ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان: خشونت‌ها در ماه رمضان ادامه دارد

در حالی‌که مسئولان دولت افغانستان از طالبان خواسته‌اند که در ماه رمضان دست از خشونت‌ها بردارند، دو طرف می‌گویند در روزهای اخیر بیش از ۱۱۰ نفر از نیروهای یکدیگر را کشته‌اند.

پیش از آغاز ماه رمضان مسئولان دولتی و شورای عالی صلح افغانستان و نهادهای بین‌المللی خواهان توقف درگیری‌ها و خشونت‌ها شده بودند اما رویدادهای چند روز اخیر نشان می‌دهد که خشونت‌ها همچنان ادامه دارد. طالبان و نیروهای دولتی می‌گویند در روزهای اخیر بیش از ۱۱۰ نفر از نیروهای یکدیگر را کشته‌اند.

یک سرباز امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو

مسئولان دولتی افغانستان، از جمله محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی در پیام‌هایی جداگانه‌ای به‌مناسبت ماه رمضان خواهان توقف خشونت‌های طولانی در این ماه شدند و اشرف غنی از طالبان خواست تا آتش‌بس دو طرفه را براساس قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح بپذیرند.

لویه جرگه مشورتی صلح، پس از پنج روز رایزنی درباره چگونگی صلح با طالبان یکشنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه پایان یافت.

در قطعنامه ۲۳ماده‌‌ای پایان این نشست آمده‌ بود که بخش بزرگی از شهروندان افغانستان از پیامدهای ناگوار جنگ آسیب دیده‌اند و به همین دلیل اعضای لویه جرگه مشورتی صلح از طالبان می‌خواهند تا از جنگ دست بردارند و در آبادی کشور سهیم شوند.

مسئولان شورای عالی صلح نیز در پیامی ‌به مناسبت آغاز ماه رمضان از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواستند که از آغاز این ماه یک دوره طولانی اعلام آتش‌بس کرده و زندانیان یکدیگر را آزاد کنند.

نیکولاس‌ کی، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده بود که خشونت‌ها و کشتار در افغانستان در ماه رمضان کاهش یابد.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نیز در پیامی ‌به مناسبت آغاز ماه رمضان، از طرف‌های درگیر خواسته بود تا دست از جنگ بردارند.

با وجود این درخواست‌ها، خشونت‌ها در افغانستان همچنان ادامه دارد. به‌گزارش روزنامه ۸ صبح افغانستان، گروه طالبان در دومین روز ماه رمضان از کشتن ۶۳ تن از نیروهای امنیتی در ولایت‌های میدان‌وردک، تخار و غزنی خبر داده و گفته‌اند چهار نفر را زخمی ‌کرده و چهار تن دیگر را اسیر گرفته‌اند. نیروهای امنیتی نیز اعلام کرده‌اند که در پی درگیری‌ها در دومین روز ماه رمضان ۵۰ عضو گروه طالبان را کشته، ۲۶ جنگجوی این گروه را زخمی کرده ‌و ۱۲ نفر دیگر از آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

این آمار تا پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه گزارش شده است.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، ماه رمضان را زمان مناسب‌تری برای «جهاد» دانسته و کسانی را که خواستار توقف جنگ در این ماه شده‌اند را به بی‌خبری از «فلسفه جهاد و رمضان» متهم کرده بود.

در آخرین خشونت‌ها در افغانستان چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه در کابل صداى انفجار شدیدی در منطقه شهرنو، مربوط به حوزه دهم امنیتى پایتخت شنیده شد که تا تنظیم خبر گزارشی از تلفات آن منتشر نشده است.

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه در حمله‌ طالبان به یک پاسگاه پلیس در شهر خواجه بهاالدین واقع در ولایت تخار (شمال افغانستان)، هشت سرباز و ۱۳ جنگجوی طالب کشته شدند. طالبان در اطلاعیه‌ای گفته‌اند که در جریان این حمله، ۱۰ سرباز پلیس را کشته شده‌اند و کنترل دو پاسگاه پلیس نیز به دست افراد این گروه افتاده است.

در روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت / ۶ مه نیز در ولایت غزنی در درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد طالبان ۱۸ طالب کشته و ۱۰ نفر از آن‌ها بازداشت شدند. در سوی دیگر دو نفر از نیروهای امنیتی کشته شدند.

یکشنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه نیز با یک انفجار انتحاری در ورودی ساختمان فرماندهی پلیس ولایت بغلان، ۱۸ نفر کشته و ۵۷ نفر زخمی شدند. کشته‌شدگان همه نظامی بودند اما در میان مجروحان غیرنظامیان نیز وجود داشتند. گروه طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

اشرف غنی در واکنش به این حمله گفت نیروهای امنیتی به مبارزه در برابر آن‌هایی که مردم بی‌گناه را هدف قرار می‌دهند و به تأسیسات عمومی آسیب می‌رسانند، ادامه خواهند داد.

عبدالله عبدالله نیز در واکنش به این حمله گفت حمله‌ طالبان در بغلان این حقیقت را روشن می‌کند که «یک گروه جنایتکار هیچ دلیل و عقیده‌ای جز تمایل به خرابکاری و خشونت ندارد».

شواهد نشان می‌دهند که گروه طالبان بر ادامه جنگ در ماه رمضان اصرار دارد، اما زلمی ‌خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان بار دیگر ابراز امیدواری کرده است که خشونت‌ها در افغانستان پایان یابد.

خلیل‌زاد که به هند سفر کرده بود در صفحه توئیتر خود برای افغان‌ها در ماه رمضان آرزوی صلح و آرامش کرده است.

به‌گفته وزارت امور خارجه هند، خلیل‌زاد در مورد گفت‌وگوهای جاری قطر با مقام‌های این وزارت گفت‌وگو کرده و سوشما سواراج، وزیر خارجه‌ هند از تعهد کشورش به همکاری با هم‌پیمانانش در روند صلح افغانستان اطمینان داده است.

زلمی خلیل‌زاد پس از دیدار با مقام‌های هند به قطر بازگشته است. طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که گفت‌وگوها با مقام‌های آمریکایی سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه در قطر از سر گرفته خواهد شد.

در این دور از گفت‌وگوها، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تضمین این‌که خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نشود، برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و اعلام آتش‌بس چهار موضوع مورد بحث دو طرف می‌باشد.

گفت‌وگوهای افغان‌ـ‌افغان قرار بود ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در دوحه قطر برگزار شود. از این گفت‌وگوها به‌عنوان نخستین گام برای دستیابی به توافق صلح بین دولت اشرف غنی و طالبان و سرآغازی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان یاد شده بود. اما طالبان اعلام کرد که به‌دلیل شمار زیاد نمایندگان دولت افغانستان در این نشست شرکت نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.