ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئولان زندان قرچک مانع از آزادی مشروط ویدا موحد شده‌اند

ویدا موحد از۷ آبان ۹۷ در زندان است و باتوجه به حکم یک سال زندان که تاکنون پنج ماه آن را گذرانده، مستحق آزادی مشروط است.

پیام درفشان یک روز پس از مصاحبه‌اش با ایرنا درباره زندانی بودن ویدا موحد، زن معترض به حجاب اجباری، روز ۲۶ فروردین ماه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «هدف از خبری کردن مساله اطلاع افکار عمومی و رسانه‌ها برای پیگیری این است که چرا زندان خلاف قانون اقدام به ارسال درخواست آزادی مشروط زندانی نکرده و همچنین اینکه وقتی الباقی حبس شامل عفو ویژه مبعث شده چرا زندان اقدام به آزادی خانم موحد نکرده است.» بر اساس آیین دادرسی کیفری، زندانی شخصاً باید درخواست آزادی مشروط را تقاضا کند. ویدا موحدی که به ویدا موحد مشهور شده، از ۷ آبان ۹۷ در زندان است و با توجه به حکم یک سال زندان که تاکنون پنج ماه آن را گذرانده، مستحق درخواست آزادی مشروط است.

۶ و ۷ آبان ۹۷: دو صحنه از اعتراض ویدا موحدی به حجاب اجباری

پیام درفشان، وکیل دادگستری همچنین نوشت که ویدا موحد در ملاقات حضوری عنوان کرده اعتقاد و علاقه‌ای به اقدامات «نمایشی» مقابل رسانه‌ها ندارد و علاقه و اعتقادی هم به ترک وطن ندارد و با تاکید بر درک مشکلات پیش آمده برای سایر افراد، از اینکه کشورشان را ترک کردند عمیقاً غمگین است.

به گفته وکیل این زن معترض، او بنا بر اعتقادی که داشته صرفا در سکوت عمل کرده است. درفشان گفت: «چون اهل مطالعه هستند بسیار خوش‌سخن هم می‌باشند و اگر تمایل به گفت‌وگو داشته باشند کاملاً مسلط هستند.» پیام درفشان همچنین نوشت:

«در حال حاضر مهم‌ترین مسأله این است که دختر کوچولوی خانم موحد اصلاً حالش خوب نیست و از دوری مادر بیمار شده و خانم موحد هم به خاطر بی‌قراری دختر کوچولوشون اصلا حالش خوب نیست چون مادر هستند و طبیعتاً درخواست دارند بتوانند زودتر کنار فرزند خودشان باشند.»

ویدا موحدی اولین زنی بود که در اعتراض به حجاب اجباری، ۶ دی  ۹۶ بالای یک سکوی برق در خیابان انقلاب رفت و روسری‌اش را از سر برداشت. او ۷ آبان ۹۷ بالای «گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب» رفت، روسری‌اش را از سر برداشت و با تعداد بادکنک رنگی که در دست داشت آنها را در هوا تکان داد. او پس از این اقدام بلافاصله از سوی ماموران کلانتری خیابان انقلاب بازداشت شد که از آن زمان تاکنون در بازداشت است. اتهام او «تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» است و به همین دلیل به یک سال حبس محکوم شده است. ویدا موحدی در حال حاضر در بند عمومی زندان قرچک به سر می‌برد.

پیام درفشان وکیل ویدا موحدی که چند ماه پس از بازداشت موکلش در گفت‌وگو با ایرنا در روز ۲۵ فروردین این بازداشت را رسانه‌ای کرده، گفت موکل او در حال حاضر با تقاضای آزادی مشروط می‌تواند آزاد شود اما تقاضای او به دلایل نامشخصی از اسفند ماه ۹۷ تاکنون به دایره اجرای احکام برای بررسی منتقل نشده است.

یک منبع مطلع درباره نخستین بازداشت ویدا موحدی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که «ویدا ۲۴ ساعت در بازداشتگاه وزرا بازداشت و بعد آزاد شد. او بعدتر به جزای نقدی متهم شد که از طرف خانواده‌اش کامل پرداخته شد.»

منبع مطلع گفت: «ویدا بار دوم نیز پس از بازداشت به بازداشتگاه وزرا منتقل و پس از چند روز به زندان قرچک فرستاده شد و در حال حاضر در بند زندانیان پرخطر این زندان نگهداری می‌شود و اصلا وضعیت مناسبی ندارد. اما مانند سایر زندانیان بند عمومی دارای ملاقات است.»

پیام درفشان نوشته در حکم دادگاه اقدام ویدا موحدی برای کشف حجاب «ابراز شادمانی شخصی» ذکر شده است. او گفته قاضی شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد با این استدلال و اینکه او با «رسانه‌های خارجی» نیز مصاحبه‌ای نداشته و به دلیل داشتن فرزند دو ساله‌ای، خواستار اجرایی شدن آزادی مشروط و عفو او شده است. به گفته درفشان قاضی پرونده ویدا موحدی برای تسریع آزادی با قید آزادی مشروط «شخصا اقدام به تایپ دادنامه کرده» و آن را به زندان فرستاده است.

دادستان تهران ۱۶ اسفند ۹۶ در نشست خبری خود، گفت ویدا موحد دارای مشکل روحی است و باید برای «مدت طولانی تحت نظر روانپزشک» باشد. عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران همان روز با ذکر آیاتی از قرآن و اشاره به قانون اساسی و حقوق کیفری ایران از جایز بودن برخورد با کشف حجاب و بدحجابی گفت و تاکید کرد برخورد نیروی پلیس با بدحجابی ادامه خواهد داشت.

تاکنون بسیاری از زنان و مردان معترض به حجاب اجباری بازداشت شده و  احکام زندان و جریمه نقدی دریافت کرده‌اند.

نرگس حسینی، شاپرک شجری‌زاده، مریم شریعتمداری، یاسمن آریانی از جمله این افراد هستند. همچینن نسرین ستوده وکیل سه نفر از این دختران خیابان انقلاب نیز پس از بازداشت متهم به «تشویق به فساد و فحشا» از طریق وکالت پرونده دختران خیابان انقلاب، گل گذاشتن بر روی دکل‌های پست (جای که دختران خیابان انقلاب بر بالای آن روسری‌های خود را از سر برداشتند) شده و برای این اتهام به ۱۲ سال زندان تعزیری محکوم شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حم کدی

    البته جمهوری اسلامی ایران که تشیع اثنی عشری را مذهب رسمی این ولایت اعلام داشته نمی تواند مقلد عمر ابن خطاب ، داماد علی ابن ابیطالب باشد ؛ همو که ستر ( نه حجاب کذایی )را امتیاز خاص نسوان معتقد به خط خود می شمرد و به سایرین اجازه سوءاستفاده از چنین زینتی را نمی داد. قابل قیاس با برخورد قانونی با افراد عادی که در زی علمای دینی در آیند یا فرم نظامی بپوشند.تصورش خیلی عجیب و مضحک است که همه را بالسویه به پوشیدن عبا و عمامه یا یونیفورم عسکری موظف کنند. مثل دیوانه ای که سنگ در چاه انداخته چهل عاقل را درمانده نمایند.