ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم تظاهرات در خارطوم برای انتقال قدرت به دولت مدنی

تجمع گسترده معترضان مقابل وزارت دفاع ادامه دارد. انجمن شاغلان سودان اعلام کرد که تا یکشنبه آینده می‌بایست قدرت به شورای حاکمیت مدنی واگذار شود.

هزاران نفر از مردم سودان از بامداد جمعه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین مقابل وزارت دفاع در خارطوم تجمع کرده‌اند. معترضان با سر دادن شعار «آزادی و عدالت» خواهان انتقال قدرت به دولت مدنی شدند. این تجمع گسترده همچنان ادامه دارد. انجمن شاغلان سودان اعلام کرد که تا یکشنبه آینده می‌بایست قدرت به شورای حاکمیت مدنی واگذار شود.

جمعه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین: تظاهرات معترضان سودانی مقابل وزارت دفاع در خارطوم برای انتقال قدرت به دولت مدنی

انجمن شاغلان سودان که سازماندهی اعتراضات را به عهده دارد، جمعه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین در یک نشست خبری در خارطوم اعلام کرد که تا یکشنبه آینده «شورای حاکمیت مدنی» تشکیل می‌دهد و این شورا را جایگزین شورای نظامی خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از شبکه الجزیره،  احمد الربيعة، نماینده انجمن شاغلان سودان در این نشست خبری گفت:

«در شورای حاکمیت مدنی ارتش هم نماینده‌ای خواهد داشت. ما این شورا را جایگزین شورای نظامی می‌کنیم.»

انجمن شاغلان سودان سندیکایی از پزشکان، مهندسان و معلمان این کشور است. روز گذشته این انجمن طرحی از ساختار شورای حاکمیت مدنی را ارائه داده بود. مطابق این طرح گروهی از وزیران، نماینده ارتش و نمایندگان جامعه مدنی حضور دارند.

بامداد جمعه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین: معترضان در مقابل وزارت دفاع در خارطوم سرود ملی سودان را می‌خوانند (توییتر)

ریاست شورای نظامی انتقالی سودان را عبدالفتاح البرهان بر عهده دارد که از حمایت امارات، عربستان سعودی و مصر برخوردار است. شورای نظامی سودان پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای به امضای عوض بن عوف عمر البشیر را از ریاست جمهوری سودان خلع کرد. وزیر دفاع سودان سپس قانون اساسی را به تعلیق درآورد و اعلام کرد که به مدت دو سال شورای نظامی قدرت را به دست می‌گیرد. معترضان سودانی اما به قانون منع آمد و شد شبانه اعتنا نکردند و به تحصن و اعتراضات خود مقابل وزارت دفاع در خارطوم ادامه دادند. عوض بن عوف در پی این اعتراضات از ریاست شورای نظامی استعفا داد.

موج تازه‌ای از اعتراضات از شامگاه گذشته تاکنون خارطوم را فراگرفته است. شبکه الجزیره گزارش داده که روز جمعه هزاران نفر از معترضان در مقابل وزارت دفاع تجمع کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی خبرها و تصاویری از این تجمع دست به دست می‌شود. معترضان شعار «آزادی و عدالت» سر می‌دهند. در همان حال گروه‌هایی از معترضان حفاظت از محل را به عهده گرفته‌اند و با بازرسی بدنی تلاش می‌کنند مانع از حمل سلاح و ایجاد درگیری و خشونت در محل تحصن و تجمع شوند.

  جمعه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین: موج تازه تظاهرات در خارطوم بعد از نماز جمعه آغاز شد (توییتر)

روز گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از تصمیم شورای نظامی برای آزادی زندانیان سیاسی و لغو قانون منع آمد و شد شبانه حمایت می‌کند. در این فاصله وزارت خارجه آمریکا نماینده ویژه‌ای را هم به خارطوم اعزام کرده است. ایالات متحده آمریکا سودان را عجالتاً از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.