ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان سودان: رژیم ۱۶ نفر را پس از برکناری البشیر کشته است

تاکنون دو مقام ارشد رژیم سودان استعفا کرده‌اند: عوض بن عوف، فرمانده کودتا علیه البشیر و صلاح عبدالله قوش، رئیس اطلاعات ملی و سرویس‌های امنیتی.

با وجود برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان، اعتراضات مردم سودان ادامه دارد. هدف این اعتراضات وادار کردن شورای انتقالی نظامی به واگذاری قدرت به یک شورای انتقالی مدنی است. در پی ادامه اعتراضات مردمی، از روز جمعه دو مقام ارشد رژیم سودان استعفا کرده‌اند: عوض بن عوف، فرمانده کودتا، و صلاح عبدالله قوش، رئیس اطلاعات ملی و سرویس‌های امنیتی. اما سرکوب و خشونت نیروهای امنیتی و پلیس هنوز ادامه دارد. کمیته پزشکان سودان اعلام کردند که پس از برکناری البشیر ۱۶ نفر به دست نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان نزدیک به رژیم کشته شده اند.

معترضان سودانی در خارطوم روز شنبه ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین بار دیگر راهپیمایی کردند. عکس از AFP

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، فعالان سودانی شنبه ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین خبر دادند که ۱۶ نفر شامل یک سرباز در دو روز پس از کودتای ارتش علیه عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان کشته شده‌اند.

کمیته پزشکان سودان، از گروه‌های عضو انجمن شاغلان سودان، که اعتراضات چهار ماه اخیر علیه عمر البشیر را نیز هدایت می‌کرد خبر داد که ۱۳ نفر روز پنج‌شنبه و سه تن دیگر شامل یک سرباز روز جمعه کشته شدند.

کمیته پزشکان اعلام کرد که این افراد «به دست نیروهای رژیم و شبه‌نظامیان در سایه‌اش» کشته شدند.

پلیس سودان عصر جمعه اعلام کرده بود که ۱۶ نفر با «تیرهای بی‌هدف» کشته شده اند و حداقل ۲۰ نفر در راهپیمایی‌ها و تحصن‌های سرتاسر کشور زخمی شده‌اند.

ارتش روز پنجشنبه بعد از تقریباً چهار ماه تظاهرات اعتراضی علیه حکومت ۳۰ ساله البشیر او را برکنار کرد. مقامات ارتش می‌گویند که او در خارطوم در حبس خانگی به سر می‌برد و از سوی دادگاهی در سودان برای جنایاتی که مشخص نشده است محاکمه خواهد شد.

از ۴ فوریه ۲۰۰۹ حکم بازداشت عمر بشیر به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در دارفور، توسط دیوان کیفری لاهه صادر شده است. اما در دوران ریاست جمهوری البشیر، او به کشورهای همسایه و دوست رژیم سودان سفر کرد و هیچ کشوری در آفریقا او را بر اساس این حکم بازداشت نکرد.

معترضان می‌گویند که تا تشکیل یک شورای انتقالی غیرنظامی در خیابان‌ها خواهند ماند. آنها می‌ترسند که ارتش متشکل از وفاداران به عمر البشیر به طور نامحدود قدرت را به دست بگیرد و یکی از افراد حلقه درونی قدرت را به سمت ریاست جمهوری بنشاند.

روز جمعه ژنرال عبدالفتاح برهان به عنوان رئیس شورای انتقالی نظامی سوگند خورد. شورای نظامی اعلام کرده است که تا دو سال قدرت را به دست خواهد گرفت تا زمینه برای برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید آماده شود. برهان که سمت فرماندهی نیروهای زمینی ارتش را بر عهده داشته بعد از برکناری البشیر با معترضان دیدار کرده و تقاضاهای آنها را شنیده بود.

برهان جایگزین عوض بن عوف می‌شود که تنها یک روز پس از سوگند ریاست شورای انتقالی از مقام خود استعفا داد. معترضان از انتقال قدرت از البشیر به بن عوف خشمگین بودند و می‌گفتند که او به رئیس‌جمهوری برکنارشده نزدیک بوده است.

بن عوف نیز همچون البشیر مسئول جنایات جنگی در جریان جنگ با شورشیان دارفور است. او در دوران سرکوب خونین شورشیان دارفور رئیس اطلاعات ارتش بود. ایالات متحده از سال ۲۰۰۷ او را به خاطر مسلح و بسیج کردن شبه‌نظامیان حامی دولت (معروف به جنجاوید) تحریم کرده است.

صالح قوش، رئیس اداره اطلاعات و امنیت نیز استعفا کرد؛ عکس از AFP

رسانه‌های دولتی سودان روز شنبه نیز گزارش دادند که ژنرال صلاح عبدالله قوش، رئیس اطلاعات ملی و سرویس‌های امنیتی نیز روز گذشته از سمت خود استعفا داده است. جزییات بیشتری در این باره بیان نشد.

قوش قبلاً یکی از اعضای حلقه داخلی رئیس‌جمهوری بود، اما در سال ۲۰۱۱ به خاطر انتقاد از دولت اخراج شد و سال بعد از آن به ظن دست داشتن در یک تلاش نافرجام برای کودتا دستگیر شد، اما بعدتر از سوی البشیر بخشیده شد. البشیر او را در فوریه ۲۰۱۸ به سمت ریاست سازمان اطلاعات برگزید.

مردم سودان در روزهای پایانی سال گذشته میلادی در اعتراض به مشکلات معیشتی، تورم و نابه‌سامانی اقتصادی به خیابان‌ها آمدند، اما به زودی این اعتراض‌ها به تظاهراتی علیه حکومتِ ۳۰ ساله‌ عمر البشیر تبدیل شد.

از هفته گذشته مردم بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند و گفتند که تا زمان رسیدن به خواسته‌های خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش تحصن می‌کنند.

نیروهای امنیتی به تظاهرات و خواسته‌های مردم با خشونت پاسخ دادند و ده‌ها تن از معترضان را کشتند. آنها به تحصن معترضان در برابر مقر ارتش و حتی به سربازانی که قصد کمک به مجروحان را داشتند بارها حمله کردند.

کمیته پزشکان سودان اعلام کرده که از زمان آغاز تحصن در ۶ آوریل، دست کم ۳۸ نفر شامل شش سرباز کشته شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.