ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاچاق انسان و فروش اعضای بدن: سریال ماه رمضان با طعم عراقی

برای نخستین بار بعد از هفت سال جنگ و خونریزی در عراق یک درام اجتماعی با حضور بازیگران عراقی از تلویزیون عراق به نمایش درآمد.

برای نخستین بار بعد از هفت سال جنگ و خونریزی در عراق، به مناسبت فراررسیدن ماه رمضان یک مجموعه تلویزیونی با عنوان «هتل» و با حضور هنرمندان سرشناسی که از تبعید به عراق بازگشته‌اند به نمایش درآمد. «هتل» یک درام اجتماعی درباره موضوعات روز است: قاچاق انسان و فروش اعضای بدن در پیش‌زمینه فقر و تبعیض اجتماعی در عراق.

۲۶ آوریل ۲۰۱۹ تماشاخانه منتظر المصری در خیابان رشید بغداد، پشت صحنه سریال «هتل»

این روزها در تماشاخانه منتظر المصری در خیابان رشید بغداد فیلمبرداری از سریال «هتل» ادامه دارد. گروهی از هنرمندان سرشناس عراقی که تا پیش از این در تبعید به سر می‌بردند، برای تهیه این پروژه به بغداد بازگشته‌اند. با آغاز ماه رمضان این سریال از تلویزیون عراق پخش می‌شود.

«هتل» هم مثل سریال‌های ماه رمضان در ایران در ژانر درام است. این نخستین سریالی است که بعد از هفت سال جنگ در عراق تولید می‌شود. در سال‌های گذشته سریال‌هایی از کشورهای همجوار، از جمله از ایران و سوریه در ماه رمضان از تلویزیون عراق پخش شده بود: «حضرت یوسف» و «امام علی» از ایران و سریال پرمخاطب «باب الحرا» از سوریه درباره جنگ‌های استقلال در این کشور در سال‌های دهه ۱۹۳۰ با ارتش فرانسه.

در سال ۱۳۹۳/۲۰۱۴ اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری اسلامی در سفرش به عراق تفاهم‌نامه‌‌ای به امضاء رساند که به موجب آن صدا و سیما و تلویزیون دولتی عراق در سه حوزه تبادل رسانه‌ای، آموزش رسانه‌ای و خدمات فنی رسانه‌ای همکاری می‌کنند.

با تحریم‌های کمرشکن سازمان ملل در این کشور، حمله آمریکا و سپس جنگ داخلی با گروه دولت اسلامی (داعش) بسیاری از کارگردانان، بازیگران، فیلم‌نامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان عراقی به خارج از کشور پناه بردند. با اعلام پیروزی بر داعش در سال ۲۰۱۷/۱۳۹۶ به تدریج در فضای فرهنگی هم گشایش‌هایی پدید آمد. قهوه‌خانه‌ها و مراکز خرید و گالری‌ها و تماشاخانه‌های بغداد مجدداً رونق گرفتند. ابو العباس، بازیگر سرشناس عراقی که در سریال هتل نقش اصلی را به عهده دارد، ۲۰ سال در تبعید در امارات متحده عربی زندگی می‌کرد. او سال گذشته به بصره برگشت و یک گروه تئاتر بنیان گذاشت و برخی از جوانان علاقمند را آموزش داد. حمید الملکی که فیلمنامه درام «هتل» را نوشته است، پای ابو العباس را مجدداً به سینما باز کرد. الملکی درباره موضوع این سریال به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است:

«موضوعات روز را مطرح کردیم: قاچاق انسان و فروش اعضای بدن. می‌خواستیم به جوانان پیام بدهیم که مراقب باشند و به دولت هم بگوییم که می‌بایست از فقرا و اقشار ضعیف بیشتر حمایت کند. فقط با فرهنگ است که می‌توان با تفکر داعشی مقابله کرد. فرهنگ یعنی زندگی. داعش یعنی مرگ.»

حسنی یکی دیگر از بازیگران سریال «هتل» سال ۱۹۹۶ با حمله صدام حسین به کویت، ناگزیر عراق را ترک کرد. او در سوریه، لبنان و اردن با سایر هنرمندان تبعیدی عراق همکاری می‌کرد. او هم به دعوت الملکی برای حضور در سریال «هتل» به عراق بازگشته است. حسنی درباره مهم‌ترین دلیل بازگشتش به عراق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است:

«وقتش رسیده که خانواده‌های عراقی با خویشاوندانشان و همسایگانشان، در صلح و آرامش، در خانه سریالی تماشا کنند و ساعتی را به خوشی بگذرانند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.