ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تایید خبر اعدام یک نوجوان دیگر در ایران در سال ۹۷

قوه قضاییه جمهوری اسلامی شهریور ماه سال گذشته جوانی به نام ابوالفضل نادری را به اتهام قتل در زندان مرکزی اراک اعدام کرده است. 

قوه قضاییه جمهوری اسلامی شهریور ماه سال گذشته جوانی به نام ابوالفضل نادری را به اتهام قتل در زندان مرکزی اراک اعدام کرده است.

اعدام کودکان در ایران-عکس از آرشیو

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، روز ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۷، جوانی به نام ابولفضل نادری که در ۱۶ سالگی بازداشت شده بود، در زندان مرکزی اراک به دار آویخته شد. او که خرداد ماه سال ۱۳۹۱ بازداشت شده بود، در ۲۳ سالگی اعدام شد.

نادری بارها ارتکاب قتل را انکار کرده و گفته بود زیر شکنجه مجبور به اعتراف به قتل شده است.

با این حساب تعداد نوجوانان اعدام شده در ایران در سال ۲۰۱۸ به هفت نفر افزایش یافت.

سازمان عفو بین الملل پیش از این درباره بازداشت ابوالفضل نادری گزارش کرده بود که او پس از آنکه خودکشی دوستش را به پلیس اطلاع داده، به عنوان مظنون به قتل بازداشت شده است.

پلیس فرضیه خودکشی را رد کرده و معتقد بود دوست ابوالفضل نادری به قتل رسیده است.

در نهایت شعبه یک دادگاه جنایی استان مرکزی در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۲ ابوالفضل نادری را به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام)، به اتهام «نوشیدن مشروبات الکلی» به ۸۰ ضربه شلاق و به اتهام «لواط» به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کرد و اظهارات مکرر این نوجوان مبنی بر شکنجه شدنش در طول ۱۴ روز بازداشت در اداره آگاهی نادیده گرفته شد.

اتهام «لواط» به دلیل خونریزی مقعدی جسد و احتمال دخول به ابوالفضل نادری وارد شده بود اما او در دادگاه تجدید نظر از این اتهام تبرئه شد.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران این نوجوان اعدام شده در زمان برگزاری دادگاه به دلیل مشکلات مالی از حق داشتن وکیل انتخابی برخوردار نبوده و دادگاه از اعزام او به پزشکی قانونی برای تشخیص رشد عقلی مطابق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید، خودداری کرده بود.

در سال ۲۰۱۸ اما تنها کشوری که افراد را به دلیل انجام جرم احتمالی در سن زیر ۱۸ سال، پس از ۱۸ ساله شدن اعدام کرده است ایران بوده است.

مدیار سمیع‌نژاد، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در حساب کاربری توئیتر خود در چند توئیت به این موضوع پرداخته و نام افراد اعدام شده و سن آنان در هنگام وقوع جرم را به این ترتیب اعلام کرده است:

۱. علی کاظمی، ۱۵ سالگی ۲. محبوبه مفیدی، ۱۷ سالگی ۳. ابوالفضل چزانی شراهی، ۱۴ سالگی ۴. زینب سکانوند، ۱۷ سالگی ۵. امیرحسین پورجعفر، ۱۷ سالگی ۶. امید رستمی، ۱۶ سالگی ۷. ابوالفضل نادری، ۱۶ سالگی

این هفت نفر همگی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند و در سال ۲۰۱۸ در ایران اعدام شدند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، به جز ایران تنها در سه کشور دیگر نوجوانان زیر ۱۸ سال در صف اعدام قرار دارند: پاکستان، عربستان سعودی و سودان جنوبی.

جمهوری اسلامی ایران اما در حالی عنوان تنها کشور اعدام‌کننده افراد به دلیل انجام جرم در کمتر از ۱۸ سالگی را به دست آورده است که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲ به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران هم از امضا کنندگان آن است اما به صراحت می‌گوید اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.