ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از طرح «معامله قرن» در پایان ماه رمضان رونمایی می‌شود

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید در سخنانی که در جمع ۱۰۰ سفیر خارجی ایراد کرد، از جامعه بین‌المللی خواست که در برابر طرح صلح خاورمیانه کاخ سفید مقاومت نکنند.

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید در سخنانی که در جمع ۱۰۰ سفیر خارجی ایراد کرد، از جامعه بین‌المللی خواست که در برابر طرح صلح خاورمیانه کاخ سفید مقاومت نکنند.

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید همراه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری رویترز، جرد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین گفت از طرح کاخ سفید برای صلح در خاورمیانه که به «معامله قرن» شهرت دارد، پس از تشکیل کابینه نتانیاهو و بعد از ماه رمضان در اواسط ژوئن / خرداد سال جاری رونمایی می‌شود:

«ما همه می‌بایست در پی یک سازش منطقی باشیم تا بتوانیم به صلح دست بیابیم.»

رویترز این خبر را به نقل از یک منبع آگاه که نام او افشا نشده، بازتاب داده است. جرد کوشنر، یکی از معماران «معامله قرن» در حضور ۱۰۰ سفیر خارجی در ایالات متحده در خانه بلر، محل اقامت مهمانان کاخ سفید سخن می‌گفت.

طرح کاخ سفید برای صلح خاورمیانه از دو وجه برخوردار است: یک وجه سیاسی و یک وجه اقتصادی. در وجه سیاسی وضعیت حقوقی بیت‌المقدس (اورشلیم) و حاکمیت اسرائیل بر این شهر مشخص شده و در وجه اقتصادی، تسهیلاتی برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته شده است که بتوانند با تکیه بر آن به اوضاع اقتصادی خود سامان دهند.

هنوز مشخص نیست که در طرح موسوم به معامله قرن راه حل دو کشور، به عنوان مهم‌ترین خواسته تشکیلات خودمختار فلسطین پیش‌بینی شده یا نه.

کوشنر در سخنانی که در جمع سفیران خارجی در خانه بلر ایراد کرد، این نظر را که طرح معامله قرن صرفاً دارای یک وجه اقتصادی است رد کرد. داماد ترامپ گفت این طرح از نظر سیاسی نیز دارای اهمیت است و به جزئیات زیادی توجه کرده است.

کوشنر گفت هم طرف اسرائیلی و هم طرف فلسطینی می‌بایست از برخی خواسته‌های خود صرف‌نظر کنند. اما در همان حال به امنیت اسرائیل توجه ویژه‌ای شده است.

کوشنر از همگان خواست در برابر این طرح مقاومت نکنند.

همزمان با سخنان کوشنر، هشت روز بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل، بنیامین ناتنیاهو رهبر حزب لیکود رسماً مأمور تشکیل دولت جدید اسرائیل شد. نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که بسیار زودتر از پایان مهلت قانونی، دولت تازه‌اش را برای احذ رأی اعتماد به کنست معرفی کند.

کاخ سفید تاکنون درباره سخنان داماد ترامپ سکوت کرده است.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل چهارشنبه ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین در واکنش به سخنان کوشنر گفت این احتمال وجود دارد که بنیامین نتانیاهو قبل از رونمایی از طرح کاخ سفید، به وعده انتخاباتی خود مبنی بر الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری به خاک اسرائیل عمل کند:

«ما به تلاش دولت آمریکا احترام می‌گذاریم. گمان نمی‌کنم دولت اسرائیل گام بزرگی در مخالفت با طرح صلح دولت آمریکا بردارد.»

تشکیلات خودگردان فلسطین شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را غیرقانونی می‌داند. بر اساس کنوانسیون ژنو، شهرک‌سازی در مناطق اشغالی ممنوع است. اسرائیل اما می‌گوید شهرک‌سازی در کرانه باختری از نظر تاریخی و به لحاظ مذهبی حق اوست و از نظر مذهبی نیز کرانه باختری یک سرزمین یهودی است.

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه ۵ فروردین / ۲۵ مارس، پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل حاکمیت این کشور بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت.  رئیس جمهوری آمریکا اواخر دسامبر ۲۰۱۷ نیز در یک اقدام جنجالی اورشلیم را به‌ عنوان پایتخت اسرائیل به‌‌رسمیت شناخت و روند انتقال سفارت از تل‌آویو به اورشلیم را آغاز کرد. این اقدام تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را از بین برد و مخالفت جهان عرب و متحدان غربی آمریکا را در پی داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.