ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه پرواز هواپیماهای سوخو سوپرجت ۱۰۰ را متوقف نمی‌کند

فرود اضطراری هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ در روسیه منجر به مرگ دست‌کم ۴۱ نفر شد. این نوع هواپیما سوانح متعددی داشته و ایران نیز خواهان خرید ۲۰ فروند از آن بود.

در پی فرود اضطراری هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ در روسیه که منجر به مرگ دست‌کم ۴۱ نفر شد و سوانح متعددی که این نوع هواپیما داشته است، مقامات روسی می‌گویند قصد ندارند پروازهای سوخو سوپرجت ۱۰۰ را متوقف کنند. ایران خواهان خرید ۲۰ فروند از این نوع هواپیما بود.

فرود اضطراری هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ در میدان هوایی شرمتیوو در مسکو

یکشنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه یک هواپیمایی مسافربری روسی از نوع سوخو سوپرجت ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایرفلوت در میدان هوایی شرمتیوو در مسکو، مجبور به فرود اضطراری شد و دست‌کم ۴۱ نفر از ۷۸ سرنشین آن کشته شدند.

این هواپیما تازه از میدان هوایی شرمتیوو برای یک پرواز داخلی در مسیر مورمانسک از زمین بلند شده بود که خدمه هواپیما اعلام خطر کردند. نخستین تلاش برای فرود اضطراری این هواپیما ناکام ماند و در تلاش دوم، ابتدا تایرها و سپس جلو هواپیما به زمین اصابت کرد و مخزن سوخت آن ترکید و آتش به سرعت گسترش یافت.

نقص یک ماشین، مشکلات در سیستم برق یا صاعقه از جمله مواردی بود که از آن‌ها به‌عنوان علت سانحه نام برده ‌شد اما هنوز به‌طور رسمی علت این حادثه اعلام نشده است. دنیس اودوکیموف، کاپیتان هواپیما، به رسانه‌های روسی گفت سوخو سوپرجت ۱۰۰ پس از دست دادن برخی از تجهیزات خود به علت رعد و برق مجبور شد فرود اضطراری کند. به گفته کاپیتان، به دلیل فرود شدید، هواپیما به آتش کشیده شد: «دلیل قطعاً این است: مخازن پر از سوخت بود.»

دوشنبه ۱۶ اردیبهشت / ۶ مه در یک نشست خبری پس از این حادثه، خبرنگاران از یوگنی دیتریخ، وزیر حمل و نقل روسیه پرسیدند که آیا هواپیماهایی سوخو اکنون باید تا پایان نتیجه تحقیقات بر زمین بمانند پاسخ داد: «هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد.»

در اسفندماه گذشته، در پی سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس سری ۸ در کمتر از ۶ ماه، ده‌ها کشور دنیا پرواز این سری هواپیما را تا اطلاع بعدی متوقف کردند.

هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت ۱۰۰ نخستین هواپیمای ساخته‌شده روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است. از زمانی که این نوع هواپیما شروع به پرواز کرد با مشکلات فنی و سانحه‌های متعددی مواجه بوده است.

راه‌اندازی سوخو سوپرجت ۱۰۰ با سقوط یک فروند از آن در ماه مه ۲۰۱۲ در اندونزی همراه شد که ۴۵ کشته به جای گذاشت.

سوخو سوپرجت ۱۰۰ در واقع برای رقابت با شرکت‌های امبرائر برزیل و بمباردیه کانادا در بازار هواپیماهای منطقه‌ای تولید شد و از آن در خارج از روسیه چندان استفاده نشده است.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، ۲۱ آذرماه سال گذشته اعلام کرد که چنان‌چه شرکت‌های هواپیمای ایرانی مایل باشند از هواپیماهای روسی سوخو استفاده کنند این سازمان آماده اظهارنظر نهایی در این رابطه است.

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران ایر نیز پیش از آن از تلاش این شرکت برای خرید هواپیماهای سوخو ۱۰۰ سخن گفته بود.

مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ایران در دی‌ماه گذشته گفته بود: «شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به‌تازگی تفاهمنامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای سوخو را به امضا رسانده بود و یک ایرلاین داخلی هم پیش‌نویس قرارداد اجاره سه فروند هواپیمای سوخو را منعقد کرده بود اما گویا فعلاً به دلیل عدم صدور مجوز اوفک، ورود این هواپیماها مقدور نیست.»

هواپیماهای تجاری که بیش از ۱۰ درصد قطعات آن‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی تولید شده باشد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای فروش به ایران محتاج مجوز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هستند. هواپیمای سوخو نیز شامل همین مسئله می‌شد و به همین دلیل مقامات روسی وعده دادند که برخی از قطعات آمریکایی این نوع هواپیما را تغییر می‌دهند تا برای فروش آن‌ها به مجوز خزانه‌داری آمریکا نیاز نباشد. اما سوخو نتوانست این اقدام را انجام دهد و عملاً دریافت ۲۰ فروند هواپیمای سوخو با وجود امضای تفاهم‌نامه خرید بین ایران و روسیه منتفی شد.

نخستین بار تابستان ۱۳۹۴ احتمال خرید هواپیماهای مسافربری سوخو در رسانه‌های فارسی‌زبان مطرح شد. عباس آخوندی، وزیر راه وقت اعلام کرده بود که هواپیماهای مسافربری سوخو از سازمان هواپیمایی ایران مجوز پرواز در آسمان ایران را ندارند.

روس‌ها می‌گویند هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰، نخستین هواپیمای ۱۰۰ نفره دنیاست و با هواپیماهای مدرن ایرباس تفاوتی ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.