ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و امریکا: آرایش جنگی یا مذاکره پنهانی

همزمان با انتشار خبر غیررسمی واسطه‌گری عمان میان تهران و واشنگنتن، یادداشت نویس روزنامه کیهان مدعی شد: مقامات عالیرتبه امریکا پیام داده‌اند «برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارند».

تنش کلامی میان تهران و واشنگنتن بار دیگر اوج کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با لغو معافیت تبادل کیک زرد، پس از تحریم سپاه پاسداران و تمدید نکردن معافیت خرید نفت ایران، به دنبال آنچه که « تغییر رفتار» جمهوری اسلامی می‌خواند است. در این سو نیز نظامیان و سیاستمداران در تهران هرگونه مذاکره را تا «تغییر رفتار امریکا» ناشدنی می‌دانند و خواستار «آرایش جنگی» هستند. در این میان اما یکی از تندروترین تحلیلگران و یادداشت‌نویسان روزنامه کیهان از تبادل پیام میان «مقامات عالی‌رتبه» ایران و امریکا خبر داده است.

سعدالله زارعی، یادداشت نویس روزنامه کیهان در مقام «کارشناس مسائل بین‌الملل» به خبرگزاری تسنیم، که به سپاه پاسداران نزدیک است، گفته: «هیچ نشانه و علامتی برای اینکه آمریکا دنبال جنگ با ایران است وجود ندارد».

او بدون بیان جزئیات، مدعی تبادل «پیام رسمی» میان مقامات بلندپایه امریکا و ایران شده است.

زارعی تنها گفته است که مقامات عالی‌رتبه امریکا در این پیام تاکید کرده‌اند؛ «تحت هیچ شرایطی برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارند».

یادداشت‌نویس روزنامه کیهان که به نهادهای امنیتی و رهبر جمهوری اسلامی نزدیک است، نامی از «مقامات رسمی» دو طرف نبرده است.

او اظهارات مقامات نظامی جمهوری اسلامی مبنی بر آمادگی نظامی و آرایش جنگی گرفتن برای مقابله با تهدید نظامی را هم «طبیعی» که «همواره وجود داشته» دانسته و گفته است: « دلایل بسیار زیادی وجود دارد که آمریکا از درگیری نظامی با ایران پرهیز دارد و به‌روی جنگ‌های اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای متمرکز است». زارعی اما در باره این دلایل توضیح نداده است.

همزمان با این اظهارات، خبرهای تائید نشده‌ای مبنی بر میانجگیری دوباره عمان میان واشنگتن و تهران منتشر شده است. تا به حال هیچ یک از طرفین این خبرها را تائید و یا تکذیب نکرده‌اند.

این خبر پس از آن منتشر شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران جمعه ۱۳ اردیبهشت به همراه یک هیئت به مسقط سفر کرد. رسانه‌های دولتی ایران هدف این سفر را «مذاکره دوجانبه در حوزه انرژی» اعلام کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا ۱۴ اردیبهشت/ ۴ مه معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد ایران را تمدید نکرد. براساس این تصمیم همکاری با ایران در این دو برنامه مشمول قوانین مجازات لغو تحریم‌های ایران خواهد شد.

امریکا پیش از این نیز با تمدید معافیت مشتریان نفتی ایران موافقت نکرد و قبل‌تر از این تصمیم هم، سپاه پاسداران را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار داده بود.

این تصمیمات موجب آن شد که حکومت ایران هم در یک «اقدام متقابل» نظامیان امریکا را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار دهد و واشنگنتن را به «ناامن کردن منطقه برای نظامیان امریکایی» تهدید کند.

مقام‌های نظامی و دولتی ایران حتی امریکا و متحدان منطقه‌ایش را به «بستن تنگه هرمز» و ممانعت از صدور نفت تهدید کردند. با این حال سرلشگر حسین باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران گفت که تهران قصد ندارد تنگه هرمز را ببندد.

جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی هم در سفر به امریکا، در برنامه‌های تلویزیونی متعددی حضور یافت تا «پیام آمادگی برای مذاکره» را به طرف مقابل منتقل کند.

او حتی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» تلاش کرد میان ترامپ و «گروه بی که او را به جنگ با ایران ترغیب می‌کنند»، تفاوت بگذارد و تبادل زندانیان دو طرف را برای نشان دادن «حسن نیت» مطرح کند.

این اظهارات − به ظاهر − تا به حال نتوانسته از افزایش تنش کلامی و تصمیم‌های سخت‌گیرانه امریکا جلوگیری کند. اما سخنان زارعی، با توجه به نزدیکی روزنامه کیهان به سپاه پاسداران و نهاد رهبری، چنانچه واقعیت داشته باشد، می‌تواند تائید کننده «مذاکره پنهانی» و یا «گفت‌وگو با واسطه» دو طرف باشد و پیشبرد راهی که چند روز قبل (۱۰ اردیبهشت)، علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع در روزنامه «سازندگی»، وابسته به حزب کارگزاران سازندگی، توصیه کرده بود: «گزینه معقول و منطقی برای همه طرف‌ها، دادن فرصت بیشتر به دیپلماسی و پرهیز از شتاب‌زدگی و تند کردن فضای تنش است.  دادن فرصت به تعامل و آزمودن شانس مجدد دیپلماسی، وظیفه همه طرف‌های درگیر است. اروپا، چین، روسیه، ترکیه، هند، و قدرت‌ها و همسایگان منطقه‌ای، اعم از پاکستان و عراق و قطر و اردن و عمان.... همه به اندازه ایران و آمریکا در تضمین تداوم فرصت دیپلماسی در قبال هجوم جنگ، مسئولیت دارند».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.