ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: بقای عربستان سعودی و امارات مدیون تصمیم ماست

در پی همراهی عربستان و امارات با آمریکا در فشارهای نفتی علیه ایران، روحانی گفت در جریان حمله صدام به کویت، ما عربستان و امارات را نجات دادیم.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی در فشارهای نفتی آمریکا علیه ایران به واشنگتن کمک می‌کنند. روحانی خطاب به این دو کشور گفته است که وجود و بقای آن‌ها مدیون تصمیمات سران جمهوری اسلامی در جریان حمله صدام به کویت است اما آن‌ها اکنون با «دشمنان» جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه هیئت دولت ـ عکس از آرشیو

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۴ اردیبهشت در جلسه هیئت دولت با اشاره به فشارهای اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی، خطاب به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو کشور متحد آمریکا، گفت: «یادتان رفته بقای شما در برابر توسعه‌طلبی صدام، مدیون تصمیم خردمندانه ایران است؟ (...) چنان‌چه سران نظام اسلامی و بزرگان کشورمان تصمیمات دقیقی را در مقطعی که صدام به کویت حمله کرد، نگرفته بودند امروز اثری از این کشورها وجود نداشت.»

روحانی افزود: «زمانی که صدام قصد داشت به کویت حمله کند از ما خواست یا کمک کرده و یا سکوت کنیم و تصمیم صدام صرفاً گرفتن کویت نبود و در نامه‌ای که به مرحوم هاشمی نوشته صراحتاً اعلام کرده که در خلیج فارس ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک خواهیم داشت و این نشان می‌دهد که صدام علاوه بر کویت به دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر هم بود.»

اشاره روحانی به حمله ارتش عراق در زمان حکومت صدام حسین به کویت در مردادماه ۱۳۶۹ / اوت ۱۹۹۰ و اشغال این کشور است. این حمله بحرانی جهانی ایجاد کرد و آمریکا با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کویت بیرون راند.

روحانی گفت: «صدام در آن مقطع مدام پیام‌ها و درخواست‌های متعددی ارسال می‌کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس را اشغال خواهد کرد و شما نیز بیایید شریک شوید. [...] این جمهوری اسلامی ایران بود که عربستان را نجات داد و اگر تصمیم دیگری در آن مقطع گرفته بودیم، چه بسا امروز اثری از عربستان و امارات وجود نداشت.»

روز دوشنبه، دوم اردیبهشت / ۲۲ آوریل دولت آمریکا اعلام کرد که معافیت ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و یونان از تحریم نفتی ایران را تمدید نمی‌کند. این معافیت‌ها دوم ماه مه به پایان می‌رسند.

پس از آن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قول داده‌اند که کمبود نفت ایران را جبران کنند.

همچنین پنج‌شنبه هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با شیخ محمد، ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعاتی که در این گفت‌وگو مطرح شد تحریم نفتی ایران بود.

در پی این رویدادها برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که روند به صفر رساندن صادرات نفت ایران از دوم مه آغاز می‌شود.

در چنین شرایطی است که حسن روحانی عربستان سعودی و امارات را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «ما بودیم که نگذاشتیم کشور شما از بین برود و بر شما مسلط شوند، چطور امروز با دشمنان ما همکاری می‌کنید؟»

روحانی درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران نیز گفت: «این کار امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را به فروش خواهیم رساند و آمریکا با این‌گونه اقدامات خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خودش ظلم می‌کند.»

رئیس جمهوری ایران افزود: «برخی از کشورهای همسایه نیز بدانند که حرف‌ها و اقداماتی که مرتکب می‌شوند در تاریخ ثبت خواهد شد [...] شما خوبی را با بدی پاسخ می‌دهید و این با منطق برادری و همسایگی سازگار نیست. شما می‌دانید که جمهوری اسلامی ایران قدرت اصلی منطقه‌ است و اگر اراده دیگری داشته باشد از آن استفاده می‌کند، لذا راهی را انتخاب کنید که به نفع ملت‌های منطقه و جهان و به نفع بازار باشد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نرسی

    اقای روحانی منطق درستی را استفاده نکردند.

  • s.m

    جنگ جهانی سوم داره جهان را تهدید می کنه این تنش ها آخر و عاقبت خوبی نخواهد داشت

  • صدیق

    کاش یک نفر به این آقایان به اصطلاح علما و معممین بفهماند که بقای ایران مهمتر از بقای آنها در قدرت است و بجای التماس از بیگانگان برای چهار روز بیشتر در قدرت ماندن، بهتر است که آرام همانند سایر کشورهای دمکراتیک دنیا قدرت را ببوسند و بازنشسته شوند. خودبخود تمام مشکلات از طریق صندوق رأی حل خواهند شد.

  • طاهر

    عجب ؛ پس میرفتید جلو ؛یه صحرا بود دیگه کاری نداشت،کسی هم تو دنیا کاری با شما نداشت؛ آمریکا و شوروی هم که اون موقع عددی نبودند که جلوی شما بایستند؛شما هم تازه از جنگ فارغ شده بودید و هم از نظر مالی وهم از ظر انسانی کاملا استطاعتش را داشتید،آقایون شما فقط با یه لیست درست شدن خودتون را طوری باختید که یادتون رفته چکاره اید و در کسوت چه مقامی دارید صحبت میکنید؛خواهشا شما رئیس جمهور 80 میلیون انسان هستید این روش حرف زدن از یک رهبر بسیار بعید و سخیف است