ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل دست‌کم ۳۰ هزار تن را بیکار کرد

سیل ایران دست‌کم به ۱۰ هزار کارگاه آسیب زد و در بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد ریال خسارت به جای گذاشت. تنها کارگران با سابقه پرداخت حق بیمه، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

سیل ایران  موجب آسیب و یا از بین رفتن حداقل ۱۰ هزار کارگاه و بخش زیادی از مزارع در مناطق مختلف ایران شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت بیمه بیکاری به تمامی بیکارشدگان مناطق سیل‌زده را وعده کرده بود. یک کارشناس تامین اجتماعی اما می‌گوید: بیمه بیکاری تنها به بیمه‌شدگان تعلق می‌گیرد.

سیل به ده‌هزار کارگاه در ایران آسیب زد. عکس: آرشیو

فرشید یزدانی که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) او را کارشناس تامین اجتماعی معرفی کرده، گفته است: سیل به بیش از ۱۰ هزار کارگاه آسیب زد و حداقل سی هزار کارگر را بیکار کرد.

وضعیت کارگران بیکار شده هنوز مشخص نیست. کریم یاوری، مدیرکل  حمایت از پایداری مشاغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران فروردین ماه وعده کرد؛ به تمامی کسانی که براثر سیل بیکار شدند، بیمه بیکاری پرداخت شود.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما پنجم اردیبهشت گفت که تنها به آن گروه از کارگران بیکار شده که حق بیمه پرداخت می‌کردند، بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

او پرداخت بیمه بیکاری به «کارگرانی که قرارداد دائم نداشتند» را «به شناسایی آنان و برآورد ماه‌هایی که باید از بیمه بیکاری استفاده کنند»، مشروط کرد.

این اظهارات سرنوشت بسیاری از کارگران فصلی و یا قرارداد موقت در مناطق سیل‌زده را با ابهام روبرو کرده است. آن‌هم در شرایطی که پیش از این وزارت کار اعلام کرده بود؛  به درخواست بیمه بیکاری کارگران این مناطق خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

این وعده‌ها اما حالا با مهارنسبی سیل به فراموشی سپرده شده است و وزارت کار تنها کارگرانی که حق بیمه پرداختند و سابقه بیمه دارند را مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌داند.

رویکردی که به گفته یزدانی، بسیاری از روستانشینان و یا کارگران فصلی را با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد. چرا که آنها «سابقه بیمه ندارند و دریافت بیمه بیکاری برایشان سخت‌تر خواهد بود».

او گفته که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای جبران خسارت و حمایت از این گروه از کارگران «امکان ورود دارند. نهادهای مرتبط باید به وضعیت این افراد ورود کند و ساز و کاری برای شناسایی و حمایت از کارگران بیکار شده‌ای که سوابق بیمه‌ای ندارند، ایجاد کنند».

علاوه بر کارگران، کشاورزان هم در جریان سیل که حداقل ۲۵ استان ایران را در برگرفت، خسارت فراوانی دیدند. بخش زیادی از مزارع کشاورزان از بین رفت. آنگونه که نهادهای دولتی خسارت وارده شده به کشاورزی را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد کردند.

با این حال هنوز شیوه جبران خسارت کشاورزان به صورت مشخص اعلام نشده است.

نمایندگان مناطق سیل‌زده در مجلس شورای اسلامی بارها خواستار جبران تمامی خسارت سیل‌زدگان شده‌اند. مقام‌های دولتی اما جبران تمامی خسارت ناشی از سیل از محل اعتبارات بودجه‌ای را غیرممکن دانسته‌اند.

از همین رو حسن روحانی، رئیس جمهوری، خواستار برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل‌زدگان شد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اما با این درخواست موافقت نکرد.

براساس اعلام وزیر کشور جمهوری اسلامی، سیل که از آخرین روزهای سال گذشته در شمال ایران جاری شد و در ادامه ۲۵ استان را دربرگرفت،  ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت به جای گذاشته است.

دولت وعده کرده است که بخشی از خسارت وارد شده را با پرداخت کمک‌های بلاعوض جبران کند اما جبران بخش دیگری از این خسارت به بانک‌ها سپرده شد. شیوه پرداخت کمک بلاعوض و همچنین تسهیلات بانکی تا به حال مشخص نشده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.