ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز جهانی کارگر: تظاهرات هزاران کارگر در کشورهای آسیایی

در پایتخت‌های چندین کشور آسیایی، از جمله کره جنوبی، فیلیپین، مالزی، اندونزی و تایوان هزاران کارگر و اعضای سندیکاهای کارگری برای شرایط بهتر کار و حقوق بیشتر، در روز جهانی کارگر به خیابان‌ها آمدند.

در روز جهانی کارگر هزاران نفر از اعضای سندیکاهای کارگری در کشورهای مختلف آسیایی به خیابان‌ها آمدند و خواهان شرایط بهتر کاری و حقوق بیشتر شدند.

در سئول، پایتخت کره جنوبی تظاهرکنندگان اول ماه مه، روز جهانی کارگر علیه شرایط کاری دست به اعتراض زدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از اتحادیه‌های اصلی کارگری در کره جنوبی به‌مناسبت روز جهانی کارگر در بیانیه مشترکی با یک سازمان کارگری کره شمالی، دو کشور را فراخواندند تا به تعهدات مربوط به نشست‌های مشترک سران دو کره در سال گذشته پایبند باشند. بسیاری از پروژه‌های مورد توافق دو کره از جمله طرح‌های اقتصادی، به‌دلیل عدم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای واشنگتن و پیونگ‌یانگ به تأخیر افتاده‌اند.

در سئول تظاهرکنندگان اول ماه مه با در دست داشتن شعارها و مشت‌های گره‌کرده در نزدیکی تالار شهرداری گرد آمدند و علیه شرایط کاری دست به اعتراض زدند. آن‌ها همچنین خواستار برخورداری از حقوق برابر و پرداخت حقوق کارگران موقت شدند.

تظاهرکنندگان همچنین از دولت خواستند تا به کنوانسیون‌های اصلی سازمان بین‌المللی کار که حقوق کارگران کره‌ای را برای سازماندهی و مذاکرات جمعی تقویت می‌کند، بپیوندد و گام‌های قاطع‌تری برای اصلاح «چائبول» یا شرکت‌های بزرگ خانوادگی که بر اقتصاد کره جنوبی چنگ انداخته و اغلب به فساد و رفتار انحصاری متهم می‌شوند، بردارد. قوانین کره جنوبی کارکنان دولت و کارگران اخراج‌شده را از تشکیل یا پیوستن به اتحادیه‌های کارگری ممنوع می‌کند.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری کره‌ای، که این اعتراضات را سازماندهی کرده و بیانیه مشترک را با سازمان کره شمالی منتشر کرده است، اعلام کرد که بیش از ۲۷ هزار نفر در راهپیمایی‌های چهارشنبه در سئول شرکت کردند. تظاهرات روز اول ماه مه در شهرهای بزرگ دیگر کره جنوبی، از جمله بوسان، گوانجیو و دائجون نیز برگزار شد.

مون جائه ـ این، رئیس‌جمهوری لیبرال کره جنوبی پس از فروپاشی دولت محافظه‌کار قبلی به‌دلیل فساد مالی، در ماه مه سال ۲۰۱۷ به این سمت انتخاب شد و با روی کار آمدن، برنامه‌ای به‌سود کارگران ارائه داد که در آن قول داده بود حقوق کارگران را افزایش دهد، ساعت‌های کار طولانی‌مدت را کاهش داده و مشکلات نابرابری را با بالا بردن حداقل دستمزد و جلوگیری از گسترش «چائبول»، کاهش دهد.

با این حال، منتقدان می‌گویند که فروپاشی بازار کار و وضعیت بد اقتصادی در چهارماهه آخر سال گذشته موجب کاهش غیرمنتظره سرمایه‌گذاری‌ها تا ۳ درصد شد و رویکرد دولت در مورد حقوق کار و اصلاحات را تضعیف کرد.

