ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: جنگ، توسعه یمن را ۲۰ سال به تعویق انداخت

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارش تازه‌ای گفته است که حتی اگر جنگ یمن امسال پایان یابد زیان اقتصادی آن برای این کشور فقیر ۸۸،۸ میلیارد دلار بوده است.

سازمان ملل متحد گزارش تازه‌ای درباره جنگ یمن منتشر کرده که در آن گفته شده جنگ ۲۰ سال توسعه یمن را به تعویق انداخته است و حتی اگر جنگ به‌زودی پایان یابد زیان آن برای این کشورِ فقیر میلیاردها دلار بوده است.

جنگ یمن ـ عکس از آرشیو

برنامه توسعه سازمان ملل نتیجه یک کار تحقیقاتی درباره جنگ یمن را سه‌شنبه ۳ اردیبهشت / ۲۳ آوریل منتشر کرد. در این گزارش آمده است که اگر جنگ در یمن همین امسال پایان گیرد زیان اقتصادی آن ۸۸،۸ میلیارد دلار بوده است.

براساس این گزارش، اگر جنگ یمن تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد ۷۱ درصد از مردم این کشور دچار فقر شدید و ۸۴ درصد دچار سوء تغذیه خواهند شد و زیان اقتصادی آن به ۶۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

جنگ یمن از اسفند ۱۳۹۳ / مارس ۲۰۱۵ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این جنگ، در یک سو نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی قرار دارند و در سوی دیگر شیعیان حوثی یا انصارالله. عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور از دولت یمن، و ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کنند. این جنگ را «جنگ نیابتی» عربستان سعودی و ایران نیز می‌نامند.

به گفته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، تا نوامبر ۲۰۱۸، جنگ یمن نزدیک به هفت هزار کشته و بیش از ۱۰ هزار زخمی برجای گذاشته است. رقم واقعی کشته‌شدگان بیش از این تخمین زده می‌شود.

اوکه لوتسما، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در یمن گفت: «حتی اگر فردا صلح برقرار شود، یمن به ده‌ها سال نیاز خواهد داشت تا به‌لحاظ پیشرفت به دوران پیش از جنگ برسد.»

سازمان ملل اعلام کرده که حدود ۸۰ درصد از ۳۰ میلیون جمعیت یمن به نحوی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و دو سوم تمامی مناطق یمن در وضعیت «پیش از قحطی» قرار دارند.

بانک مرکزی یمن به دو دفتر مرکزی رقیب تقسیم شده است که بازتاب‌دهنده جنگ بین دولت و شیعیان حوثی است و باعث مسدود شدن و مشکلاتِ پرداخت شده که بحران انسانی را در این کشور بدتر کرده است .

روز گذشته، دوشنبه ۲ اردیبهشت / ۲۲ آوریل خبرگزاری رسمی یمن اعلام کرد که بانک مرکزی عدن که در دست دولت یمن است گفته که حاضر است ارزهای خود را با نرخ ۵۰۶ ریال برای هر دلار آمریکا یا براساس نرخ‌های بازار و پایین‌ترین میزان بین بانک‌ها تقسیم کند.

به‌گفته بانک مرکزی عدن، این اقدام اوراق اعتباری و تعهدات مالی را برای واردات کالاهای اساسی با کمک مالی دو میلیارد دلاری عربستان سعودی به‌منظور تأمین مالی واردات کالاها و فرآورده‌های نفتی را پوشش می‌دهد.

بانک مرکزی صنعا، پایتخت یمن که در دست حوثی‌هاست هیچ کمکی مالی از عربستان سعودی دریافت نکرده است. سال گذشته یک مدیر بانک شعبه صنعا به رویترز گفته بود که تاجران نیاز به دریافت اعتبارنامه از عدن دارند.

جنگ موجب نابودی اقتصاد فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربستان شده است. این جنگ مسیرهای تدارکات را قطع کرد، واردات را کاهش داد و موجب تورم شدید شد. بانک مرکزی در پایان سال گذشته نرخ بهره خود را تقریباً دو برابر کرد تا پول را تثبیت کند.

بیماری وبا نیز به آن‌چه که در حال حاضر بدترین بحران انسانی در جهان نامیده می‌شود، افزوده شده است. در ماه مارس سال جاری این بیماری به‌شدت اوج گرفت و شمار بیماران نسبت به ماه فوریه بیش از دو برابر شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.