ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا روسیه از نهنگ سفید به عنوان سلاح استفاده می‌کند؟

ارتش روسیه نهنگ‌های بلوگا، فُک‌ها و دولفین‌های پوزه‌بطری را برای مقاصد نظامی در آب‌های قطبی به کار می‌گیرد.

هرچند در سال‌های گذشته نگرانی از انقراض جانوران و اعتراض به بدرفتاری با حیوانات در کشتارگاه‌ها یا آزمایشگاه‌های پزشکی افزایش یافته است، کارشناسان دریایی نروژ از کشف نهنگ سفیدی خبر دادند که به باور آنها از سوی ارتش روسیه برای مقاصد نظامی تربیت شده است. ظاهراً این نهنگ بخشی از برنامه ارتش روسیه برای استفاده از پستانداران دریایی به عنوان یک نیروی عملیاتی ویژه است.

نهنگ سفید، عکس از آرشیو

به گزارش روزنامه «گاردین» ماهیگیران در آبهای نروژ، نزدیک به دهکده اینگا هفته پیش با یک نهنگ سفید بلوگا مواجه شده اند که بندهای عجیبی دورش داشت و مزاحم قایق‌های ماهیگیری آنها می‌شد.

یکی از ماهیگیران به تلویزیون نروژی ان‌.آر.‌ک (NRK) گفت: «می‌خواستیم تورمان را به آب بیندازیم که نهنگی را دیدیم که بین قایق‌هایمان شنا می‌کرد. به سمت ما آمد و وقتی نزدیک شد دیدیم که نوعی کمربند بر تن دارد.»

رفتار عجیب این نهنگ که فعالانه قایق‌ها را دنبال می‌کرد و سعی می‌کرد که طناب‌ها و تسمه‌ها را از اطرف قایق پایین بکشد، و این واقعیت که خود نهنگ نیز یک بند محکم به دور تن داشت که ظاهراً می‌توانست برای حمل دوربین یا اسلحه مورد استفاده قرار بگیرد، شک متخصصان دریانوردی را بر انگیخت. آنها گمانه‌زنی می‌کنند که شاید این حیوان از سوی کشور همسایه روسیه نوعی تمرین نظامی دیده باشد. داخل کمربند که حالا از نهنگ سفید جدا شده است این کلمات نوشته شده بود: «تجهیزات سن‌پترزبورگ».

ماهیگیران می‌گویند که این نهنگ خیلی اهلی بود و به نظر می‌رسد که به انسان‌ها عادت داشته است.

مارتین بیوو از موسسه تحقیقات دریایی نروژ گفت: «اگر این نهنگ از روسیه آمده باشد ـ و دلیل موثقی برای باور این موضوع وجود دارد ــ این داشمندان روسی نبوده اند که این کار را کرده اند، بلکه ارتش روسیه بوده است.»

آودون ریکاردسن، پروفسور دانشکده زیست‌شناسی قطبی و دریایی در دانشگاه قطبی نروژ (UiT) به ان.آر.ک گفت: «می‌دانیم که در روسیه نهنگ‌های اهلی اسیرشده وجود داشته و همینطور برخی از این نهنگ‌ها ظاهراً آزاد شده اند. آنها اغلب به دنبال قایق‌ها می‌روند.»

او می‌گوید که با محققان روسی تماس گرفته و آنها گفته اند که نهنگ آزاردیده ربطی به آنها ندارد. ریکاردسن افزود: «آنها گفتند که این احتمالاً کار ارتش روسیه در مورمنسک بوده است.»

شوروی در دهه ۸۰ طبق یک برنامه‌ نظامی دولفین‌ها را برای تمرین نظامی به کار گرفت، تصویر بالا متعلق به یک دولفین پوزه‌بطری است، عکس از آرشیو

شوروی در دهه ۸۰ میلادی طبق دولفین‌ها را برای یک برنامه نظامی به کار گرفت و تمرین داد. قدرت دید تند و تیز، زیرکی و حافظه خوب، آنها را یک ابزارِ زیردریاییِ موثر برای حمل تسلیحات جاسوسی می‌کرد.

برنامه تربیت نظامی پستانداران در دهه ۹۰ لغو شد. اما تلویزیون وزارت دفاع روسیه در گزارشی در سال ۲۰۱۷ فاش کرد که ارتش این کشور بار دیگر توانسته که از نهنگ‌های بلوگا، فُک‌ها و دولفین‌های پوزه‌بطری برای مقاصد نظامی در آب‌های قطبی استفاده کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سه پایگاه سابق ارتش شوروی، واقع در ساحل قطبی طولانیِ این کشور را در سه سال گذشته بار دیگر افتتاح کرده است.

موسسه پژوهش زیست‌شناسی دریایی مورمانسک در شمال روسیه، از طرف ارتش این کشور مامور است تا کار تحقیق و تربیت پستانداران را انجام دهد و ببیند که آیا نهنگ‌های بلوگا می‌توانند برای «محافظت از پایگاه‌های دریانوردی» در مناطق قطب شمال مورد استفاده قرار بگیرند، «و به غواصان دریاهای عمیق کمک کنند، و حتی اگر لازم بود هر غریبه‌ای را که وارد قلمرو آنها می‌شود به قتل برسانند.»

فُک، عکس از آرشیو

در این بین دولفین‌ها و فُک‌ها تربیت شده اند تا ابزارهایی را برای غواصان حمل کنند و اژدرها، مین‌ها، و سایر مهماتی را کشف کنند که درعمق‌ بالای ۱۲۰ متر غرق شده اند. اسناد دولتی نشان می‌دهد که وزارت دفاع روسیه در سال ۲۰۱۶ پنج دولفین پوزه‌بطریِ سه تا پنج ساله را از مرکز نگهداری دولفین‌های اوتریش (Utrich) در مسکو به قیمت ۱۸ هزار پوند خریداری کرده است.

موسسه پژوهش زیست‌شناسی دریایی مورمانسک در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسید که در مقایسه با نهنگ بلوگا، دولفین‌ها و فُک‌ها برای تربیت در آب‌و‌هوای قطبی بسیار مناسب‌تر هستند. نهنگ‌ها در برابر سرما زیادی حساسند و «حرفه‌ای‌گری زیاد» فُک‌ها را از خود نشان نداده اند، همچنین فُک‌ها در مقایسه حافظه بسیار بهتری برای یادآوری فرمان‌های شفاهی دارند.

خبر به کارگیری نهنگ به عنوان اسلحه در حالی منتشر می‌شود که در سال‌های اخیر بر حجم اعتراض‌ها نسبت به بدرفتاری حیوانات افزوده شده است؛ به ویژه در مورد استفاده از آنها در آزمایش‌های پزشکی.

به علاوه بر اساس گزارش «صندوق جهانی طبیعت» (WWF)، بشریت از سال ۱۹۷۰ تاکنون  ۶۰ درصد از جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان را نابود کرده است. متخصصان هشدار داده‌اند که نابودی حیات وحش در حال حاضر تهدیدی آنی است برای تمدن بشر.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.