ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ویدا موحد به یکسال زندان محکوم شده است»

موحد چندین مرتبه درخواست آزادی مشروط برای قاضی اجرای احکام ارسال کرده، اما هیچ درخواستی از زندان شهر ری برای اجرای احکام ارسال نشده است.

ویدا موحد دختر، نخستین زنی که دی ۱۳۹۶ روسری‌اش را بر تکه چوبی در اعتراض به حجاب اجباری در خیابان برافراشت و آغازگر حرکتی شد که دختران خیابان انقلاب نام گرفت، به یکسال زندان محکوم شده است.وکیل او می‌گوید که مراجع قضایی مانع آزادی مشروط موکلش شده‌اند و نامه‌هایش را به او تحویل نمی‌دهند.

تصویری از آیدا موحد که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد

ششم دی ۱۳۹۶ تصویر زنی که روسری‌اش را بر تکه چوبی آویخته و بر بلندی تقاطع خیابان وصال شیرازی و انقلاب تهران ایستاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این تصویر کمی بعد به نماد مبارزه با حجاب اجباری در ایران تبدیل شد.

در حالی که اقدامات مشابه به اعتراض در تهران روز به روز افزایش یافت، نخستین زن ایستاده بر بلندی همچنان گمنام بود و برای چند وقتی هم ناپدید. سرانجام اما مشخص شد که او ویدا موحد نام دارد و به فاصله کوتاهی پس از اقدام اعتراضی‌اش دستگیر و نزدیک به یک ماه بعد آزاد شده است.

آبان ۱۳۹۷ بار دیگر در حالی که موج اعتراض خیابانی به حجاب اجباری با دستگیری شماری از دختران خیابان انقلاب فروکش کرده بود، زنی با چندین بادکنک در دست بر بلندای گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب تهران ایستاد. او هم به فاصله کوتاهی دستگیر شد.

پیام درفشان وکیل مدافع ویدا موحد به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته که آن زن که هفتم آبان در خیابان انقلاب بر فراز گنبد فیروزه‌ای ایستاد، موکلش بود و به همین دلیل به یکسال زندان محکوم شده است.

پیش از این خبرهای تائید نشده‌ای مبنی بر محکومیت موحد به ۲۰ سال زندان منتشر شده بود. وکیل او اما گفته که این خبرها صحت ندارد و دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده با دلیل اینکه موکلش گفته «این شیوه ابراز نظرش صحیح نبوده و تکرار نخواهد شد»، دستور به رسیدگی فوری برای استفاده موحد از آزادی مشروط داده است.

درفشان گفته است: «با وجود پیگیری‌ها در زندان و اینکه موکلش چندین مرتبه درخواست آزادی مشروط و عفو برای قاضی اجرای احکام ارسال کرده، هیچ درخواستی از زندان شهر ری برای اجرای احکام ارسال نشده است».

به گفته او حکم یکسال حبس ویدا موحد اسفند امسال صادر و قطعی شده است اما با وجود گذشت یک ماه از ابلاغ، دادنامه برای او ارسال نشده و نمی‌شود.

پیش از این عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران بدون اینکه نامی از ویدا موحد ببرد، از صدور حکم محکومیت ۲۴ ماه حبس برای او خبر داده بود. به گفته او ۲۱ ماه از این دوره محکومیت به صورت تعلیقی خواهد بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    روسیاهی برای ابلهانی که از روی کوردلی و رشک و زن‌ستیزی میگفتند ویدا موحد، توطئه‌ی رژیم اسلامی است.