ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایه‌های «مادر پل‌های ایران» در معرض ریزش قرار دارد

ادامه آسیب سیل و بی‌توجهی مسئولان به آثار ملی و میراث فرهنگی ایران؛ سیل در استان لرستان موجب شسته ‌شدن و از بین رفتن بخشی از پایه‌های پل کشکان شده است.

پایه‌‌های باقی مانده‌ از پل هزار ساله کشکان در معرض خطر ریزش قرار دارند. سیل در استان لرستان موجب شسته ‌شدن و از بین رفتن بخشی از پایه‌ها شده و این پل را که به گفته برخی کارشناسان، یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های سنگی جهان پس از اهرام ثلاثه مصر است، در معرض تخریب کامل قرار داده است.

سیل لرستان باعث تخریب پل کشکان و در ادامه قطع ارتباط میان کوهدشت و خرم آباد شد

پل تاریخی کشکان یکی از آثار باستانی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور و فهرست موقت یونسکوست. براساس نوشته‌های کتیبه این پل، تاریخ ساخت آن به دوره حکومت «آل حسنویه» در قرن چهارم قمری می‌رسد. در زمان «بدر بن حسنویه» و سال ۳۸۹ قمری ساخت این پل آغاز شد و به مدت ۱۰ سال طول کشید، در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جا مانده که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره‌اند.

این پل در بخش چگنی بر روی رودخانه‌ای با همین نام ساخته شده که راه باستانی شهر شاپورخواست (مرکز استان در آن زمان) را به مناطق غرب استان لرستان و کرمانشاه متصل می‌کرده است. پیش از وقوع سیل در لرستان، طاقی که در دوره‌ قاجاریه ساخته و به پل کشکان الحاق شده بود، به دلیل جمع‌آوری یک سازه حفاظتی از زیر آن، فرو رویخته بود. پس از بارش باران‌های سیلابی و درگیر شدن نقاط مختلف استان لرستان با سیلاب، ششم فروردین امسال یکی از پایه‌ستون‌های هزار ساله‌ «مادر پل‌های ایران» با طغیان رودخانه «کشکان» فرو ریخت و به مرور آب آسیب‌های جدی به کناره‌های پل وارد کرد.

محمد پورخداداد - فعال میراث فرهنگی استان لرستان گفته:

«سیل فروردین امسال خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف لرستان وارد کرد، جمعیت زیادی را بی‌خانمان کرد و به زیرساخت استان آسیب‌های زیادی وارد کرد، که پایه و چشمه طاقی کشکو یا کشکان لرستان نیز در این سیل از آسیب در امان نماندند. براساس بررسی‌های انجام شده، پایه‌ پل شسته شده و به سمت رودخانه کشکان خم شده است و سمت دیگرش از زمین فاصله گرفته و یک فضای خالی بین زمین و پایه به‌وجود آورده است.»

پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته شده‌اند و بیشتر بدنه آن‌ها را سنگ و گچ و آجر تشکیل می‌دهد. بر اساس گفته‌های پورخداداد است پل کشکان پیش از سیل هم وضعیت مناسبی نداشته و «سهل‌انگاری و کم‌کاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان لرستان» در اقدام برای مرمت‌های لازم و تزریق بتن به زیر پایه این پل را در وضعیت کنونی قرار داده است. او در مورد خطر تخریب کامل پایه‌ها هشدار داده و گفته در حال حاضر نیز سطح آب پایین آمده و امکان بررسی و پایش و حتی انجام اقدامات اولیه برای نجات پل از وضعیت تخریب وجود دارد.

بر اساس اعلام معاون سازمان میراث فرهنگی سیل و بارندگی‌های فروردین ۹۸ به ۷۳۰ اثر تاریخی آسیب رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • از ايران

    با احترام، اين يعنی چه: «این پل را که به گفته برخی کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های آبی جهان پس از اهرام ثلاثه مصر به‌شمار می‌رود»؟ منظور از «اهرام ثلاثه» سازه بدقواره در بهارستان است؟ −−−−−−−−−−− ویراستار: با پوزش: تصحیح شد، سازه سنگی.