ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افتتاح نمایشگاه کتاب تهران در فضایی خموده

۶۰ درصد غرفه‌ها دست‌نخورده باقی مانده و انبوهی از زباله و نخاله در مصلی روی هم تلنبار شده. برخی از کتاب‌های ناشران نیز نم کشیده است. یک تصویر نمادین.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکرد. ناشران چندان رغبتی به شرکت در این دوره از نمایشگاه ندارند. ۶۰ درصد غرفه‌ها دست‌نخورده باقی مانده و انبوهی از زباله و نخاله در مصلی روی هم تلنبار شده. برخی از کتاب‌های ناشران نیز نم کشیده است. یک تصویر نمادین.

سه‌شنبه ۳ اردیبهشت، مصلی تهران: سید عباس صالحی هنگام سخنرانی در افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت ۸ صبح سه‌شنبه ۳ اردیبهشت در مجموعه چهل‌سرا واقع در ضلع جنوبی مصلای خمینی افتتاح شد. به گفته محسن جوادی، رپیس نمایشگاه کتاب تهران در این دوره از نمایشگاه ۲۴۰۰ ناشر داخلی و گروهی از ناشران خارجی حضور دارند.

ابتدا قرار بود، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی نیز در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران شرکت کند اما روحانی به دلیل نامعلومی از شرکت در این مراسم صرف‌نظر کرد. سفر روحانی به استان کردستان نیز لغو شد. ظاهراً به دلیل مشغله‌های متعدد رئیس جمهوری اسلامی.

سخنان عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران تحت تأثیر بحران اقتصادی و تحریم‌ها قرار داشت. صالحی اعلام کرد که نشر ممکن است در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نقش داشته باشد، بنابراین نباید آن را فراموش کرد. وزیر ارشاد اسلامی از تحریم‌ها هم غافل نماند:

 «دیپلماسی نشر کانون دیپلماسی عمومی به شمار می‌رود. اگر کسانی می‌خواهند ملت بزرگ و با تمدن ایران را منزوی کنند، این کتاب و ارتباط از طریق آن است که این خیال را از بین می‌برد. دیوار بی‌اعتمادی و تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد. باید امروز تلاش کنیم تا به کمک کتاب کمربند تحریم بر دور خود را بازتر کنیم.»

به گفته مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب ۱۱۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و ۵۵ هزار و ۵۰۰ متر غرفه‌بندی برای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مهیا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر فضای عمومی نمایشگاه کتاب تهران از خمودگی فرهنگی و بی‌رغبتی ناشران نشان دارد. مهر از محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گزارش داده که یک روز قبل از آنکه درهای نمایشگاه به روی مردم باز شود، در بخش عمومی بیش از ۶۰ درصد غرفه‌ها کماکان دست نخورده باقی مانده و صاحبان آن حتی برای دیدن محیط در مصلی حاضر نشده‌اند.

ناشران خصوصی ترجیح دادند غرفه‌ها را بدون تزئین و یا با دکور سال قبل راه بیندازند. در بخش شمالی مصلی  و در بخش‌های باز نمایشگاه نیز آب باران به داخل چادرها نفوذ پیدا کرده و برخی از کتاب‌های ناشران نم کشیده است.

بخش عظیمی از زباله‌ها و نخاله‌های به جای مانده از غرفه‌سازی‌ها هم در مصلی روی هم تلنبار شده و چشم‌اندازی از مدیریت جهادی و تسلط بر سازماندهی را به نمایش گذاشته است. نیروهای خدماتی لباس‌های متحدالشکل به تن دارند که از سایرین متمایز باشند.

جمهوری خلق چین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری است. قرار است پنجشنبه ۵ اردیبهشت یک شاعر چینی و چند نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان از این کشور در شهر کتاب مرکزی اشعار و آثار خود را معرفی کنند. در این برنامه ژائو لی هونگ از کشور چین و از ایران شمس لنگرودی و علی‌اصغر محمدخانی مدیر بخش فرهنگی و بین‌المللی مؤسسه شهر کتاب و ابوالقاسم اسماعیل‌پور، اسطوره‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی حضور دارند.

بیش و کم همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، چهارمین «نمایشگاه کتاب تهران، بدون سانسور» شنبه ۲۷ آوریل در لندن آغاز می‌شود و تا نیمه ماه مه در شهرهای دیگر اروپا، امریکا و کانادا ادامه می‌یابد. در این نمایشگاه ناشران تبعیدی، آثاری از ادبیات تبعید، شاخه‌ای از ادبیات سانسور نشده ایران را به نمایش می‌گذارند. قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، رمان «بند محکومین» نوشته کیهان خانجانی در چاپ هفتم خود توقیف شد و از شرکت در نمایشگاه کتاب تهران نیز محروم ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.