ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست لویه جرگه مشورتی از دولت افغانستان: اعلام آتش‌بس با طالبان

رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد به خواست نمایندگان مردم عمل می‌کند و برای نشان دادن حسن نیت ۱۷۵ زندانی طالبان را از زندان آزاد می‌کند.

لویه جرگه مشورتی صلح که با بیش از سه هزار نفر از نمایندگان مردم افغانستان تشکیل شده بود با صدور قطعنامه‌ای در ۲۳ ماده به کار خود پایان داد. در این قطعنامه از دولت افغانستان خواسته شده که با آغاز ماه رمضان به طالبان اعلان آتش‌بس دهد. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای برقراری آتش‌بس اعلام آمادگی کرد. همزمان نماینده آمریکا در ششمین دور مذاکرات دوحه از طالبان خواست سلاح بر زمین بگذارد.

جمعه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت، کابل: محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هنگام سخنرانی در آخرین روز لویه جرگه مشورتی صلح

جمعه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت لویه‌ جرگه مشورتی صلح در کابل بعد از چهار روز با صدور قطعنامه‌ای در تأیید سیاست دولت اشرف غنی در روند مذاکرات صلح با طالبان به کار خود پایان داد. در این قطعنامه بر ضرورت دستیابی به توافق آتش‌بس با طالبان، حفظ دستاوردهای افغانستان در دو دهه گذشته، حفظ نظام کنونی این کشور، اعمال اصلاحاتی در شورای عالی صلح و تعیین هیأت جدیدی برای مذاکرات بین‌الافغان تأکید شده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در سخنانی که در آخرین روز لویه جرگه مشورتی صلح در کابل ایراد کرد، با تقدیر از تلاش‌های آمریکا در راه صلح، از طالبان خواست در داخل افغانستان با دولت او بر سر میز مذاکره بیایند. غنی گفت:

«من حاضرم به خواست مشروع شما که آتش‌بس است، عمل کنم. نیروهای امنیتی افغانستان این شهامت را دارند که نظم آتش‌بس را برقرار کنند. اما آتش‌بس یک طرفه نمی‌شود. اگر طالبان حاضر باشند ما حاضریم که روی مسایل تکنیکی آن با آنها کار کنیم.»

قرار بود گفت‌وگوهای افغان – افغان جمعه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در دوحه قطر برگزار شود. دولت افغانستان اما هیأتی متشکل از ۲۵۰ نفر را برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه اعزام کرده بود. طالبان از مذاکره با این گروه پرشمار سر باز زد. لویه جرگه مشورتی صلح در کابل از این اقدام غنی انتقاد کرده است.

همزمان با این تحولات، ششمین دور گفت‌وگوهای نماینده آمریکا با طالبان در دوحه قطر نیز آغاز شده است. زلمی خلیل‌زاد جمعه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد، در سخنان افتتاحیه این دور از مذاکرات صلح، از طالبان خواسته است سلاح خود را به زمین بگذارند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در توییتر اما در پاسخ گفت، بهتر است خلیل‌زاد به جای چنین «خیال‌پردازی‌هایی» از دولت آمریکا بخواهد از اعمال خشونت در افغانستان و حمایت از دولت در حال «فروپاشی» این کشور دست بردارد. سخنگوی طالبان از دولت آمریکا خواست از تکرار استراتژی‌های شکست‌خورده در افغانستان خودداری کند.

لویه جرگه مشورتی صلح در بند دوم قطعنامه خود از طالبان خواست:

«به صدای کتله عظیم مردم که از گوشه و کنار افغانستان نمایندگی می‌کنند، گوش داده، دست از دشمنی بردارند و در عمران و آبادی وطن خود سهیم شوند. جنگ برنده ندارد و صلح بازنده.»

رئیس جمهوری افغانستان در سخنانی که در لویه جرگه مشورتی صلفح در کابل ایراد کرد، اعلام کرد که برای نشان دادن حسن نیت ۱۷۵ زندانی طالبان را آزاد می‌کند:

«جنگ کردیم گاهی پیروز شدیم و گاهی پیروز شدید و گاهی شکست خوردیم و گاهی شسکت خوردید. بیایید در ماه رمضان یک خوشحالی دیگر به مردم بیاوریم. به خاطر ماه رمضان و برای نشان دادن حسن نیت و حرکت دوستانه ۱۷۵ زندانی طالبان را آزاد می‌کنم.»

شماری از نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی افغانستان لویه جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده بودند. تحریم‌کنندگان ادعا کرده بودند که برگزاری این اجلاس فایده‌ای جز اتلاف وقت ندارد و تنها ابزاری انتخاباتی برای ارشف غنی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.