ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات در انتخابات مجلس تصویب شد

براساس مصوبه جدید مجلس شمارش و گردآوری آراء نامزدهای انتخابات مجلس به‌شکل استانی و تناسبی خواهد بود و نامزد‌ها دست‌کم باید ۱۵ درصد آراء را به‌دست آورند؛ وگرنه انتخابات به دور دوم می‌رود.

مجلس تغییرات جدید در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کرد. براین اساس انتخاب نامزدها به‌شکل استانی و تناسبی خواهد بود و نامزد‌ها در دور نخست دست‌کم باید ۱۵ درصد آراء را به‌دست آورند؛ در غیر این‌صورت انتخابات به دور دوم می‌رود.

عکس از آرشیو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را دوشنبه ۳ اردیبهشت تصویب کردند.

براساس این تغییرات شمارش و گردآوری آراء کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و تناسبی خواهد بود.

در نظام تناسبی انتخابات هر حزب برپایه میزان آراء به‌دست آمده خود در مجلس کرسی به‌دست می‌آورد. انتخابات مجلس شورای اسلامی در آغاز براساس اکثریت مطلق آراء و سپس بر مبنای اکثریت نسبی ۲۵ درصد برگزار می‌شد.

با استانی شدن انتخابات مجلس هر حوزه انتخاباتی نماینده خود را نخواهد داشت بلکه در کل استان به شمار کرسی‌های حوزه‌های انتخاباتی، نماینده در مجلس حضور خواهد داشت و هر نامزد انتخاباتی نه فقط از حوزه انتخاباتی خود بلکه از کل استان می‌تواند رأی جمع کند.

پیش از این مخالفان می‌گفتند این طرح از ورود نیروهای جدید اجتماعی به مجلس جلوگیری می‌کند و افراد مشهوری که به عوامل قدرت و ثروت دستیابی دارند، می‌توانند رأی بیاورند.

براساس مصوبه جدید مجلس همچنین هر کاندیدایی باید از حوزه انتخاباتی خود دست‌کم ۱۵ درصد و از کل استان ۲۵ درصد رأی به‌دست آورد تا به مجلس راه یابد.

همچنین درصد کسب آراء فهرست‌های احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل از کل آراء به‌دست آمده در حوزه انتخابیه اصلی، ملاک تخصیص کرسی در مجلس شورای اسلامی خواهد بود و به‌ترتیب هر نامزدی که بالاترین آرا را در سطح حوزه انتخابیه اصلی به‌دست آورده است، تا سقف سهم هر فهرست از کرسی‌ها به عنوان نماینده حوزه انتخابیه فرعی به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.

چنان‌چه در حوزه انتخابیه فرعی هیچ یک از نامزدها حدنصاب ۱۵ درصد از آرا را به‌دست نیاورد، انتخابات فقط در همان حوزه به صورت دو مرحله‌ای برگزار خواهد شد.

نمایندگان مجلس ایران اردیبهشت ۱۳۹۴ کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را که بارها در دوره‌های پیشین مجلس مطرح شده بود، در شکل جدیدی با اکثریت آرا به تصویب رساندند. دولت اما با این طرح مخالف کرده بود.

استانی شدن انتخابات مجلس ابتدا در شورای بازنگری قانون اساسی سال ۱۳۶۸ مطرح شد اما به نتیجه نرسید. این طرح نخستین بار در سال ۱۳۷۸ در دوره پنجم مجلس ایران ارائه شد و دومین بار تعدادی از نمایندگان مجلس آن را به همان شکل در سال ۱۳۸۱ به مجلس ارائه دادند. در سال ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس هفتم در طرح‌های قبلی تغییراتی وارد کردند و آن را بار دیگر به مجلس دادند. کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس در مجلس پنجم رد شد اما در مجلس‌های ششم و هفتم تا مرحله دریافت نظریات شورای نگهبان پیش رفت اما این شورا آن را رد کرد.

شورای نگهبان می‌گفت برگزاری استانی انتخابات مجلس موجب بروز اختلاف‌های محلی، قومی و مذهبی می‌شود و آن را خلاف «وحدت ملی» می‌دانست اما موافقان، این طرح را برخلاف نظر شورای نگهبان می‌فهمیدند.

در اوج اختلاف‌های دولت محمود احمدی‌نژاد و اصولگرایان دیگر، نمایندگان مجلس هشتم طرح استانی کردن انتخابات مجلس را مطرح کردند اما دولت با مخالفت کرد. در زمان دولت حسن روحانی صدای مخالفت‌ها با این طرح از داخل خود مجلس بلند شد.

براساس تأیید شورای نگهبان، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۲ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.