ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سریلانکا در جست‌وجوی عاملان انفجارهای زنجیره‌ای عید پاک

در سریلانکا وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. ۴۰ نفر شبانه بازداشت شدند. نخست‌وزیر به دلیل سهل‌‌انگاری تحت فشار قرار دارد و نظامیان قدرت گرفته‌اند.

بامداد سه‌شنبه ۲۳ آوریل/ ۳ اردیبهشت به دستور رئیس جمهوری سریلانکا در پی انفجارهای زنجیره‌ای عید پاک وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. مأموران پلیس شبانه ۴۰ نفر را بازداشت کردند. راننده یک کامیون که ظاهراً در یکی از انفجارهای انتحاری دست داشت و همینطور مالک خانه‌ تیمی عوامل انتحاری این حملات جزو بازداشت‌شدگان‌اند.

مأموران در حال تجسس یکی از کلیساها که هدف حمله قرار گرفت. کارشناسانی از آمریکا و سایر کشورها به سریلانکا اعزام شدند

مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سریلانکا که با  رانیل ویکرمسینگه اختلاف دارد، به نیروهای نظامی که در جنگ داخلی ۲۶ ساله سریلانکا مشارکت داشتند و در سال ۲۰۰۹ از قدرت کنار رفتند مجدداً قدرت دارد. تعداد کشته‌شدگان انفجارهای زنجیره‌ای عید پاک به ۳۱۰ نفر افزایش یافت. ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سریلانکا عزای عمومی اعلام کرد. قرار است دیپلمات‌ها در جریان کشته‌شدن شهروندان خارجی در حملات تروریستی عید پاک قرار گیرند. اداره تحقیقات فدرال و چند سازمان اطلاعاتی کارشناسانی را برای کمک به روند تحقیقات به سریلانکا اعزام می‌کنند. مقامات سریلانکایی اعلام کرده‌اند که از چند هفته قبل از عید پاک سازمان‌های اطلاعاتی سریلانکا به دولت این کشور هشدار داده بودند. این امر به اختلاف بین رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر دامن زد و زمینه قدرت گرفتن نظامیان را فراهم آورد. سازمان‌های اطلاعاتی سریلانکا گروه جهادی «جماعت ملی توحید» را به عنوان مسئول انفجارهای عید پاک شناسایی کرده‌اند. این گروه اما رسماً مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است.

دولت شبکه‌های اجتماعی را برای جلوگیری از درز خبر و انتشار شایعات مسدود کرده. قانون منع آمد و شد شبانه برقرار شده. کلمبو، مرکز تجاری سریلانکا هنوز به حالت نیمه‌تعطیل است. مغازه‌ها بسته‌اند و در خیابان‌ها از آمد و شد مردم خبری نیست.

رانیل ویکرمسینگه، نخست‌وزیر اعلام کرد که احتمال دارد به سبب قتل عام عید پاک نظام سیاسی سریلانکا بی‌ثبات شود. نخست‌وزیر اطمیمنان داد که عاملان و آمران حادثه تروریستی عید پاک شناسایی و دستگیر و مجازات می‌شوند.

پلیس موفق شد بمبی را که در یک وانت در نزدیکی یک کلیسا جاسازی شده بود خنثی کند. در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن کلمبو نیز چندین بمب یافت و خنثی شدند. هنوز معلوم نیست این بمب‌ها با حادثه تروریستی عید پاک در ارتباط قرار دارند یا به عملیات جداگانه‌ای ربط دارند.

فضای فرودگاه بین‌المللی کلمبو نیز کاملاً امنیتی است. سگ‌های پلیس محوطه فرودگاه را در جست‌وجوی بمب زیر نظر دارند. مأموران امنیتی هم چمدان‌ها و ساک‌های دستی مسافران را با دقت بیشتری بازرسی می‌کنند.

سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی نیز هشدار داده بودند که ممکن است گروه‌های جهادی سریلانکا قصد انجام عملیات بزرگی را به مناسبت عید پاک داشته باشند. نخست‌وزیر اما ظاهراً در عید پاک در دسترس نبود. این امر هم رابطه پرتنش  رئیس جمهوری و نخست‌وزیر را بحرانی کرده است.

رجیتا سناراتنه، وزیر بهداشت اعلام کرده که سازمان‌های اطلاعاتی از سه هفته قبل هشدار داده بودند که ممکن است در عید پاک حملاتی اتفاق بیفتد. وزارت دفاع به رئیس پلیس هشدار داد و رئیس پلیس هم نخست‌وزیری را در جریان قرار داد.

مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سریلانکا در روز عید پاک در خارج از کشور به سر می‌برد. او اکتبر سال گذشته نخست‌وزیر را برکنار و کابینه را منحل کرده بود، اما دادگاه عالی حکم برکناری نخست‌وزیر و انحلال کابینه را لغو کرد.

عاملان حمله از شهروندان سریلانکایی هستند. پلیس اما می‌گوید آن‌ها با شبکه‌های تروریستی خارج از کشور در ارتباط بوده‌اند. انگیزه حملات تروریستی عید پاک هنوز مشخص نشده. سریلانکا ۲۱ میلیون نفر جمعیت دارد. هندوها، مسلمانان و مسیحیان در این کشور در کنار هم زندگی می‌کنند. اختلافات مذهبی در سریلانکا دامنه‌دار است.

در جنگ داخلی که ۲۶ سال به درازا کشید، تامیل‌ها که به عملیات انتحاری شهرت دارند شکست خوردند. از سه کلیسایی که هدف حملات انتحاری قرار گرفتند دو کلیسا کاتولیک و یک کلیسا پروتستان است. سه هتلی هم که منفجر شدند، از هتل‌هایی هستند که گردشگران خارجی معمولاً در آن‌ها اقامت دارند. ۳۱ شهروند خارجی در این حملات جان باختند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.