ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آمریکا معافیت مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند»

به گزارش واشنگتن‌پست وزیر خارجه آمریکا معافیت پنج کشور باقی‌مانده از تحریم نفتی ایران را از ۲ مه/۱۲ اردیبهشت به بعد لغو کند. ترکیه هم استثنا نیست.

یک روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست که با مقامات وزارت خارجه آمریکا در ارتباط است اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا یک سال بعد از خروج از توافق هسته‌ای قصد دارد در چارچوب سیاست اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی معافیت پنج کشور باقی‌مانده از تحریم نفتی ایران را از ۲ مه/۱۲ اردیبهشت به بعد لغو کند. خبرگزاری رویترز این خبر را تأیید کرده و گزارش داده که احتمالاً مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت این خبر را رسماً اعلام می‌کند.

یک نفت‌کش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش‌های ایران (عکس: آرشیو)

لغو معافیت از خرید نفت ایران بر قیمت نفت در بازارهای جهانی اثر می‌گذارد. در گزارش واشنگتن‌پست آمده است که مقامات وزارت خارجه آمریکا به این جمع‌بند دست یافته‌اند که در حال حاضر، چنانچه صدور نفت ایران به صفر برسد، اثرات آن بر قیمت نفت محسوس نیست، به این دلیل که اولاً عرضه نفت خام بر تقاضا غلبه دارد، دوماً عربستان سعودی و امارات متعهد شده‌اند تسهیلاتی برای مشتریان نفتی ایران قائل شوند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه هفته گذشته با شیخ محمد، ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعاتی که در این گفت‌وگو مطرح شد تحریم نفتی ایران بود. دو روز پیش از این گفت‌وگو ترامپ قطعنامه‌ کنگره را که خواهان توقف حمایت نظامی و تسلیحاتی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بود وتو کرد.

به گزارش واشنگتن‌پست مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مبتکر سیاست به صفر رساندن صدور نفت ایران است. او در تعامل با ترامپ این سیاست را پیش می‌برد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اوایل آوریل/فروردین اعلام کرده بود که در معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران تجدید نظر می‌شود.

نوامبر سال گذشته/آبان ۹۷ هشت کشور مشمول این معافیت‌ها شده بودند. یونان، ایتالیا و تایوان در این مدت خرید نفت از ایران را قطع کرده‌اند. چین، ژاپن، هند، ترکیه و کره جنوبی می‌بایست خرید نفت از ایران را به صفر برسانند وگرنه شامل تحریم‌های اقتصادی آمریکا می‌شوند.

چین و هند دو مشتری بزرگ نفت ایران اگر خواسته دولت ترامپ را اجابت نکنند، این امر بر تجارت آنان با آمریکا اثر سوء خواهد گذاشت. کره جنوبی و ژاپن در این فاصله خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند. یک مقام دولت ترکیه گفته است که این کشور خواهان تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران است. اما بر اساس گزارش واشنگتن‌پست این بار ترکیه نیز از تحریم نفتی ایران معاف نمی‌شود. دولت ترامپ خواهان بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای تغییر رویه ایران در خاورمیانه است. جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره را بارها رد کرده.

صدور نفت ایران در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت اما در ماه جاری مجدداً به یک میلیون بشکه در روز رسید. کمبود بنزین در سوریه نمایانگر آن است که تحریم نفتی ایران اثرگذار بوده است. حزب‌الله لبنان هم در مضیقه مالی قرار گرفته است.

کانال مالی اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران نیز تاکنون روی کاغذ باقی مانده. در سفر هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به ترکیه قرار شد ساز و کار مالی مشابهی برای تجارت ترکیه با ایران طراحی شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.