظامی در سودان به خیابان‌ها بیایند. اعتراضات، شب‌هنگام در فضایی شاد، آکنده از دست‌افشانی و پایکوبی بات شعار صلح، عدالت و آزادی ادامه یافت.

۱۲ آوریل، خارطوم، تداوم اعتراضات در نخستین شب برقراری حکومت نظامی

وزیر دفاع سودان پنج‌شنبه ۲۲ فروردین/۱۱ آوریل بیانیه ارتش مبنی بر آغاز انتقال قدرت در این کشور را قرائت کرد. عوض بن‌عوف در این بیانیه «سرنگونی رژیم»، دستگیری عمرالبشیر و انتقال او به یک «مکان امن» و تشکیل دولتی متشکل از نظامیان را اعلام کرد. وزیر دفاع سودان همچنین وضعیت اضطراری سه ماهه اعلام کرد و از تعلیق قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵، بسته شدن حریم هوایی سودان به مدت ۲۴ ساعت خبر داد و گفت مرزهای این کشور تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود. ارتش در این بیانیه اعلام کرد که همه نهادهای دولتی سودان، از جمله مجلس ملی و شورای وزیران کشور منحل شده‌اند. از ساعت ۲۲ تا ۴ بامداد هم قانون منع رفت و آمد به اجرا درآمد. اعتراضات اما ادامه یافت.

انجمن شاغلان سودان با انتشار پیامی در توییتر از معترضان خواست به تحصن خود مقابل ستاد فرماندهی کل ارتش در خارطوم ادامه دهند.  کمیته مرکزی پزشکان نیز با انتشار بیانیه‌ای یادآوری کرد که در درگیری هفته جاری با مأموران امنیتی ۱۳ نفر از معترضان جان خود را از دست داده‌اند. معترضان روز گذشته بعد از انتشار بیانیه ارتش اعلام کرده‌ بودند که تا رسیدن به خواسته‌های خود به تحصن ادامه‌ می‌دهند. آن‌ها خواهان تشکیل یک دولت قانونی و محاکمه عاملان و آمران کشته‌شدگان در اعتراضات اخیرند.

به گزارش الجزیره، معترضان سودانی در مقابل مقر ستاد کل ارتش بر طبل و سنج می‌کوبیدند، پایکوبی می‌کردند و ترانه‌های انقلابی با مضمون صلح و دوستی می‌خواندند. صلح، عدالت و آزادی از شعارهای آنان بود.

صحنه کوتاهی از تداوم اعتراضات در نخستین شب برقراری حکومت نظامی در خارطوم و همبستگی سربازان با مردم

محمد حشام، یکی از معترضان به خبرنگار الجزیره در خارطوم گفت:

«در سودان می‌خواهند نظام قدیمی را با لباس تازه‌ای بازسازی کنند. من ۳۰ سالم است. من در زندگی یاد ندارم که آزاد بوده باشم. همیشه از تهدید و سرکوب رنج برده‌ام.»

تحصن در خارطوم به طور زنده

مردم در روزهای پایانی سال گذشته میلادی در اعتراض به مشکلات معیشتی، تورم و نابسامانی اقتصادی به خیابان‌ها آمدند. اما به زودی این اعتراضات به تظاهرات ضدِ حکومتِ ۳۰ ساله‌ عمر البشیر تبدیل شد.

در سال‌های گذشته ارتش بارها در سودان کودتا کرده است. در سال ۱۹۸۹ هم عمر البشیر با کودتای ارتش به قدرت رسید.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از ارتش سودان خواست که ارتش به خواسته‌های به حق معترضان پاسخ دهد. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا  خواهان تشکیل یک دولت موقت شده‌اند. مصر که با سودان مرزهای مشترک دارد اعلام کرده که به حکومت نظامیان سودان اعتماد کامل دارد. وزارت خارجه ایران هم خواهان خویشتنداری طرفین شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.