ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده جدید سپاه: در گام دوم انقلاب، قلمروی اقتدارمان گسترش می‌یابد

حسین سلامی در روز معارفه از گسترش اقتدار به تمام جهان گفت. رئیس ستاد نیروهای مسلح هم دوران فرماندهی او را «دوران شکست دشمن» و سپاه را «مهم‌ترین سازمان پس از انقلاب» خواند.

حسین سلامی فرمانده جدید کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. او که دو روز پیش به درجه سرلشکری ارتقاء یافت، در سخنان نشست معارفه به بیانیه «گام دوم انقلاب» رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت در دوره جدید سپاه، «باید قلمروی اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم». دیگر فرماندهان ارشد سپاه نیز از او ستایش کردند.

فرماندهان ارشد سپاه در مراسم معارفه حسین سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران، چهارم اردیبهشت

سلامی در نشست معارفه، چهارشنبه چهارم اردیبهشت درباره گام دوم انقلاب گفت:

«ما در گام دوم انقلاب باید حاکمیت اسلام را به تمدن تبدیل کنیم و سپاه باید ظرفیت نقش آفرینی در گام دوم انقلاب را در خود ایجاد کند. ما باید قلمرو اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم تا نقطه امنی برای دشمن در سراسر جهان وجود نداشته باشد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۲۴ بهمن گذشته در بیانیه‌ای با نام «گام دوم» از آغاز «فصل جدیدی» در نظام ایران خبر داد. بیانیه او اما نکته جدیدی نسبت به پیش در بر نداشت.

سلامی پیش از رسیدن به مقام جانشینی فرمانده کل سپاه از سال پرحادثه ۱۳۸۸ به این سو، سمت‌های دیگری همچون معاونت عملیات ستاد مشترک سپاه و فرماندهی نیروی هوایی سپاه را در اختیار داشت.

ناظران مواضع او را «تند» به حساب می‌آورند. او بهمن ۹۷ در واکنش به تهدید‌های اسرائیل برای هدف قرار دادن مواضع ایران در سوریه گفته بود: «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است».

سلامی جانشین محمدعلی جعفری شد. خامنه‌ای در حکمی جعفری را نیز به مسئولیت «قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله الاعظم» منصوب کرده است.

او از سال ۱۳۸۶ جانشین رحیم صفوی فرمانده اسبق سپاه پاسداران شد. در حکم خامنه‌ای برای جعفری کناره‌گیری او داوطلبانه نشان داده شد. هنوز به پایان دوره او ۱۵ ماه مانده بود.

فرمانده کل سپاه دوم اردیبهشت پس از ارتقای درجه به دست خامنه‌ای، به دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهوری رفت. محمود واعظی، رئیس‌دفتر او درباره این دیدار چهارشنبه گفت: «ما سرلشکر سلامی را از قبل می‌شناختیم، رئیس‌جمهور و وزرا از این انتصاب استقبال کرده و روز دوشنبه آقای رئیس‌جمهور اولین جلسه را با حضور ایشان برگزار کرد.»

واکنش‌های باقری و سلیمانی

محمد باقری، ‌رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران پس از معارفه سلامی در سخنانی سپاه را «مهم‌ترین سازمان پس از انقلاب» خواند و گفت: «تاریخ سپاه با تاریخ رشد و بلوغ نظام عجین شده است»

ورود سلیمانی به مراسم معارفه حسین سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران، چهارم اردیبهشت

او دوران فرماندهی سلامی بر سپاه را «دوره شکست دشمن» خواند.

تغییر فرمانده سپاه پس از آن رخ می‌دهد که آمریکا این نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی را به فهرست سازمان‌های تروریستی خود افزود.

واشنگتن همچنین دو روز پیش اعلام کرد که معافیت نفتی هشت مشتری جمهوری اسلامی را تمدید نخواهد کرد. سران جمهوری اسلامی پیش‌تر تهدید کرده بودند که اگر صادرات نفت آنها متوقف شود، تنگه هرمز را خواهند بست.

در این شرایط است که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در مراسم معارفه هشدار داد که «سپاه و انقلاب در برهه خطیری قرار دارند».

فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه مدعی شد که انتصاب‌های علی خامنه‌ای «حکمتی» دارند و خواهان «برادری و همدلی بیشتر» شد.

او سپاه را فعال‌ترین مرکز «انتشار ارزش‌ها» خواند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خیزش سپاه برای تسلط کامل بر قدرت؟

    بخشی از مقالهء "تحرکات مشکوک سپاه پاسداران در سالگرد بنیانگذاری آن" "پس از جنگ ۸ ساله ایران و عراق، سپاه این امکان را یافت تا در کنار گسترش بخشیدن به فعالیت های پیشین خود در عرصه قاچاق مواد مخدر با دست اندازی بر دهها اسکله، فرودگاه و گلوگاه مرزی به صدور و ورود کالای قاچاق متنوع دیگر نیز بپردازد. در ادامه این فعالیتها، سپاه عرصه های کاری خود را در این زمینه بازهم توسعه داد. سپاه در پروسه فعالیت های اقتصادی خود، طرح های دهها میلیارد دلاری در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی را قبضه کرد، بر مخابرات و ارتباطات چنگ انداخت و به تدریج به بزرگترین موسسه اقتصادی- نظامی در خاورمیانه و آسیای مرکزی تبدیل شد. سپاه در کنار فعالیتهای اقتصادی به فرماندهان خود نیز امکان داد که از طریق "بنیاد تعاون" بر بازار های مالی و ارز نیز تسلط پیدا کنند. اما در نتیجه این فعالیتها آنچه برای دولت رسمی باقی می ماند، یک اقتصاد آشفته و بحران زده بود. اقتصادی که به صورت کلاف سردرگمی درآمده بود که از فرط استیصال، صدای دولتهای احمدی نژاد و روحانی را هم درآورد. امروز که سپاه موجودیت رژیم را در خطر می بیند، در اندیشه آن است که خرده ریز قدرت باقیمانده برای دولت را هم در دست خود بگیرد، قدرت را یک کاسه کند و از دولتی در دولت به یک دولت تمام عیار تبدیل شود."

  • ولایت خندان سپاهی

    دیگر نیازی ینست که امثال من ناشناس بیام کلی ثابت کنم که این نظام برنامه نابودی جهانی دارد، خود سپاهیان اخوندها دارند بازگویی تکرار میکنند. همان نقشه های مصرح کتب رسابل مراجع و قانون اسلسی شان... فقط چقدر باعث تاسف است نیم کامنتهایم در چند سال توسط سایتهایی که بهشان اعتماد کردم سانسور شد! انبوهی نظر دگراندیشانه که بارها گوشرد کرد نمیشود به هیچ کسی اعتماد کرد در دنیا سیاست. تنهایی و مظلومیت...