ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعدام ۷۹ نفر در سال جاری میلادی در ایران

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام‌‌ها در ایران در مدت مشابه سال قبل ۶۴ مورد بوده که امسال ۱۵ مورد افزایش یافته است.

در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۷۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند که از این میان، منابع رسمی تنها اعدام ۲۲ نفر را تایید کرده‌اند.

عدم اعلام رسمی اعدام‌ها در ایران که اعدام‌های انجام شده را در دسته «اعدام‌های مخفیانه» قرار می‌دهد، کارشناسان و فعالان حقوق بشر و مبارزه با مجازات مرگ را نگران کرده است که آمار بالایی از اعدام‌های کشف نشده در ایران وجود داشته باشد.

در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ اما دست‌کم پنج زندانی با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شده‌اند

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام‌‌ها در ایران در مدت مشابه سال قبل ۶۴ مورد بوده که امسال ۱۵ مورد افزایش یافته است.

در بین اعدام‌شدگان سال ۲۰۱۹ اما دست‌کم دو نفر هنگام وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند و با وجود این روال در دستگاه قضایی که چنین متهمانی پس از ۱۸ سالگی اعدام می‌شوند، این دو نفر روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه و پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به دار آویخته شده‌اند.

مهدی سهرابی‌فر، متولد ۷ آبان ماه ۱۳۸۰ و امین صداقت، متولد ۷ مهر ماه ۱۳۸۰، هر دو در خرداد ۱۳۹۶ به فاصله چند روز با اتهام «تجاوز در حین سرقت» بازداشت شده بودند. این دو با هم نسبت خانوادگی داشتند (پسر عمه و پسر دایی بودند) و گفته می‌شود یکی از آنها (مهدی سهرابی‌فر) معلولیت ذهنی داشته و در مدرسه استثنایی تحصیل می‌کرده.

سازمان حقوق بشر ایران اما در گزارش اعدام‌های ۴ ماه اول سال ۲۰۱۹ به یک مورد اعدام فرد متهم به انجام جرم در سن کمتر از ۱۸ سال نیز اشاره کرده که موفق به تایید آن نشده است:

«برخی منابع حقوق بشری از وقوع این اعدام در زندان مرکزی ایلام در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ خبر داده‌اند که سازمان حقوق بشر ایران هنوز موفق به تایید آن نشده است.»

در این گزارش آمده است با توجه به فضای بسته و سرکوب فعالان مدنی و محدودیت ارتباط با زندان‌ها، این احتمال که تعداد احکام اعدام اجرا شده به‌خصوص در مورد افرادی که هنگام وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند بسیار بیشتر از آمار ثبت شده باشد، وجود دارد.

اعدام‌های مرتبط با جرایم مربوط به مواد مخدر

در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ اما دست‌کم پنج زندانی با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شده‌اند. این آمار در مدت مشابه سال‌ ۲۰۱۸ یک نفر بوده است.

شیرمحمد نارویی ۵۰ ساله و یونس نارویی ۲۰ ساله صبح روز دوشنبه ۲۰ اسفند ماه با اتهام انجام جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند. این دو زندانی که نسبت پدر و فرزندی با هم داشتند از سال ۱۳۹۱ در زندان به سر می‌بردند.

دیگر زندانی مواد مخدر که در زندان کرمان اعدام شد، عبدالله قنبرزهی، ۲۹ ساله و اهل سیستان و بلوچستان بود که حکم او روز دوشنبه ۲۶ فروردین ماه در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد.

کمال شه‌بخش یکی دیگر از زندانیان مواد مخدری بود که در تاریخ شنبه هفت اردیبهشت ماه در زندان مرکزی کرمان اعدام شد. این زندانی که شش سال را در زندان سپری کرده بود، اهل روستای حاجی‌آباد از توابع زاهدان بود.

روز هشتم اردیبهشت نیز یک زندانی دیگر مواد مخدر به نام محمد بامری، ۲۴ ساله و از اهالی دلگان، باز هم در زندان کرمان اعدام شد.

در چهار ماه گذشته همچنین هفت زندانی در شهرهای مختلف ایران در ملاء عام اعدام شدند. این آمار در مدت مشابه سال‌ گذشته سه مورد بوده است.

همچنین در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ حکم ۶۵ نفر که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند به اجرا درآمد. این آمار در مدت مشابه سال‌ ۲۰۱۸، ۵۳ نفر بوده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.