ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش نگرانی در میان نهادهای مدنی در افغانستان

با حمله طالبان به دفتر “کونترپارت” به بهانه ترویج اختلاط جنسیتی این گمان که سازمان‌های غیرانتفاعی هیچگاه از حملات طالبان در امان نیستند، تقویت شده است.

حمله اخیر طالبان به یک گروه‌ امداد در کابل نگرانی‌هایی را در میان سازمان‌های خیریه و امدادرسانی در افغانستان به جود آورده است. پس از حمله  طالبان به دفتر "کونترپارت" در کابل، این گمان که سازمان‌های غیرانتفاعی و مردم‌نهاد حتی در زمان مذاکرات صلح با نمایندگان آمریکا از حملات طالبان در امان نیستند، تقویت شده است.

چهارشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت: حمله طالبان به کانترپارت اینترنشنال در کابل. ترویج اختلاط زن و مرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند، حمله روز چهارشنبه به دفتر “کونترپارت اینترنشنال” در کابل دست‌کم ۹ کشته بر جای گذاشته است. این سازمان غیر دولتی در زمینه ارتقای برابری جنسیتی فعالیت می‌کند.

چهارشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت طالبان ابتدا یک بمب قوی را نزدیک ساختمان دفتر منفجر کردند و سپس با نیروهای امنیتی درگیر شدند و به تیراندازی پرداختند. این درگیری نزدیک به شش ساعت ادامه یافت. مهاجمان در نهایت فرار کردند.

سازمان غیر دولتی “کانترپارت اینترنشنال” که دفتر اصلی آن در آمریکا قرار دارد، در سایت اینترنتی خود نوشت که سوگوار از دست دادن اعضای خانواده این سازمان در “حمله‌ای ابلهانه” است.

عبدل حلیم حلیم، رئیس “امداد افغان” (سازمانی که در زمینه آموزش و کمک به بازگشت پناهنگان فعالیت می‌کند) در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس نسبت به امنیت و وضعیت بیش از ۲۰۰ عضو این سازمان که در سراسر کشور مشغول به کار هستند ابراز نگرانی کرد و گفت: ”این حمله همه ما را نگران آینده کرده است. ”

“امداد افغان” و “کانترپارت اینترنشنال” در برخی پروژه‌ها درگذشته با یکدیگر همکاری می‌کردند.

عبدل حلیم از همه خواست مراقب باشند.

کسانی که در نزدیکی دفتر “کانترپارت اینترنشنال” در کابل زندگی می‌کنند، انفجار روز چهارشنبه را قوی و صدای آن را کر کننده توصیف کردند. ساکنان کابل از وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی شکایت دارند. در همان حال بیش از ۱۷ سال از زمانی که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا طالبان را سرنگون کردند می‌گذرد.

خان برات، یک صراف به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ”من هیچ امیدی به آینده ندارم، هر روز افغان‌ها در حال مردن هستند. ”

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان پنجشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت گفت دلیل حمله به “کانترپارت اینترنشنال” این بوده که “فرهنگ غربی” و از جمله اختلاط زن و مرد را ترویج می‌کرده است.

ذبیح الله مجاهد بدون ارائه جزییاتی ادعا کرد که این سازمان نیروهای امنیتی افغان را هم آموزش می‌داده است.

طالبان تقریبا هر روز حملاتی را در افغانستان انجام می‌دهد، حتی در زمانی که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای مذاکره با طالبان درباره خروج سربازان آمریکایی از افغانستان در دوحه قطر است. روز چهارشنبه طالبان به یک ایستگاه پست بازرسی پلیس در شمال بلخ حمله کرد. در جریان این حمله پنج پلیس افغان کشته شدند.

مذاکرات صلح میان خلیلزاد و طالبان بر خروج سربازان آمریکایی و گرفتن تضمین از طالبان برای این که افغانستان دوباره تبدیل به مأمن تروریست‌ها نشود متمرکز است.

افغانستان پناهگاه اسامه بن لادن و القاعده بود. ایمن الظواهری رهبر فعلی این شبکه تروریستی احتمالا هنوز در مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان به سر می‌برد.

خلیلزاد به دنبال یک آتش بس است اما طالبان زیر بار نمی‌رود و می‌گوید جنگجویانش تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان هستند حاضر نیستند سلاح‌هایشان را زمین بگذارند.

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، همچنین به دنبال مذاکراتی جدید و مفصل میان خود افغان‌ها است که قرار بود ماه گذشته در قطر برگزار شود اما به دلیل آنکه دو طرف بر سر شرکت کننده‌ها به توافق نرسیدند، لغو شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.