ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهش شدید قیمت خودرو در ایران

در دو روز بیش از ۲۰ میلیون تومان بر قیمت خودروها افزوده شد. خودرو‌های مونتاژی ۷۰ تا ۸۰ درصد گران شدند. به دلیل وابستگی قیمت خودرو به نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه پیش‌بینی گرانی خودرو می‌شد.

جهش قیمت خودرو در ایران در دو روز اخیر بازار را شوکه کرد. در ۴۸ ساعت گذشته دست‌کم ۲۰ میلیون تومان بر قیمت خودروها افزوده شد. کارشناس‌ها پیش‌بینی کرده بودند که به دلیل وابستگی قیمت خودرو به نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه قیمت خودرو باز هم گران خواهد شد اما این میزان افزایش آن هم در مدت کوتاه پیش‌بینی نمی‌شد.

بازار خودرو در ایران ـ عکس از آرشیو

سایت «انتخاب» دوشنبه ۹ اردیبهشت نوشته است که قیمت خودرو در آخرین معاملات روز یکشنبه و نیز امروز (دوشنبه) «به طرز باورنکردنی و غیرقابل تصوری افزایش یافته است».

براین اساس، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین‌ماه (کمتر از یک ماه پیش) ۷۲ میلیون تومان قیمت داشت، به ۹۵ میلیون تومان رسیده است.

این افزایش قیمت شامل دیگر خودروهای بازار نیز می‌شود. پژو ۲۰۶ وی ۸، از ۸۸ میلیون تومان به ۱۱۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند ال.ایکس از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس از ۶۸,۵ میلیون به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.

بازار خودرو‌های وارداتی از سال ۹۶ و بازار خودرو‌های داخلی از سال گذشته با نوسانات قیمت مواجه شدند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسفند گذشته اعلام کرد که تولید انواع خودرو سواری در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۷، ۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. نوسانات ارزی، قیمت تمام‌شده خودرو و همچنین عرضه قطعات و خودروها را تحت تأثیر قرار داده است.

افزایش قیمت خودروها در ماه‌های پایانی سال گذشته موجب شد تا شرکت‌های خودروساز طرح‌های فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار را به اجرا گذاشتند که این اقدام کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار را به دنبال داشت.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درباره افزایش شدید قیمت خودرو در دو روز اخیر گفت: «افرادی که خودرو دارند، قیمت‌های سلیقه‌ای می‌دهند، اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد.اگر خودروسازان داخلی قادر به تأمین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دستکم اجازه ورود خودرو‌های زیر ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار کارکرده به داخل را صادر کند.»

به‌گفته او «افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو‌های مونتاژی و رشد پنج تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در چند روز اخیر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازار‌ها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که چنین رشد قیمتی را شاهد باشیم.»

قیمت دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه ظهر ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بود. دلار روز شنبه ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت داشت. قیمت یک سکه طلای قدیمی نیز روز دوشنبه ۵ میلیون تومان بود. این قیمت روز یکشنبه ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و روز شنبه نیز ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. بنابر این نوسانات ارزی در بازار ارز فراز و فرود شدیدی نداشت.

به‌گفته سعید موتمنی تقاضا در میان مردم برای خرید خودرو چندان نیست، اما «آن‌هایی که پول دارند نسبت به خرید اقدام می‌کنند و خودرو‌ها را از پارکینگی به پارکینگ دیگر جابه‌جا می‌کنند».

او به قیمت ۴۸۰ میلیون تومانی مزدا ۳ گروه بهمن در بازار اشاره کرد و گفت: «پارسال همین موقع با چنین مبلغی می‌شد یک تویوتا لندکروز کارکرده خریداری کرد.»

به‌گزارش ایرنا در واپسین ساعت‌های معاملات یکشنبه، هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۵۱ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۴۷،۵ میلیون تومان، ساینا ۶۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۲۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس.ال.ایکس ۸۸ میلیون تومان، پژو پارس دنده‌ای ۱۰۱ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۱۴۷ میلیون تومان، پژو پارس ال.ایکس (TU ۵) معادل ۱۲۰ میلیون تومان، سمند ال.ایکس ۸۵ میلیون تومان، سمند ‌ای.‌اف۷ به ۸۹ میلیون تومان، سمند دوگانه پایه گازسوز ۹۴ میلیون تومان و رانا ۹۰ میلیون تومان قیمت خورد.

برخی نمایشگاه‌داران گفته‌اند افزایش قیمت‌ خودروها اکنون ساعتی شده و به هیچ عنوان نمی‌توان قیمتی برای خودروها به مشتریان ارائه داد. به‌گفته آن‌ها قیمت برخی خودروها در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته سه برابر شده است.

حدود پنج سال پیش هر دستگاه تویوتا پرادو در بازار ۱۸۰ میلیون تومان معامله می‌شد، اما همان خودرو با وجود چند سال فرسایش امروز به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت خودروی پراید، ارزان‌ترین خودروی داخلی در طی فقط یک سال ۱۰۴ درصد افزایش یافت و به ۵۲ میلیون تومان در هر دستگاه رسید. فروردین سال ۱۳۹۶ هر دستگاه پراید حدود ۲۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. تا دی‌ماه سال گذشته قیمت پراید به تدریج به حدود ۳۸ میلیون تومان افزایش یافت. از بهمن ۹۷ به این سو ناگهان قیمت پراید جهش یافت و به حدود ۴۰ میلیون تومان در هر دستگاه رسید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز واکنشی نسبت به افزایش شدید قیمت خودرو در بازار نشان نداده است.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با سایت «تجارت‌نیوز» گفت: «صنعت خودروسازی به نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه بستگی دارد. بنابراین قطعاً قیمت خودرو در سال ۹۸ مجدداً گران خواهد شد.»

به‌گفته او در سال‌های گذشته قطعه‌سازان مواد اولیه مورد نظر خود را به‌صورت اقساطی و مدت‌دار تهیه می‌کردند؛ این در حالی است که برای یک تولید پایدار مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان باید حداکثر یک‌ماهه تأمین شود تا این افراد (قطعه‌سازان) بتوانند مواد اولیه مورد نظر را خریداری و جایگزین کالاهای فروخته‌شده کنند. همچنین امسال هزینه‌های دستمزد با احتساب حق بیمه، خواربار و حق مسکن حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است و بنابراین قیمت قطعات خودروسازان نیز گران خواهد شد.

افزون بر این، قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی نیز افزایش یافته است و قطعه‌سازان بخشی از مواد اولیه خود را از کشورهای دیگر تهیه می‌کنند.

اسفندماه گذشته بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در ایران گفته بود چنان‌چه دولت نرخ دلار را بین رقم ۹ تا ۱۰ هزار تومان تثبیت نگه دارد، افزایش قیمت خودرو سال ۹۷ برای سال آینده هم تثبیت خواهد شد. او این موضوع را بسته به آن دانسته بود که اتفاق‌های غیرمترقبه در بخش عرضه و تقاضا خودرو رخ ندهد: «ممکن است با کاهش عرضه از سوی خودروسازان قیمت خودرو در سال ۹۸ بین سه تا چهار درصد گران‌تر از سال ۹۷ شود.»

صدرایی گفته بود دولت چنان‌چه بتواند برای سال ۹۸ نرخ ارز را ثابت نگه دارد، قیمت خودرو نیز تثبیت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سارا قانع

    فکر میکنم با این پیشروی که داریم هیچ چیزی ارزان نشود