گردهمایی‌های روز جهانی کارگر در چند کشور آسیایی، از جمله فیلیپین، مالزی، اندونزی، تایوان، کامبوج و میانمار نیز برگزار شد. همزمان در گوشه‌های دیگر جهان صبح چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم مه تدارک راهپیمایی‌های اول ماه مه آغاز شد.

در سری لانکا، به‌دلیل بمب‌گذاری‌های اخیر توسط گروه‌های وابسته به «دولت اسلامی» (داعش) و کشته شدن ۲۵۳ نفر در آن‌ها، به دلایل امنیتی، احزاب اصلی گردهمایی‌های سنتی به‌مناسبت روز جهانی کارگر را لغو کردند.

در بنگلادش صدها کارگر نساجی و اعضای سندیکاها در داکا، پایتخت این کشور گرد آمدند و خواهان شرایط کاری بهتر و دستمزد بیشتر شدند.

نظمه اختر، رئيس فدراسيون کارگران نساجی گفت کارگران زن صنایع پوشاک نيز خواستار شش ماه مرخصی پس از زایمان و محافظت در برابر سوء استفاده‌های جنسی و خشونت در محل کار شدند.

بنگلادش دارای هزاران کارگاه و کارخانه نساجی است که میلیون‌ها کارگر در آن‌ها کار می‌کنند. صنعت پوشاک در این کشور سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار جنس صادر می‌کند.

در مرکز هنگ‌کنگ، هزاران کارگر ساختمانی، راننده اتوبوس، کارگر مستقل و کارگر خانگی از فیلیپین و اندونزی، در تظاهرات روز جهانی کارگر شرکت کردند. آن‌ها از پارک ویکتوریا به سمت دفاتر دولتی راهپیمایی کردند.

کنفدراسیون اتحادیه‌های صنفی هنگ‌کنگ که این راهپیمایی را سازماندهی کرد، خواستار حداکثر ۴۴ ساعت کار در هفته و حداقل ۵۴،۷ دلار هنگ‌کنگ (۷ دلار آمریکا) دستمزد در ساعت شد. کارگران ساختمانی خواستار قانونی برای تضمین ایمنی کار هستند و کارگران مستقل به دنبال حمایت‌های اساسی مانند حق بازپرداخت دستمزدهای به‌جا مانده هستند.

در اندونزی، هزاران نفر از کارگران کم درآمد به خیابان‌ها رفتند تا خواستار افزایش دستمزد، مزایای بهتر و بهبود شرایط کار در بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا شوند. کارگران جاکارتا، پایتخت اندونزی، در کنار آثار ملی و دیگر مکان‌های شهر برای اعلام خواسته‌های خود گرد آمدند.

جوکو هاریانتو، رئیس سندیکای ملی اندونزی گفت: «ما خواهان حقوق کارگران و خانواده‌هایشان هستیم. مردم فکر می‌کنند همه چیز روبه‌راه است اما واقعیت آن است که دستیابی به این حقوق بسیار دشوار است.»

در تایوان هزاران کارگر در خیابان‌ها تایپه، پایتخت این کشور دست به راهپیمایی زدند. آن‌ها نیز خواهان شرایط کاری بهتر شدند. در این راهپیمایی کارگران در حالی‌که شعارها و پرچم‌هایی در دست داشتند تعطیلی بیشتر و دستمزد بیشتر را فریاد می‌زدند. خبرگزاری مرکزی تایوان اعلام کرد که ۶ هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند.

در فیلیپین کارگران و اعضای سندیکاها در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری مالاکانانگ در مانیل، پایتخت این کشور، گرد آمدند. آن‌ها از دولت رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین خواستند که مسائل مربوط به کار، از جمله افزایش حداقل دستمزد و پایان قرارداد کاری کارگران را مورد توجه قرار دهد.

به‌گفته پلیس ۵ هزار نفر در این گردهمایی که یک هفته قبل از انتخابات مجلس سنای این کشور برگزار شد، شرکت کردند. یک گروه از کارگران اعلام کرده که اعضای آن به هیچ‌کدام از کاندیداهای مورد حمایت دوترته رأی نخواهند داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.