ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برج ناقوس نوتردام پاریس فروریخت

کمتر از یک هفته مانده به عید پاک، برج اصلی کلیسای نوتردام در محله چهارم پاریس با قدمت ۸۰۰ سال آتش گرفت و فروریخت.

دوشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۶ فروردین، کمتر از یک هفته مانده به عید پاک، برج اصلی کلیسای نوتردام در محله چهارم پاریس با قدمت ۸۰۰ سال آتش گرفت و فروریخت. برخی از فرانسوی‌ها این حادثه را با حادثه ۱۱ سپتامبر مقایسه کرده‌اند.

دوشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۶ فروردین: کلیسای نوتردام در پاریس

شعله‌های نارنجی رنگ آتش به برج اصلی که ناقوس کلیسای نوتردام در آنجا قرار دارد سرایت کرد، در سراسر بعد از ظهر دوشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۶ فروردین دود زرد غلیظی به هوا برخاسته بود و با فرارسیدن شب، از برج نوتردام جز حفره‌ای باقی نماند.

شدت آتش‌سوزی به حدی بود که حرارت شعله‌های سرکش آتش در آن سوی رودخانه سن هم احساس می‌شد. مثل این بود که پاریس از حرکت بازایستاده. هزاران نفر از ساکنان این شهر چند ملیتی از آن سوی رودخانه سن به تماشای این آتش‌سوزی مهیب ایستاده بودند.

در سال ۱۱۶۳ کلیسای نوتردام پاریس بنا شده و پربیینده‌ترین بنای باستانی این شهر به شمار می‌آید. هر سال ۱۲ میلیون نفر از این بنا دیدن می‌کنند. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر جاودانه ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«نوتردام پاریس را شعله‌های آتش از بین برد. اندوه یک ملت. به همه کاتولیک‌ها و فرانسوی‌ها تسلیت می‌گویم. من هم مانند سایر هموطنان غمگینم.»

برنامه شبکه‌های یک دو دو تلویزیون فرانسه تحت تأثیر این اتفاق قرار دارد. برخی از مردم مقابل دوربین‌ها گریه می‌کنند.

کلیسای نوتردام به تازگی مرمت شده است. این احتمال وجود دارد که به دلیل خطا در بازسازی این عمارت، آتش‌سوزی اتفاق افتاده باشد. سال گذشته به برخی از کلیساهای تاریخی پاریس حمله شده بود. هنوز تحقیقات درباره دلیل آتش‌سوزی آغاز نشده است.

ماه گذشته کلیسای سنت سولپیس پاریس به دلیل نامعلومی طعمه حریق شد. در اثر این آتش‌سوزی در ورودی و پلکان این بنای تاریخی از بین رفت. برخی از فرانسوی‌ها گمان می‌کنند که آتش‌سوزی نوتردام عمدی بوده. برخی این حادثه را با حادثه ۱۱ سپتامبر مقایسه کرده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ساعتی بعد از وقوع حریق در محل حادثه حضور یافت و اعلام کرد، کلیسای نوتردام دوباره از نو ساخته می‌شود:

 «کلیسای نوتردام، تاریخ، ادبیات، بخشی از روح و روان ما و مکانی است که بزرگ‌ترین رویدادها همچون حماسه‌های ما، جنگ‌های ما و آزادی‌های ما در آن اتفاق افتاده. این مکان مرکز زندگی ما بود. پس امشب اعلام می‌کنم، ما این کلیسا را از نو می‌سازیم.»

ساخت بنای کلیسای نوتردام به درخواست پاپ الکساندر سوم در سال ۱۱۶۳ آغاز شد و در سال ۱۳۴۵ میلادی به پایان رسید. هانری پنجم، پادشاه بریتانیا در سال ۱۴۳۱ و ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۰۴ در این مکان تاجگذاری کرده‌اند.

در انقلاب فرانسه، کلیسای نوتردام محل نگهداری آذوقه انقلابیون بود. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر جاودانه ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت‌اند. علاقه فرانسوی‌ها به این رمان سبب شد که در قرن نوزدهم دولت فرانسه نسبت به مرمت و گسترش این بنات اهتمام کند. بخش بزرگی از آنچه که در نوتردام مشاهده می‌شد، در قرن نوزدهم ساخته شده و نه در قرن دوازدهم.

کلیسای نوتردام پاریس نه تنها خود یک اثر هنری بود، بلکه آثار هنری بیشماری هم در این بنا به نمایش گذاشته شده بود. پیش از آتش‌سوزی بخشی از این آثار برای مرمت از بنا خارج شده بودند.

شیمرها (chimeres) مجسمه‌هایی به شکل حیوانات عجیب و غریب هستند که از سر و تن و دم چند حیوان مختلف ساخته شده اند و جنبه تزئینی دارند. تعداد زیادی از شیمرها در ایوان کلیسای نوتردام قرار دارند که معروف‌ترین آن‌ها پرنده شب (la stryge) است. پرنده‌ای با بدن انسان و دو شاخ بر سر. دسته دیگر مجسمه‌هایی هستند که در انتهای هر ناودان ساخته شده‌اند و در زبان فرانسوی به آنها گارگویل (gargouille) می‌گویند. این مجسمه ها که معمولا به شکل انسان یا موجودات تخیلی و غالبا ترسناک هستند تداعی‌کننده مبارزه با بدی و وسوسه‌های شیطانی‌اند.

آتش‌نشانان اعلام کردند که برج‌ها و ساختار اصلی این کلیسا سالم باقی مانده است.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه تکمیل شد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عباس

    به شدت ناراحت شدم اسمش نوستالژیک کودکیم بود