ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش نرخ اجاره‌بهاء در تهران ادامه دارد

یک سوم درآمد خانوار برای مسکن هزینه می‌شود. افزایش نرخ اجاره و کاهش قدرت خرید، کوچ اجباری مزدبگیران را به دنبال داشته است.

سیاست و وعده‌های دولت و مجلس شورای اسلامی برای کنترل نرخ اجاره‌بهاء  تا به حال بی‌ثمر بوده و در نخستین ماه امسال نرخ اجاره در تهران افزایش چشمگیری داشته است.

عکس: آرشیو

خبرگزاری تسنیم جمعه ۳۰ فروردین از «نرخ‌های نجومی اجاره مسکن» در تهران خبر داد. بر اساس این گزارش هزینه رهن یک واحد مسکونی ۱۲۰ متر مربعی در برخی مناطق تهران به ۳۱۵ میلیون تومان و اجاره ماهانه به ۷,۵ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

در منطقه شش تهران نیز هزینه رهن کامل یک واحد مسکونی ۸۰ متر مربعی ۲۵۰ میلیون تومان است. در برخی مناطق دیگر تهران هم اجاره یک واحد ۶۰ متر مربعی با ۷۰ میلیون رهن و ۲,۹ میلیون تومان اجاره ماهانه امکان پذیر است.

نرخ اجاره بها در حالی روند صعودی را ادامه می‌دهد که دولت در ماه‌های پایانی سال گذشته وعده کرد لایحه حمایت از حقوق مستاجران را تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

سرنوشت این لایحه اما همچنان نامشخص است و با نزدیک شدن به فصل تابستان که زمان افزایش جابجایی و پایان قراردادها است، پیش‌بینی می‌شود روند صعودی همچنان ادامه یابد.

براساس اعلام مرکز آمار میانگین افزایش نرخ اجاره‌بهاء در سال ۱۳۹۷ را حدود ۱۷ درصد گزارش کرده است. اما به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این شاخص در تهران ۴۰ درصد و در شهرهای بزرگ هم نزدیک به ۳۰ درصد بود.

افزایش نرخ اجاره بهاء که از تابستان ۱۳۹۷ آغاز شد و در نیمه دوم سال شدت گرفت و کاهش سطح واقعی دستمزد و قدرت خرید مزدبگیران موجب کوچ اجباری این گروه به واحدهای مسکونی کوچک‌تر و یا مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردارتر از خدمات عمومی شده است.

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اسفند سال گذشته گفته بود که یک سوم درآمد خانواده‌ها برای اجاره مسکن هزینه می‌شود. مرکز آمار نیز سهم مسکن در سبد هزینه خانوار را حدود یک سوم برآورد کرده است.

کیانپور کمبود عرضه واحد مسکونی را یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ اجاره‌بهاء عنوان کرده و از وزارت راه و شهرسازی خواسته بود «با جذب سرمایه بخش خصوصی» تولید مسکن را افزایش دهد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲,۶ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران وجود دارد.

دولت جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته هموراه وعده کرده که با اجرای اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی، مالکان این واحدها را به اجاره یا فروش ناچار خواهد کرد. این وعده اما تا به حال عملی نشده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.