ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالانه ۱۲ هزار هکتار جنگل در ایران تخریب می‌شود

سدسازی، برنامه‌های توسعه و قاچاق چوب از مهمترین عوامل تخریب جنگل‌ها در ایران به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران می‌گوید: سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل تخریب می‌شود. سدسازی، عملیات عمرانی و قاچاق چوب از مهمترین عوامل تخریب جنگل در ایران به شمار می‌رود.

آتش‌سوزی در جنگل میانکاله- عکس: آرشیو

رضا بیانی، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران یکشنبه ۸ اردیبهشت به خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) گفت که سالانه به‌طور متوسط حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار جنگل‌کاری در کشور انجام می‌شود.

میزان جنگل‌کاری سالانه در ایران حدود ۲۰۰ هکتار کمتر از میزان تخریب سالانه جنگل است. به گفته بیانی براساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل در ایران تخریب می‌شود.

او سدسازی در جنگل، عملیات عمرانی و قاچاق چوب را از «مهمترین عوامل تخریب جنگل» برشمرد. علاوه بر آنچه که این مقام مسئول عنوان کرده، آتش‌سوزی نیز در سال‌های اخیر یکی از عوامل موثر در تخریب جنگل‌های ایران به شمار می‌رود.

برخی فعالان محیط زیست آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس را که در دو سال گذشته افزایش یافته، سازمان یافته و در راستای سیاست‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کنند.

تخریب جنگل‌های ایران طی سال‌های اخیر اعتراض فعالان محیط زیست را برانگیخته است. هادی کیا دلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران پائیز سال گذشته وضعیت جنگل‌ها را «بحرانی» خوانده و گفته بود که ایران برای نجات جنگل‌های هیرکانی تنها ۳۰ سال فرصت دارد.

به رغم این هشدار دولت جمهوری اسلامی برای جبران هزینه آزادراه تهران- شمال بخشی از جنگل‌های اطراف این آزادراه را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.