ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حاکم شدن فضای امنیتی بر مناطق سیل‌زده خوزستان: دست‌کم ۵۰ امدادگر در بازداشت

بازداشتی‌ها از حق تماس با خانواده خود محروم‌اند. گفته می‌شود مأموران بازداشتی‌ها را آنقدر در بازداشتگاه کتک زدند که ناگزیر ابتدا به قرنطینه زندان شیبان منتقل شدند.

محدود کردن امکان امدادرسانی افراد و سازمان‌های داوطلب در مناطق سیل‌زده با بازداشت دست‌کم ۵۰ تن از امدادگران وارد فاز دیگری شده است که رسانه‌های مستقل فارسی زبان از آن با عنوان «امنیتی شدن فضا» یاد می‌کنند.

مشارکت محلی برای ایجاد سیل‌بند در ملاشیه اهواز

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دست‌کم ۵۰ نفر از امدادگران بازداشت ‌شده در مناطق سیل‌زده خوزستان به ‌غیر از اعضای بازداشت ‌شده موسسه میثاق فجر انتصار، در بند قرنطینه زندان مرکزی اهواز (شیبان) در شرایطی نامناسب نگهداری می‌شوند.

موسسه ميثاق فجر انتصار اهواز اما خود را مجموعه‌ای معرفی کرده است که دارای مجوز رسمی فعاليت به عنوان سازمان مردم‌نهاد است و در زمينه حقوق شهروندی فعالیت می‌کند. در سایت این موسسه که به دو زبان فارسی و عربی‌ست، آمده است که از جمله اهداف این مجموعه این است که شهروندان را با حقوقشان آشنا کند و «با ایجاد امید در دل هم‌وطنان، آن‌ها را امیدوارانه به احقاق حقوق خود آگاه سازد تا به حقوق آن‌ها که در قوانین آسمانی و وضعی از آنها تعبیر شده است، برسند.»

به گزارش منابع محلی اما منتقل شدگان به بند قرنطینه زندان مرکزی اهواز از حق تماس با خانواده خود محروم‌اند و گفته می‌شود بعد از ضرب و شتم و شکنجه شدید فیزیکی در بازداشتگاه، به قرنطینه این زندان منتقل ‌شده‌اند.

نیروهای امنیتی ایران پیش از این و همزمان با زلزله در استان کرمانشاه و آذربایجان شرقی نیز شماری از امدادگران داوطلب را دستگیر و به زندان منتقل کردند.

در جریان سیل سراسری فروردین ۹۸ اما روز چهارشنبه ۲۸ فروردین‌، شهاب صیاحی، حسن ساعدی، عیسی (عارف) سواری و حسن طرفی، چهار عضو موسسه میثاق فجر انتصار در مناطق سیل‌زده خوزستان و در ستاد مردمی بر پا شده برای امدادرسانی به سیل‌زدگان، بازداشت شدند.

نهاد بازداشت‌کننده آنان، قرارگاه ابوالفضل العباس معرفی شده و گزارش شده است که همچنان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز تحت بازجویی هستند.

۲۵ فروردین ‌ماه ۹۸ هم ۲۵ نفر از امدادگران اهل ملاشیه پس از بازسازی سیل‌بند در خانه‌ای که به ‌عنوان ستاد مردمی برای کمک به سیل‌زدگان در نظر گرفته شده بود، بازداشت شدند.

منابع محلی گفته‌اند آنان مشغول استراحت و صرف غذا بودند که به وسیله نیروهای امنیتی محاصره و سپس بازداشت شدند.

گزارش ‌شده است بیشتر این افراد هنگام حضور مسئولان کشوری و لشکری برای بازدید از مناطق سیل‌زده، به انتقاد از آنان به دلیل کمک‌رسانی نامناسب به مردم سیل‌زده پرداخته‌اند.

همزمان با دستگیری این ۲۵ نفر، فرمانده پلیس فضای مجازی استان خوزستان از دستگیری و معرفی ۲۴ نفر به مراجع قضایی به اتهام «نشر اخبار منحرف» از سیل در این استان خبر داد.

تمامی امدادگران بازداشت شده اهل ملاشیه به غیر از حسن ساعدى، به بند قرنطینه زندان شیبان منتقل شده‌اند.

ملاشیه در جنوب غربی اهواز از محروم‌ترین مناطق این شهر به شمار می‌رود و جمعیت غالب ساکن آن را عرب‌ها تشکیل می‌دهند.

منابع حقوق بشری و محلی اما خبر داده‌اند از آغاز وقوع سیل در استان خوزستان تاکنون ده‌ها نفر از شهروندان در مناطق شعیبیه شوشتر، حمیدیه، ملاشیه و مناطق مختلف شهر اهواز با اتهام‌های نظیر «مشارکت در برگزاری اعتراضات خیابانی»، «دریافت کمک‌های نقدی از خارج کشور برای کمک به سیل‌زدگان» و «نشر شایعات مربوط به سیل در فضای مجازی»، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت ‌شده‌اند.

از جمله روز جمعه ۲۳ فروردین، جمعی از امدادرسانان و فعالان عرب در بعضی مناطق اهواز به‌ دلیل مشارکت در برگزاری اعتراضات خیابانی در حاشیه شهر اهواز توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند.

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان به دنبال سیل اخیر اما احمد بدوی، شاعر و از شهروندان اهل ملاشیه است. بدوی به دلیل آسیب جدی و عفونت از ناحیه چشم، نیاز فوری به درمان پزشکی خارج از زندان دارد اما مسئولان زندان شیبان مانع از اعزام او به بیمارستان می‌شوند.

روز هشتم فروردین ماه اما سیل‌زدگان خوزستان با در دست داشتن پلاکاردهایى خواستار آزادى فورى بازداشت‌شدگان یک ماه اخیر شدند. آنان در شهرها و مناطق مختلف از نهادهای امنیتى و قضایی از جمله اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه و قوه قضاییه خواستند تا امدادرسانان را آزاد کنند:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.