ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فائزه هاشمی: با حجاب اجباری مخالفم

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس ایران در گفت‌وگویی با سایت خبری برنا گفته با حجاب اجباری مخالف است اما این به این معنا نیست که در صورت اختیاری شدن حجاب، حجاب خود را برخواهند داشت.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس ایران در گفت‌وگویی با سایت خبری برنا گفته با حجاب اجباری مخالف است اما  به این معنا نیست که در صورت اختیاری شدن حجاب، حجاب خود را برخواهند داشت.

فائزه هاشمی

فائزه هاشمی در این گفت‌و گو تاکید کرده که تعداد زیادی از مراجع و رهبران دینی نیز با اجباری بودن حجاب مخالفند. او تاکید کرده که آثار حجاب اجباری تا به الان گسترش دین در جامعه نبوده و هر چه قدر بر اجبار حجاب تاکید شده است، دین ستیزی و فرار از حجاب بیشتر شده است.

سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس ایران درباره وضعیت حجاب در ایران گزارشی با عنوان «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» منتشر کرد. بر اساس این گزارش حجاب شرعی تنها برای حدود ۳۵ درصد افراد جامعه ارزشمند است و نزدیک به ۷۰ درصد جامعه یا اعتقادی به حجاب ندارند یا جزو بدحجابان هستند. این نماینده سابق مجلس ایران که پوشش خود او هم در دهه‌های گذشته مورد انتقاد گروه‌های محافظه‌کار قرار داشته، با اشاره به این نظرسنجی گفته اثرات حجاب اجباری بر اساس این نظرسنجی در تعارض با سیاست‌های فعلی در جهت اجباری بودن حجاب زنان بود.

فائده هاشمی گفته: «انتظار می‌رود کارشناسان و مسئولین این حوزه بر اساس عقلانیت با این موضوع برخورد کنند. ما بر این باوریم که اسلام باید توسط مراجع دینی به روز شود. وقتی دین به روز می‌شود، سیاست‌های ما، قوانین و... نیز باید به روز شوند. اینکه ما بر یکسری سیاست‌ها پافشاری کنیم نتایجی مثبتی نخواهد داشت. ماهواره نیز در کشور ما غیرقانونی است اما می بینیم که بسیاری از مردم از این وسیله استفاده می کنند. قانونی که از اعتبار بیفتد و مقبولیت نداشته باشد اثر مورد نظر را نخواهد داشت.»

او اختیاری بودن حجاب در جمهوری اسلامی را امری ممکن دانسته و گفته: «درست به همین دلیل که جمهوری اسلامی هستیم باید حجاب در کشورمان اختیاری باشد. در حال حاضر اقداماتی که به اسم دین انجام می شود ناشی از برداشت هایی است که از دین صورت می گیرد. بخشی از نگاه به حجاب با تکیه بر احکام دینی است. مسئولین ما باید به اسلام واقعی توجه کنند. عقل در کنار قرآن، سنت و اجماع یکی از منابع مهم دینی است. مسئولین ما به این سه توجه دارند اما توجهی به منبع عقل نشان نمی دهند.»

اعتراضات به حجاب اجباری در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته. تعدادی از زنان به دلیل اعتراض مستقیم به قانون حجاب با احکام قضایی روبه‌رو شده‌اند. سایر زنان هم به دلیل رعایت نکردن حجاب مورد نظر حکومت، با برخورد گشت‌های ارشاد مواجه‌اند.

هاشمی در این مصاحبه تایید کرده که تعداد چادری های کشور روز به روز در حال کاهش است و قانون اجباری بودن حجاب درست بر خلاف دین اسلام عمل کرده است.

مدیرمسوول روزنامه زن در بخش دیگری از مصاحبه گفته: «اگر حجاب مهم است باید مردان هم برای داشتن نگاهی پاک آموزش ببینند. لزومی ندارد زنان را در پوششی برای دیده نشدن قرار دهیم. یکی از دلایلی که برای منع ورود زنان به استادیوم گفته می‌شود این است که فضای استادیوم ها برای زنان مناسب نیست. این نگاه به معنای مجازات زنان به خاطر بی اخلاقی مردان است. اگر دلیل منع ورود زنان به استادیوم ها بی اخلاقی مردان است، پس می توان چند بازی مانع ورود مردان به استادیوم شد و زنان فقط اجازه ورود داشته باشند. فشار بر زنان به دلیل بی اخلاقی مردان به هیچ وجه دینی و اسلامی نیست.»

به اعتقاد او نسل های امروز ارتباط کمتری با مسئله حجاب زنان دارند و منطق حجاب قدرت لازم برای قانع کردن نسل امروز دختران ایران را نداشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    چیزی بنام و معنی حجاب که ملایان میگویند تا جایی که دیدم در قرآن نیامده. تنها سخن از این است که زیورهای خود را نمایش ندهید، فرجهای خود را حفظ کنید و روسری را به گریبان فرو افکنید ، تاکید بیشتر بر نشان ندادن زیور است (آیه 31 سوره نور). همین ! اگر کسی قرآن را کلام خدا میداند چرا به آن معنی دیگری میدهد ؟