ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون رئیس مجلس ملی ونزوئلا بازداشت شد

در پی تلاش خوان گوایدو برای ساقط کردن دولت مادورو با کمک نظامیان، فشار بر مخالفان در ونزوئلا شدت گرفته است. زامبرانو، دست راست گوایدو، بازداشت شد و گروهی از نمایندگان مجلس زیر فشارند.

دولت نیکولاس مادورو فشار بر طراحان سرنگونی دولت‌اش را بیشتر می‌کند. خوان گوایدو از بازداشت ادگار زامبرانو معاونش خبر داد. گروه دیگری از نمایندگان مجلس نیز تحت پیگردند.

خوان گوایدو (راست) و ادگار زامبرانو

دیوان عالی ونزوئلا، که اپوزیسیون آن را متهم به پشتیبانی از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور می‌کند، سه نفر از نمایندگان مخالفان را به خیانت بزرگ، توطئه و شورش متهم کرده است. با این تصمیم شمار نمایندگان پارلمان که به حمايت از اقدامات شورشی به رهبری خوان گوايدو، رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا، متهم شده‌اند به ۱۰ نفر رسید.

یکی از این نمایندگان ادگار زامبرانو، دست راست گوایدو و معاون رئیس مجلس ملی ونزوئلا است که چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه توسط سازمان اطلاعات مخفی ونزوئلا (SEBIN) بازداشت شد.

خوان گوایدو در صفحه توئیترش خبر بازداشت معاون خود را چنین بیان کرد: «ما به مردم ونزوئلا و جامعه جهانی هشدار می‌دهیم: رژیم معاون رئیس مجلس را ربوده است. آن‌ها در حال تلاش برای از بین بردن قدرتی هستند که همه ونزوئلایی‌ها را نمایندگی می‌کند و آن‌ها نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیفتد.»

El régimen secuestró al primer vicepresidente de la @AsambleaVE @edgarzambranoad.\nIntentan desintegrar el poder que representa a todos los venezolanos, pero no lo van a lograr. pic.twitter.com/pA7vvV2nbu\n— Juan Guaidó (@jguaido) 8. Mai 2019

ادگار زامبرانو کمی پیش از دستگیری‌اش در صفحه توئیتر خود نوشت مأموران امنیتی خودرو او را در مقابل دفتر حزب‌اش «اقدام دموکراتیک» محاصره کردند. او نوشت: «وقتی ما از خودرو خارج نشدیم آن‌ها از جرثقیل استفاده کرده و ما را به اداره اطلاعات مخفی منتقل کردند.»

از سوی دیگر ماریلا ماگالانس، یکی از نمایندگان که متهم به خیانت شده به محل اقامت سفیر ایتالیا در کاراکاس پناه برده است در حالی‌که نمایندگان تحت تعقیب دیگر از حضور در مجامع عمومی پرهیز کرده‌اند.

لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از شخصیت‌های اصلی اپوزیسیون ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل پس از شکست تلاش برای سرنگونی دولت مادورو، به سفارت اسپانیا پناه برده است.

به‌گفته طارق ویلیام صعب، دادستان کل ونزوئلا، ناآرامی‌هایی که به دنبال فراخوان گوایدو برای قیام علیه دولت مادورو شکل گرفت، شش کشته، صدها زخمی و حدود ۲۰۰ دستگیری داشت. این فراخوان شکست خورد زیرا اکثر نظامیان به مادورو وفادار ماندند.

دیوسدادو کابلو، رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا و دومین فرد قدرتمند در حکومت مادورو از بازداشت ادگار زامبرانو استقبال کرد و گفت: «آن‌ها باید به‌دلیل کودتا در دادگاه حساب پس بدهند.»

مجلس مؤسسان یکی از دو مجلس ونزوئلا است که در سال ۲۰۱۷ تشکیل شد. مجلس ملی در دست نیروهای اپوزیسیون است و تصمیمات آن به‌اجرا گذاشته نمی‌شود اما مجلس مؤسسان قدرت گسترده‌ای دارد، از جمله لغو مصونیت نمایندگان مجلس، امری که دست دیوان عالی کشور را برای تحت پیگرد قرار دادن نمایندگان باز می‌گذارد.

خوان گوایدو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی AFPTV گفت: «ترس ما را متوقف نخواهد کرد. تنها استراتژی‌ای که برای رژیم باقی مانده حاکم کردن ترس است.»

بحران ونزوئلا همچنان روابط میان کاراکاس و همسایگانش را نیز تیره‌تر می‌کند. کلمبیا روز چهارشنبه مدعی شد که حدود ۳۰ سرباز ونزوئلایی وارد خاک این کشور شده‌اند، نیکولاس مادورو نیز بوگوتا را متهم به افزایش «تنش نظامی» کرد.

به‌گفته وزارت خارجه کلمبیا، نظامیان ونزوئلا حدود ۲۰۰ متر وارد قلمرو این کشور در سن فائوستینو واقع در ایالت شمالی سانتاندر شدند و حدود ۲۰ دقیقه در آن‌جا ماندند اما با ورود یک بالگرد کلمبیایی منطقه را ترک کردند.

کلمبیا از جمله ۵۰ کشوری است که خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخته‌اند. موضوعی که منجر به قطع روابط دیپلماتیک کاراکاس و بوگوتا در ۴ اسفند سال گذشته / ۲۳ فوریه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.