ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رد ولیعهد ابوظبی در گزارش بازرس مولر

ولیعهد قدرتمند ابوظبی تنها رهبر بلندپایه‌ای است که از او در گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای رابرت مولر، بازرس ویژه درباره تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نام برده شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که رد محمد بن زاید آل نهیان، نایب فرمانده کل قوای مسلح امارات متحده عربی در گزارش بازرس مولر مشاهده شده است. ولیعهد قدرتمند ابوظبی تنها رهبر بلندپایه‌ای است که از او در گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای رابرت مولر، بازرس ویژه درباره تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نام برده شده است.

۱۵ مه ۲۰۱۷: محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمد بن زاید آل نهیان در سال ۲۰۱۷، در بحبوحه کارزار انتخاباتی ترامپ، در جزیره سیشل با  نماینده‌ ولادیمیر پوتین و یکی از حامیان ترامپ دیدار و گفت‌وگو کرده است. گزارش بازرس مولر درباره جزئیات این دیدار سکوت کرده، اما از اهمیت ولیعهد ابوظبی در رابطه دولت ترامپ با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتخاذ سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران پرده برمی‌دارد. مقامات امارات متحده عربی درباره گزارش بازرس مولر و نقشی که ولیعهد ابوظبی در جزیره سیشل ایفا کرده سکوت کرده‌اند.

خلیفه بن زاید آل نهیان پادشاه ۷۴ ساله امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۴ تاکنون در اثر پیامدهای سکته مغزی زمینگیر است و در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود. ولیعهد او عملاً بر امارات حکومت می‌کند.

در گزارش مولر گفته شده که شیخ محمد در سال ۲۰۱۷ در یک هتل مجلل در جزیره سیشل واقع در اقیانوس هند، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با جورج نادر یکی از حامیان مالی ترامپ دیدار کرده است. نادر یک تاجر آمریکایی لبنانی‌تبار است که دادگاهی در جمهوری چک در سال ۲۰۰۳ او را به اتهام سوءاستفاده جنسی از دختران کم‌سن و سال محکوم کرد. نادر یکی از افرادی است که بازرس رابرت مولر برای تهیه گزارش خود درباره میزان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از او بازجویی کرد. بر اساس گزارش بازرس مولر، در دیدار در جزیره سیشل، کریل دیمیتریف ، مدیر اجرایی ارشد صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) و اریک پرینس، مدیر مؤسسه بلک واتر نیز حضور داشت. در این گزارش آمده است که شیخ محمد ابتدا رغبت چندانی به دیدار و گفت وگو با پرینس نداشت، اما نادر او را به این دیدار متقاعد کرد. در گزارش مولر گفته شده:

«دمیتریف به نادر گفت پوتین قدردان و سپاسگزار اوست و این دیدار [با ولیعهد ابوظبی] ممکن است تاریخساز شود.»

معلوم نیست در دیدار دمیتریف و نادر با شیخ محمد در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ چه گذشته است. در گزارش بازرس مولر گفته شده دمیتریف می‌بایست به پوتین هشدار دهد که پای روسیه را به درگیری‌های دامنه‌دار لیبی نکشاند. اریک پرینس که مدتی در نقش مباشر نظامی به خدمت امارات درآمده بود، در جلسه استماع در کنگره آمریکا گفته بود که دیدار با ولیعهد ابوظبی در جزیره سیشل تصادفی بوده. نادر اما در جریان بازجویی‌های بازرس مولر این اظهارات را تأیید نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش بازرس مولر جز این یک مورد، از سران کشورهای خاورمیانه نامی به میان نیامده است.آمریکا پنج هزار سرباز در امارات مستقر کرده و ناوهای آمریکایی در بندر جبل علی پهلو می‌گیرند. ولیعهد ابوظبی یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بود. رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (پنجشنبه ۱۸ آوریل) با شیخ محمد تلفنی گفت‌وگو کرد. دو روز پیش از این گفت‌وگو ترامپ قطعنامه‌ کنگره را که خواهان توقف حمایت نظامی و تسلیحاتی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بود وتو کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.