ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم برای سوخت ارزان به پمپ‌بنزین‌ها هجوم بردند

سران قوا قصد داشتند با برخورداری از اختیارات فراقانونی قیمت بنزین را افزایش دهند. وزیر نفت تکذیب کرد اما بی‌فایده بود. صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها تشکیل شد.

سران سه‌قوه تلاش کرده بودند با برخورداردی از اختیارات فراقانونی که رهبر جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها به آنان واگذار کرده قیمت بنزین را افزایش دهند. مجلس مخالفت کرد. وزیر نفت هم ناگزیر خبر سهمیه‌بندی بنزین را تکذیب کرد. اما تنها چند ساعت بعد مردم به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در سفرش به مشهد در جمع خبرنگاران گفت سران قوا می‌توانند بنزین را سهمیه‌بندی کنند.

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، تهران: صف‌های طولانی بنزین، تنها چهار ساعت بعد از سخنان وزیر نفت

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش که چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در تهران گشایش یافت، اعلام کرد که خبرهایی که در روزهای گذشته در رسانه‌های داخلی درباره سهمیه‌بندی بنزین منتشر شده دروغ است. زنگنه توضیحات بیشتر درباره احتمال سهمیه‌بندی بنزین را به آینده موکول کرد. وزیر نفت گفت:

«امشب و فردا شب خبری نیست. آن‌هایی که این سخنان را می‌گویند دروغ می‌گویند.»

سخنان وزیر نفت سبب شد که مردم به پمپ‌بنرین‌ها هجوم بیاورند. بر اساس تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از غروب چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت مقابل پمپ‌بنزین‌ها صف‌های طولانی تشکیل شده است.

صف‌های طولانی بنزین، تنها چهار ساعت بعد از سخنان وزیر نفت:

سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه دولت برای انجام سهمیه‌بندی بنزین گفته بود:

«با توجه به هدررفت منابع ملی از طریق دادن یارانه به انرژی، در آستانه نهایی‌سازی لایحه سهمیه‌بندی بنزین هستیم.»

 فرهاد دژپسند در ادامه این سخنان گفته بود که از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است. بیان این معنا که برای جبران این کسری بودجه چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین باقی نمانده. افزایش قیمت حامل‌های انرژی اثر مستقیمی بر افزایش قیمت اقلام خوراکی و وضع معیشت مردم دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم قرار بود از ساعت ۲۴ پنجشنبه همین هفته بر اساس مصوبه سران سه قوه، سهمیه‌بندی بنزین آغاز شود. بر اساس این طرح، بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان با سهمیه ۶۰ لیتر در ماه عرضه می‌شد و نرخ بنزین آزاد به ۲۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد به ۳۰۰۰ تومان در هر لیتر افزایش می‌یافت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما با این طرح مخالفت کردند.

علی بختیار، عضو شورای عالی انرژی، دولت را تهدید کرد که چنانچه قیمت بنزین را خودسرانه افزایش دهد، مجلس با دولت برخورد می‌کند:

«مجلس هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین نگرفته و اگر دولت بدون نظر مجلس و خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند حتماً مجلس برخورد لازم را انجام خواهد داد چراکه این کار کاملاً غیرقانونی است.»

به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یک کارگروه ویژه اقتصادی با حضور سران سه‌قوه با برخورداری از اختیارات فراقانونی می‌تواند در زمینه‌های کلان اقتصادی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تصمیم بگیرد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۲۸ فروردین در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت گفته بود:

 «سوخت قاچاق می شود و چهار سال است قیمت سوخت افزایش نیافته، اما استفاده از آن افزایش یافته لذا باید طی چارچوبی مصرف سوخت مدیریت شود. در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریوهای مختلف قیمت بنزین بحث شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشد.»

علی بختیار، عضو شورای عالی انرژی گفت افزایش قیمت بنزین در صلاحیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه‌ قوه نیست:

«مصوبه سران سه‌ قوه صرفاً باید در جهت راهکارهای مقابله با تحریم باشد. در بحث بنزین ما امروز کمبودی در داخل نداریم و دولت برای هر اقدامی در این زمینه نیاز به اجازه مجلس دارد.»

بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت نیز تأیید کرد که سران سه قوه تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفته بودند:

«با هر کسی درمورد افزایش قیمت بنزین صحبت کردم گفت "تصمیم سران نظام است"، آقای روحانی، اگر شما هم به سران نظام ارجاع نمی‌دهید، جلوی این تصمیم را بگیرید. با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی مجلس را هم در جریان نگذاشتید، از این تصمیم اشتباه برگردید، مردم طاقت افزایش قیمت‌ها را ندارند.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در سفرش به مشهد در جمع خبرنگاران گفت سران قوا می‌توانند بنزین را سهمیه‌بندی کنند.

 «امروز در جلسه سران قوا بنا شد سهمیه‌بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشار نیاید. قانون به این مسأله مجوز داده است تا با شرایطی انجام شود.»

قرار بود در دی ۹۶ دولت برای جبران کسری بودجه خود به میزان ۳۶ هزار میلیارد تومان قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد که مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد. در آن زمان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نسبت به پیامدهای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل هشدار داده بود: ورشکستگی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و افزایش نرخ بیکاری و رکود بخشی از بازار. اعتراضات سراسری دی ۹۶ سبب شد که دولت از افرایش قیمت سوخت صرف‌نظر کند.

پانویس:

این خبر در طول روز تکمیل شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کیوان

    پمپ بنزین خیابان آذربایجان تهران به آتش کشیده شد. مردم پمپ بنزین خیابان آذربایجان را آتش زدند . دیشب تا نزدیک صبح آتش نشانی مشغول خاموش کردن آتش بود . 3 یا 4 نفر از کارکنان پمپ بنزین کاملا سوختند و امبولانس جنازه اونها رو ساعت 5 صبح منتقل کرد.