ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان گوایدو به شورش - روز ملتهب کاراکاس

گوایدو می‌گوید با فراخوان به کودتا قصد داشت قوه مجریه را احیا کند. شورش بی‌حاصل ماند. نیروهای مسلح به مادورو وفادارند. بازنده اصلی: مردم

آنچه می‌دانیم:

  • گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا در یک پیام ویدیویی از نیروهای مسلح خواست که دولت مادورو را سرنگون کنند.
  • در کاراکاس پایتخت ونزوئلا گروه‌هایی از معترضان با مأموران امنیتی درگیر شدند. کانون درگیری‌ها در حوالی یک پایگاه شکاری بود. دست‌کم ۵۰ نفر مجروح شدند
  • مادورو اعلام کرد که نیروهای مسلح ونزوئلا همچنان به او وفادارند.
  • گوایدو از طرفدارانش خواست در خیابان‌ها بمانند. او ادعا کرد که گروهی از فرماندهان ارتش از فراخوان او برای براندازی دولت مادورو حمایت کرده‌اند.
  • مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ از گوایدو حمایت کرده‌اند.
  • دولت ایران گفت آشوب نمی‌تواند راه ‌حل اختلافات سیاسی در ونزوئلا باشد.
  • دبیرکل سازمان ملل خواهان بازگشت آرامش به ونزوئلا شد
سه‌شنبه ۳۰ آوریل کاراکاس: مأموران امنیتی به حلقه‌ای از نظامیان و طرفدارانشان در حوالی پایگاه شکاری کارلوتا در کاراکاس گاز اشک‌آور پرتاب کردند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا سه‌شنبه ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که آخرین مرحله از برنامه او برای براندازی دولت مادورو آغاز شده است. گوایدو از نیروهای مسلح ونزوئلا خواست که به او بپیوندند و دولت مادور را ساقط کنند. با این پیام ویدیویی یک روز پرالتهاب در کاراکس رقم خورد.

در حوالی پایگاه شکاری کارلوتا در کاراکاس طرفداران گوایدو در پاسخ به فراخوان او برای براندازی دولت مادورو گرد آمدند. مأموران امنیتی تلاش کردند با پرتاب گاز اشک‌آور طرفداران گوایدو را پراکنده کنند. این سرآغاز درگیری‌های پراکنده در کاراکاس بود که همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس گروهی از طرفداران گوایدو در بزرگراه نزدیک به پایگاه شکاری کارلوتا با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به مأموران امنیتی حمله کردند. یک اتوبوس را هم آتش زدند. در این میان چند خودروی زرهی به تجمع معترضان هجوم بردند و عده‌ای را زیر گرفتند. رئیس یک درمانگاه که در حوالی پایگاه شکاری کاراوتا واقع شده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که حدود ۵۰ نفر از مجروحان به این درمانگاه منتقل شده‌اند.

یک سخنگوی دولت مادورو اعلام کرد که گروه کوچکی از نظامیان قصد داشتند کودتا کنند اما اقدام «این خائنان» خنثی شد.

رئیس حزب سوسیالیست ونزوئلا و یکی از طرفداران سرسخت مادورو با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست که برای حفاظت از کاخ ریاست جمهوری در اطراف این محل تجمع کنند. دیزودادو کابلو در این بیانیه نوشته است:

«رفقا، راست‌ها می‌خواهند دستاوردهای خلق را غصب کنند. از همگان، از خلق ونزوئلا و همچنین از میلیشای حزب دعوت می‌کنم برای دفاع از انقلاب، دفاع از نیکلاس و دفاع از میراث هوگو چاوز مقابل کاخ میرافلورس تجمع کنند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که صدها تن از طرفداران مادورو مقابل کاخ ریاست جمهوری در کاراکاس تجمع کردند. نیروهای امنیتی حفاظت از کاخ میرافلورس را به عهده گرفته‌اند. طرفداران مادورو شعارهایی در حمایت از او سر دادند.

ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور در دفاع از قانون اساسی و دولت مشروع و قانونی این کشور به ریاست نیکلاس مادورو، استوار و ثابت‌قدم باقی خواهند ماند.

پادرینو همچنین در پیامی در توئیتر نوشت، تمام واحدهای نظامی در سراسر این کشور اعلام کرده‌اند پادگان‌ها و مقرهای نظامی آنها در وضعیت عادی است.

وزیر دفاع ونزوئلا شامگاه سه‌شنبه در یک نطق تلویزیونی هشدار داد که چنانچه معترضان بخواهند با خشونت کاخ ریاست جمهوری را تسخیر کنند، نیروهای مسلح پاسخ آن‌ها را با خشونت خواهند داد.

در همان حال گوایدو برای حضور در تجمع طرفدارانش در میدان آلتامیرا پایگاه شکاری کارلوتا در کاراکاس را ترک کرد. آسوشیتدپرس گزارش داده که حدوداً پنج هزار نفر از طرفداران او از جمله چند نظامی در این میدان که در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری است تجمع کرده بودند. نظامیان به نشانه حمایت از گوایدو بازوبند آبی پوشیده بودند.

خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا به آسوشیتدپرس گفته است: راست‌های افراطی نمی‌توانند نیروهای مسلح را مغلوب کنند:

«اغلب محله‌های کاراکاس آرام است. راست افراطی به خشونت و کودتا فراخوان می‌دهد، شهروندان را به خیابان‌ها می‌کشاند و سبب ناآرامی می‌شود، درگیری‌هایی اتفاق می‌افتد و عده‌ای مجروح یا کشته می‌شوند.»

در حوالی کاخ ریاست جمهوری گروه‌های کوچکی از معترضان خیابان‌ها را سنگربندی کرده بودند. اما یگان‌های ضد شورش موفق شدند این سنگرها را از میان بردارند. گوایدو اعلام کرده که برای احیای قوه مجریه فراخوان به شورش داده است. در هر حال تا شامگاه سه‌شنبه فراخوان گوایدو بی‌ثمر ماند.

واکنش سازمان ملل و کشورها

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، در پیوند با تحولات ونزوئلا از همه طرف‌ها خواست تا از توسل به خشونت اجتناب کنند. دوجاریک همچنین خواستار «اقدامات فوری برای بازگرداندن آرامش» به ونزوئلا و خویشتن‌داری طرف‌های درگیری شد.

در پی رویدادهای جدید در ونزوئلا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی تحولات ونزوئلا را با دقت دنبال می‌کند.

موسوی گفت: «آشوب و هرج‌ومرج به هیچ ‌وجه نمی‌تواند راه ‌حل اختلافات سیاسی در ونزوئلا باشد. بهترین راه، گفت‌وگو و ایجاد سازوکارهای لازم بین همه طرف‌ها برای حل مشکلات مردم توسط نیروهای وفادار به توسعه و رفاه این کشور تحت هدایت دولت قانونی ونزوئلاست.»

ایران از حکومت نیکولاس مادورو در ونزوئلا حمایت می‌کند و آمریکا را عامل «توطئه» علیه دولت او می‌داند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ از فراخوان خوان گوایدو ونزوئلا حمایت می‌کند. پمپئو با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا برای رسیدن به آزادی و دموکراسی ایستاده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز با مقامات ارشد نظامی خود درباره تحولات جاری در ونزوئلا گفت‌وگو کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این‌باره گفت پوتین تحولات جاری در ونزوئلا را در جلسه برنامه‌ریزی شده خود با شورای امنیت مطرح کرد.

به‌گفته پسکوف نشست این شورا «به گزارش‌های خبری مربوط به اقدام کودتا در ونزوئلا توجه ویژه‌ای کرد.» او اطلاعات بیشتری در این‌باره ارائه نکرد.

روسیه در ونزوئلا از حکومت نیکولاس مادورو حمایت می‌کند.

اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، یکی از حامیان اصلی نیکولاس مادورو نیز آمریکا را متهم به حمایت از کودتا در ونزوئلا کرد. مورالس در واکنش به تحولات جدید ونزوئلا در صفحه توئیتر خود کشورهای آمریکای لاتین را فراخواند تا «کودتا در ونزوئلا را محکوم کنند و مانع از خشونت و کشتار بی‌گناهان شوند.» او آمریکا را متهم کرد که در ونزوئلا «تحریک به خشونت و مرگ می‌کند».

همچنین دولت موقت اسپانیا خواستار گذار بدون خون‌ریزی و مسالمت‌آمیز به یک انتخابات دموکراتیک ریاست جمهوری در ونزوئلا شد.

ایزابل سِلآ، سخنگوی دولت اسپانیا گفت مادرید از نزدیک تحولات کاراکاس را دنبال می‌کند. او در یک نشست خبری گفت: «ما با تمام وجود خواهان آن هستیم که خونی به زمین ریخته نشود. ما از روند دموکراتیک و مسالمت‌آمیز در ونزوئلا دفاع می‌کنیم و خواهان برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات برای گزینش رئیس جمهوری جدید هستیم.»

اسپانیا خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به‌رسمیت شناخته اما روابط خود با حکومت مادورو را حفظ کرده است.

بیش از ۱۷۷ هزار اسپانیایی در ونزوئلا زندگی می‌کنند و اسپانیا در سال‌های اخیر به مقصد هزاران ونزوئلایی تبدیل شده است که به‌دلیل بحران سیاسی و اقتصادی مجبور به ترک کشور خود شده‌اند.

سخنگوی دولت اسپانیا همچنین تأکید کرد که «گوایدو مشروعیت رهبری انتقال دموکراتیک در ونزوئلا را دارد.»

پانویس:

این خبر تا ساعت ۲۴ سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت (به وقت ایران) به روز شد و تیتر آن هم یک بار تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.