ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از شیوع بیماری‌های مسری در مناطق سیل‌زده

فاز بحران در برخی مناطق سیل‌زده سپری شده و به مرحله استقرار رسیده است. آلودگی آب آشامیدنی، هجوم پشه، بیماری‌های تنفسی، دفن احشام و بهداشت در اردوگاه‌ها.

با فرارسیدن فصل گرما نگرانی‌ها از شیوع بیماری‌های واگیرنده در مناطق سیل‌زده و وضعیت بهداشتی سیل‌زدگان در اردوگاه‌ها بالا گرفته است. پس‌زدگی فاضلاب در استان خوزستان ممکن است به شیوع حصبه و وبا بینجامد. در استان لرستان با خشک شدن گل و لای به جای مانده از سیبل احتمال شیوع بیماری‌های ریوی وجود دارد و در استان گلستان تأمین آب آشامیدنی سالم یکی از چالش‌هاست. علاوه بر این مسأله زایمان‌ها و تأمین شیر خشک برای نوزادان و همچنین تأمین نوار بهداشتی برای زنان هم به مشکلات دامن زده است.

یکی از اردوگاه‌های سیل‌زدگان خوزستان (عکس: ایسنا)

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت جمعه ۳۰ فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران بهداشت و درمان خوزستان که در اهواز برگزار شد، گفت:

«با توجه به اسکان تعدادی از هموطنان در اردوگاه‌های سیل‌زدگان، ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی به مردم درگیر سیلاب مخصوصاً گروهای حساس مانند مادران باردار، کودکان و سالمندان نباید متوقف شود.»

به گفته این مقام مسئول بیشترین نگرانی‌ها در استان خوزستان پس‌زدگی فاضلاب در اثر بالا آمدن آب رودخانه است. آلودگی آب آشامیدنی به آب فاضلاب ممکن است به شیوع بیماری حصبه، وبا و بیماری‌های عفونی در روده بینجامد و فراگیر شود. رئیسی در ستاد بحران وزارت بهداشت و درمان خوزستان گفت برای وزارت بهداشت این موضوع از «حساسیت فوق‌العاده‌ای» برخوردار است. او از نهادهایی مانند شهرداری‌ها خواست که در مقابله با پس زدن فاضلاب در مناطق سیل‌زده اقدام کنند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه سخنانش گفت:

«با توجه به گرم شدن هوا باید مسئله اسکان موقت سیل‌زدگان به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد و در این زمینه اقدام شود.»

علاوه بر هجوم پشه به اردوگاه‌ها، این احتمال وجود دارد که با آغاز فصل گرما از طریق آب و غذا عفونت‌هایی در میان سیل‌زدگان شیوع پیدا کند. وزارت بهداشت در همکاری با دانشگاه‌ها در صدد یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از شیوع چنین بیماری‌هایی است.

استان گلستان بر خلاف استان خوزستان فاز بحران را پشت سر گذاشته و به مرحله استقرار رسیده است. در این مرحله خطر شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی سیل‌زدگان استان گلستان را تهدید می‌کند. حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اطمینان داده که وزارت بهداشت در تلاش است در مناطق سیل‌زده استان گلستان آب بسته‌بندی توزیع کند. نمونه‌برداری منظم از آب لوله‌کشی نیز در دستور کار قرار دارد.

دفن احشامی که در سیل تلف شده‌اند، تأمین شیر خشک و مکمل‌های غذایی برای نوزادان، نگرانی از شیوع بیماری‌های تنفسی در استان لرستان در اثر خشک شدن گل و لای به جای مانده از سیلاب و همچنین تأمین نوار بهداشتی برای زنان سیل‌زده از دیگر چالش‌های مهم وزارت بهداشت است. برخی از زنان سیل‌زده باردارند. مراقب پزشکی از آنان نیز کار ساده‌ای نیست. سلامت روانی برخی سیل‌زدگان نیز در اثر وقوع فاجعه شکننده شده. معاون بهداشت وزارت بهداشت اطمینان داد که تاکنون هیچگونه کمبودی در زمینه تامین و توزیع دارو و واکسن در مناطق سیل‌زده مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.