ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی برخی کشورها با آمریکا برای تمدید معافیت از تحریم‌ نفتی ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید آمریکا می‌خواهد به برخی کشورها برای خرید نفت از ایران معافیت دهد به شرط آن‌که میزان خرید نفت ایران را نسبت به دور قبل کمتر کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که ترکیه، ژاپن، چین، هند و برخی کشورهای دیگر برای تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران مذاکراتی با آمریکا داشته‌اند و واشنگتن می‌خواهد به برخی کشورها برای خرید نفت از ایران معافیت دهد با این تفاوت که این بار میزان خرید نفت ایران را نسبت به دور قبل کمتر کنند.

تلاش آمریکا برای حصر اقتصادی و تحریم نفتی ایران (عکس: آرشیو)

اسدالله قره‌خوانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۳ فروردین در مورد تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران گفت:

«تاکنون ترکیه، ژاپن، هند، چین و برخی کشورهای دیگر رایزنی‌هایی با آمریکا درباره تحریم‌های ایران و ادامه معافیت برای خرید نفت از ایران داشته‌اند اما هنوز جواب صریحی از جانب آمریکا داده نشده است.»

قره‌خوانی استراتژی آمریکا را «کاهش تدریجی میزان خرید نفت از ایران» دانست و افزود: «معتقدم آمریکا می‌خواهند به صورت جمعی معافیت دهد با این تفاوت که درصد خرید نفت ایران نسبت به دور قبل کاهش پیدا کنند.»

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت و گاز و همچنین کشتیرانی ایران ۱۴ آبان ۱۳۹۷ بازگشت. آمریکا گفته‌بود هدفش رساندن صادرات نفت ایران به صفر است. اما پس از اجرای تحریم‌ها، هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان به طور موقت از این تحریم‌ها معاف شدند.

معافیت‌های هشت کشور در ماه مه آینده (اردیبهشت ۱۳۹۸) پایان خواهد یافت و احتمال تمدید و یا حذف معافیت‌های بعدی نیز از همین ماه خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره افزود:

«پالایشگاه‌های کشورهای همچون کره، ژاپن، چین و هند با نفت ایران تنظیم شده‌اند یعنی تکنولوژی و مراحل تولید فرآورده‌های نفتی آنها با نفت ایران هم خوانی دارد که اگر در کشوری همچون ژاپن با تولید نفت ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران کنار گذاشته شود مشکلاتی را سر راهش خواهد داشت.»

قره‌خوانی معتقد است که از آن‌جا که سیاست آمریکا در مورد رساندن فروش نفت ایران به صفر شکست خورده واشنگتن مجبور شده است که فرصتی به خریداران نفت ایران بدهد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران دو هفته پیش عدم تمدید معافیت نفتی کشورهای خریدار نفت ایران را محتمل دانسته و گفته بود تحریم نفتی ایران مؤثر بوده و آمریکا به‌زودی تصمیم نهایی را در مورد تمدید معافیت نفتی اعلام خواهد کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری ایران در واکنش به این اظهارات، هوک را مبتلا به «بیماری ایران‌آزاری مزمن» خوانده بود.

استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز ۲۲ اسفند / ۱۳ مارس در کنفرانس سراویک گفته بود معافیت این کشورها دائمی نیست و همه کشورها باید واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، تحریم نفتی ایران دست‌کم تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد. این وزارتخانه همچنین پیش از این پیش‌بینی کرده بود که معافیت‌های موقت برای هشت کشور یاد شده در ماه مه / اردیبهشت پایان خواهد یافت و تمدید نخواهد شد.

خبرگزاری رویترز در اسفندماه گذشته به نقل از منابعی که نام آن‌ها افشا نشد گزارش داده بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد از ماه مه سال جاری صادرات نفت ایران را ۲۰ درصد کاهش دهد و به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند. این منابع به رویترز گفته بود که  ترامپ از اثرات قطع کل صادرات نفت ایران بر بازارهای جهانی آگاه است و گمان می‌کند که نمی‌توان صدور نفت ایران را کاملاً قطع کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • در انتظار گودو

    سلطنت باختگان قریب بر ۴۰ سال است که بر طبل "حملهء نظامی به ایران" می زنند و از تمامی دولتهای آمریکا در طی این مدت (ریگان, بوش [پدر], کلینتون, بوش ]پسر], اوباما, ترامپ) تقاضا و انتظار حملهء نظامی به ایران را داشته اند, اما چنین اتفاقی هیچگاه انجام نشده و نخواهد شد. چرا؟ بدین دلیل ساده که جمهوری جهنمی اسلامی, از بسیاری لحاظ ها اتفاقا دقیقا آن رژیم و حکومتی است که غرب و آمریکا مایل به حفظش در ایران هستند؛ رژیمی که ارزانترین و نازل ترین نیروی کار انسانی در بزرگترین بازار خاورمیانه را برای سرمایه های غربی فراهم میکند. رژیمی که بهترین بهانه برای فروش هر چه بیشتر اسلحه از سوی غرب به دیگر دیکتاتورهای منطقه است. رژیمی که تا زمانی سر کار است هیچگاه برای مردم ایران نظامی مردم سالارانه برقرار نخواهد کرد. عجیب تر از این همه فراموشیِ اختیاری و شتر مرغ بازی درآوردن, اخیرا "هشدار" سلطنت باختگان مبنی بر این است که: اگر ج.ا. توسط یک حملهء نظامی سرنگون نشود, کار به جایی خواهد رسید که ج.ا. به نوعی سلطهء جهانی دست پیدا خواهد کرد و غیره. بدنیست در نظر داشته باشیم که سهم ج.ا. از اقتصاد جهانی چیزی است برابر با یک دهم یک درصد, حالا چگونه چنین اقتصاد ورشکسته ای توانایی این را دارد که تبدیل به قدرتی جهانی شده و تمامی هژمونی غرب و آمریکا را از بین ببرد, از همان منطقی پیروی می کند که چهل است "در انتظار گودو" سماق می مکد!

  • حمله نظامی آخرین شانش نجات است.

    حمله نظامی آخرین شانش نجات است. حکومت دیکتاتوری که لاقل 10% جمعیتش در گروی ادامه دیکتاتور یاست و 30% هم بدشان نمیاید این نظام فاسد باشد تا از مواهب تورم سود ببرند و طبقات کاررگ استثمار کنند. این شانسی برای قیام انقلاب و گاندی بازی نیست. 40 سال گذشته است و هنوز عده ای فکر میکنند این ظام اهریمنی مثل شاه است که یا چندتا تحریم و یه کنفرانس گودالوپ و خیانت چندتا ژنرال ارتشی سرنگون شود و بالغ 120 هزار سپاهی و یک میلون جیره خور این رزیم حاضرند میلیونها نفر از مردم قتل عام کنند. بمباران سنگین سپاه و مراکز سرکوب توسط غرب حتی همراهی چین وروسیه. این نظام ولایی د رمیان شیعه وسنی دارد ایدولوژی الخرازمانی ضد انسانی گشترش میدهد و اولین قربانی و آخرینش همه نظام های سکولار است از چین تا امریکا... در نهایت ظرف ده سال دیگر اسرائیل نابود میکند و بخشهای عمده روسیه و چین را تجزیه خواهد کرد. این خط و نشان کی گفتم. امسال ده میلیارد دلار خرج حمله نظامی کنند بهتر از تا ده سال دیگر هزار میلیارد خرج خرابکاری این اخوند و سپاهی متحمل شوند جهان سکولار.