ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبرد قدرت در ونزوئلا: اپوزیسیون به اعتصاب عمومی رو می‌آورد

تلاش برای کودتا با کمک ارتش شکست خورد. اکنون گوایدو برنامه دیگری برای ساقط کردن دولت مادورو دارد: اعتصاب عمومی. در اعتراضات خیابانی یک زن با شلیک گلوله کشته شد.

تلاش خوان گوایدو برای ساقط کردن دولت نیکولاس مادورو از طریق اقدام نظامی توسط ارتش نتیجه‌ای نداد اما اعتراضات خیابانی همچنان ادامه دارد. اکنون گوایدو در ادامه «عملیات آزادی»، مردم را به اعتصاب عمومی فراخوانده است. در آخرین اعتراضات خیابانی یک زن جوان با شلیک گلوله به سرش جان خود را از دست داد و ده‌ها نفر زخمی شدند. آمریکا و روسیه در مورد دخالت در امور ونزوئلا به یکدیگر هشدار دادند و مادورو «خائنان» را به مجازات تهدید کرد.

درگیری‌های خیابانی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت / اول ماه مه نیز ادامه داشت.

پس از دو روز درگیری‌های خیابانی، خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور می‌داند، مردم را به اعتصاب عمومی در روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت / ۲ مه فراخواند. این فراخوان در ادامه اقداماتی انجام می‌شود که گوایدو از آن به‌عنوان «عملیات آزادی» نام برده است.

گوایدو روز سه‌شنبه مردم و نظامیان را فراخواند تا برای سرنگونی دولت نیکولاس مادورو وارد عمل شوند. گروهی از نظامیان به او پیوستند و لئوپُلد لوپز، یکی از رهبران اپوزیسیون را که در حبس خانگی بود آزاد کردند. با این حال، تلاش برای جذب بخش‌های بزرگتری از نیروهای مسلح شکست خورد.

نیکولاس مادورو کسانی را که به‌گفته او قصد کودتا داشتند تهدید به زندان کرد. او روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت / اول ماه مه در مراسم روز کارگر گفت: «تمام نیروهای امنیتی به دنبال کودتاگرانی هستند که تنها مانده و شکست خورده‌اند. دیر یا زود آن‌ها زندانی خواهند شد و  حساب خیانت خود را پس خواهند داد.»

اکنون گوایدو مادور را تهدید کرده که با سلسله اعتصاب‌هایی او را به زانو در آورد. گوایدو روز چهارشنبه در تجمعی در کاراکاس گفت: «از فردا ما با اعتصاب‌های متناوب تا اعتصاب عمومی شروع می‌کنیم؛ پایان قدرت غیرقانونی نزدیک است.»

گوایدو طرفداران خود را به مقاومت دعوت کرد و از آن‌ها خواست تا دست از اعتراضات خود برندارند: «اگر رژیم فکر می‌کند ما فشار حداکثر خود را وارد کرده‌ایم، اشتباه می‌کند. قربانیان ما بیهوده نبودند ما تا زمانی که آزادی را برای ونزوئلا به‌دست آوریم در خیابان‌ها می‌مانیم.»

«کشته شدن یک زن جوان در اعتراضات»

درگیری‌های خیابانی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم مه یک قربانی داشت. گروه «دیده‌بان منازعات اجتماعی ونزوئلا» که به اپوزیسیون نزدیک است، اعلام کرد که در جریان اعتراضات کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، یک زن ۲۷ ساله به نام خوریبیت رائوسِئو به ضرب گلوله به سرش کشته شد.

این زن در نزدیکی پایگاه هوایی لاکارلوتا، واقع در شرق کاراکاس، زمانی که معترضان قصد داشتند بزرگراه منتهی به این پایگاه را ببندند، به‌شدت زخمی شد.

خوان گوایدو در صفحه توئیتر خود نسبت به مرگ این زن جوان واکنش نشان داد و خواهان توقف کشتار شد.

مخالفان همچنین از زخمی شدن ۴۶ نفر خبر داده‌اند که جراحات دو نفر از آن‌ها بر اثر شلیک گلوله بوده است.

در جریان درگیری‌های روز گذشته، مخالفانِ دولت با پوشاندن چهره‌های خود به سوی مأموران امنیتی سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و مأموران با شلیک گاز اشک‌آور به آن‌ها پاسخ ‌دادند.

هشدارهای آمریکا و روسیه به یکدیگر

در همین حال با گسترش بحران در ونزوئلا، آمریکا و روسیه نسبت به دخالت در امور این کشور به یکدیگر هشدار دادند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته، ۱۱ اردیبهشت / یکم مه با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف تماس تلفنی گرفت و از روسیه خواست تا به پشتیبانی از دولت مادورو پایان دهد و این کشور را «بی‌ثبات» نکند.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که پمپئو در این تماس تلفنی، گفته است: «دخالت روسیه و کوبا، اوضاع در ونزوئلا را بی‌ثبات  و روابط دو جانبه ایالات متحده و روسیه را تنش‌آمیز می‌کند.»

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای گفته که سرگئی لاوروف در این مکالمه تلفنی پیامدهای «اقدامات تهاجمی» آمریکا در ونزوئلا را «بسیار خطرناک» خوانده و به پمپئو گفته است: «دخالت واشنگتن در امور ونزوئلا، نقض صریح قوانین بین‌المللی است؛ تأثیری ویرانگر دارد و به هیچ‌وجه به دمکراسی ربطی ندارد.»

صبح چهارشنبه مایک پمپئو در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که ایالات متحده آماده اقدام نظامی برای جلوگیری از آشوب در ونزوئلا است. وزیر خارجه آمریکا گفت ترجیح آمریکا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلا است اما «اگر نیاز باشد عملیات نظامی امکان‌پذیر است و ایالات متحده آن را انجام خواهد داد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.