ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فقط ۱۴ تن از بازداشت‌شدگان روز کارگر آزاد شدند

مسئولان قضایی به رغم وعده قبلی و تامین قرار کفالت، به بهانه «نیاز به تحقیقات بیشتر» اعلام کردند؛ آزادی عاطفه رنگریز و ندا ناجی امکان‌پذیر نیست.

۱۴ تن از بازداشت شدگان تجمع روز کارگر در تهران آزاد شدند. سایر بازداشت‌شدگان همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. در دانشکده علوم اجتماعی تهران، شماری از دانشجویان به بازداشت مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و دانشجوی این دانشکده اعتراض کردند.

خانواده بازداشت شدگان روز جهانی کارگر مقابل زندان اوین تجمع کردند. عکس: توئیتر

براساس این گزارش کامیار فکور، مرداس طاهری، علی یاوری، آنیشا اسدالهی، محمد اخلاقی، لیلا ناصروندی، زهرا تهرانی، محمدعلی اصلاغی، ماهان صالحی، محمد عادلی‌فرد، سهیل خدابخشی، محمدرضا پناهی و افشین میرزا خانی با قید وثیقه یا قرار کفالت به صورت موقت آزاد شدند.

مقام‌های قضایی اما  از آزادی موقت عاطفه رنگریز و ندا ناجی جلوگیری کردند. به خانواده این دو تن که قرار کفالت را نیز تامین کردند، اعلام شده است که «به تحقیقات بیشتری نیاز است» و برای همین «آزادی آنها امکانپذیر نیست».

این ۱۶ تن همراه با شمار دیگری از فعالان کارگری، از جمله اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و دانشجویان و روزنامه‌نگاران، ۱۱ اردیبهشت، در تجمعی که به مناسبت روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، دستگیر و به زندان منتقل شدند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در جریان یورش ماموران به تجمع روز جهانی کارگر، دستکم ۳۵ تن از فعالان کارگری و دانشجویان همراه آنان دستگیر شدند. با این حال برخی منابع خبری شمار بازداشت شدگان را بیش از آنچه که اعلام شده، می‌دانند.

محمد جعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران شنبه ۱۴ اردیبهشت، از شمار بازداشت‌شدگان اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. او اما گفته بود که به مسایل تعدادی از بازداشت شدگان «زودتر رسیدگی می‌شود و آزاد می‌شوند».

رضاشهابی، حسن سعیدی، وحیدفریدونی ، ناصرمحرم زاده و سیدرسول طالب مقدم از اعضای سندیکای اتوبوسرانی تهران، مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و دانشجوی علوم اجتماعی و کیوان صمیمی سردبیر مجله «ایران فردا» از دیگر بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران هستند که همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

هویت برخی از بازداشت شدگان نیز تا به حال افشاء نشده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز گذشته گفته بود: «بازداشت‎شدگان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس باید سریع آزاد شوند و هر گونه برخورد قهری با جمعیت‎های دارای مجوز و تشکل‎هایی که مقدمات قانونی را طی‎ کرده‎اند، جرم محسوب می‎شود».

فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اما تا به حال به بازداشت کارگران در روز جهانی کارگر واکنش نشان نداده است. این فراکسیون را علیرضا محجوب و سهیلا جلودارزاده دو عضو خانه کارگر و حزب اسلامی کار مدیریت می‌کنند.

شماری از خانواده بازداشت شدگان و فعالان کارگری و دانشجویی طی روزهای گذشته  با تجمع مقابل زندان اوین خواستار پاسخگویی مسئولان زندان در باره محل نگهداری بازداشت شدگان و آزادی آنان شدند.

در دانشکده علوم اجتماعی تهران هم شماری از دانشجویان در یک نشست که با حضور برخی از مدرسان برگزار شد، خواستار اعتراض اساتید به بازداشت مرضیه امیری و آزادی او شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.