ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با آغاز فصل بهار طالبان حملات خود را از سر می‌گیرد

در همان حال قرار است از ۱۹ تا ۲۱ آوریل در دوحه پایتخت قطر گفت‌وگوهایی بین طالبان و نمایندگان دولت افغانستان برگزار شود.

طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای به پنج زبان اعلام کردند با آغاز فصل بهار حملات خود را از سر می‌گیرند. در همان حال نمایندگانی از طالبان برای ادامه گفت‌وگوهای صلح در ایالات متحده آمریکا به سر می‌برند و قرار است از ۱۹ تا ۲۱ آوریل در دوحه پایتخت قطر گفت‌وگوهایی بین طالبان و نمایندگان دولت افغانستان برگزار شود. (گفت‌وگوهای بین‌الافغانی)

مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه که در چندین دور برگزار شد

طالبان جمعه ۱۲ آوریل/ ۲۳ فروردین یک هفته پیش از برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در دوحه با انتشار اطلاعیه‌ای به پنج زبان اعلام کردند که با آغاز فصل بهار عملیاتی تحت عنوان «فتح» را در سراسر افغانستان با هدف پایان دادن به «اشغال افغانستان» توسط بیگانگان و «پاکسازی وطن اسلامی» از تهاجم نظامی و فساد آغاز می‌کنند.

در سال‌های گذشته همواره با آغاز بهار، فصل خونین درگیری‌ها در افغانستان هم فرامی‌رسید. اطلاعیه طالبان بیشتر جنبه نمادین دارد. در زمستان گذشته طالبان بارها به سربازان ارتش افغانستان و نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور حمله کرده بود. صبح پنجشنبه یکم فروردین ۱۳۹۸ گروهی از اهالی کابل برای جشن نورزوی دور هم جمع شده بودند که سه انفجار به وقوع پیوست. دست‌کم شش نفر در جریان این انفجارها در  «زیارت سخی» کابل کشته شدند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز حدود یک ماه قبل اعلام کرد با آغاز فصل بهار ارتش افغانستان عملیات «خالد» را علیه طالبان آغاز می‌کند. طالبان در اطلاعیه خود با اشاره به عملیات ارتش افغانستان ادعا کرد که «دشمن از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف شیطانی خود» استفاده می‌کند.

طالبان در این اطلاعیه از سربازان ارتش افغانستان و نیروهای پلیس و کارمندان دولت خواسته است به دولت مرکزی پشت کنند و به آن‌ها بپیوندند.

طالبان در این اطلاعیه اعلام کرد که تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند و بر سیاست داخلی افغانستان تأثیر می‌گذارند، به بمب‌گذاری‌ها و به حملات خود به ارتش افغانستان و نیروهای ناتو ادامه می‌دهد. قیس منگل، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان اطلاعیه اخیر طالبان را تبلیغات صرف دانست:

«طالبان به اهداف خود نمی‌رسد و عملیات آن‌ها هم مثل سال گذشته ناکام می‌ماند.»

طالبان بیش از نیمی از ولایت‌های افغانستان را تحت تسلط خود درآورده است.دوشنبه گذشته سه تفنگدار ارتش آمریکا در حمله طالبان به پایگاه نظامی بگرام کشته شدند.

ایالات متحده آمریکا و طالبان در دوحه مذاکراتی را در چندین دور برگزار کردند. طالبان از گفت‌وگو با نمایندگان دولت افغانستان درباره توافق صلح خودداری کرده است. قرار است از ۱۹ تا ۲۱ آوریل در دوحه پایتخت قطر گفت‌وگوهایی بین طالبان و نمایندگان دولت افغانستان برگزار شود.

شورای رهبری مصالحه افغانستان پیش‌نویسی را برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده کرده. در این پیش‌نویس حفظ نظام «جمهوری اسلامی افغانستان»، برگزاری انتخابات و حفظ قانون اساسی به عنوان خطوط قرمز در مذاکرات با طالبان مشخص شده‌اند. بر اساس این پیش‌نویس تعویض قانون اساسی میسر نیست، اما درباره تعدیل آن می‌توان مذاکره کرد.

اداره بازرس ویژه آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه خود اعلام کرده که دولت افغانستان حتی اگر بتواند با طالبان به صلح برسد همچنان به کمک‌های بین‌المللی وابسته می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    مردم کشی در فصل بهار برای اسلام فضیلت دارد ! تقبل اله ! دینی که برای قوم عربزبان آمده بود وسیله ای شده برای عوام نابخرد غیرعرب که بجان مردم بیفتند و از هیچ جنایتی نپرهیزند !