ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی کاغذ روزنامه‌ها را تعطیل می‌کند

قیمت یک کیلو‌گرم کاغذ به نسبت یکسال قبل پنج برابر شده. ۱۷۰۰ هزار تن کاغذ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در گمرک دپو شده، دولت تنها با دلار ۱۳۰۰۰ تومانی اجازه ترخیص صادر می‌کند.

دو روزنامه دولتی در ایران تعداد صفحات را کاهش دادند. برخی از روزنامه‌ها ممکن است انتشار نیابند. دلیل هم گرانی کاغذ اعلام شده است. مدیران مسئول چند روزنامه‌ها می‌گویند با این وضعیت فقط یک هفته دیگر داوام می‌آورند.

گرانی کاغذ ادامه حیات روزنامه‌ها را ناممکن کرده است. عکس: آرشیو

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی، و همشهری، ارگان شهرداری تهران به دلیل آنچه که گرانی کاغذ اعلام شد، تعداد صفحات خود را هشت صفحه کاهش دادند.

شنبه ۲۱ اردیبهشت نیلوفر قدیری، عضو هیات مدیره روزنامه همشهری در صفحه شخصی توییتر خود از کاهش صفحات این روزنامه خبر داد و نوشت: « روزنامه همشهری از فردا (یکشنبه ۲۲ اردیبهشت) تا اطلاع ثانوی در ۱۶ صفحه منتشر می‌شود. روزنامه همشهری تا دیروز در ۲۴ صفحه منتشر می‌شد».

این روزنامه در روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت بخشی از صفحه نخست خود را به همین موضوع اختصاص داد و در صفحات داخلی نیز یادداشت‌هایی از مدیران مسئول روزنامه‌ها منتشر کرد.

روزنامه ایران هم تعداد صفحاتش را از صبح امروز به ۱۶ صفحه کاهش داد. جواد دلیری سردبیر این روزنامه بحران کاغذ را دلیل این تصمیم اعلام کرد.

روزنامه ایران در شماره امروز خود همزمان با کاهش صفحات در یادداشتی کوتاه نوشت؛ «نوسانات ارزی در یک سال گذشته قیمت کاغذ مطبوعات را چند برابر کرد» و این وضعیت این روزنامه را ناچار کرده «برای جلوگیری از تعطیلی، ناگزیر به اتخاذ تصمیم دشوار کاهش صفحات روزنامه حداقل برای یک ماه آتی» کرده است.

در حالی که روزنامه ایران اظهار امیدواری کرده «با به نتیجه رسیدن تلاش‌های دولت» قیمت کاغذ و هزینه انتشار روزنامه‌ها کاهش یابد، سردبیر این روزنامه بحران کاغذ را «ّبه حدی جدی» دانست که «برخی روزنامه‌ها تا یکی دو شب دیگر کاغذ ندارند».

به نوشته دلیری بحران کاغذ در دو ماه گذشته تیراژ برخی از روزنامه‌ها را به یک سوم کاهش داده است.

در پیوند با همین موضوع روزنامه همدلی نیز وضعیت مطبوعات را «تیره» و «گرفتار در باتلاق گرانی» کاغذ توصیف کرد و از احتمال تعطیلی برخی از روزنامه‌ها خبر داد.

بحران کاغذ از تابستان سال گذشته دامنگیر مطبوعات و به ویژه روزنامه‌ها در ایران شد. افزایش نرخ برابری دلار و فساد در واردات کاغذ موجب رشد قیمت کاغذ و هزینه چاپ برای روزنامه‌ها و ناشران شده است.

دولت حسن روحانی در تصمیمی بدون اثر، اعلام کرد که کارگروه تخصیص ارز برای واردات کاغذ از وزات صنعت، معدن و تجارت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل می‌شود. در ادامه این اقدامات کمیته‌ای نیز به منظور «ساماندهی کاغذ مطبوعات» زیرنظر معاونت مطبوعات داخلی این وزارتخانه تشکیل شد.

این تصمیمات اما تا به حال مانع رشد قیمت کاغذ نشده است. آنگونه که به گزارش روزنامه «همدلی» کمیته ساماندهی تعطیل شده و قیمت کاغذ به ۱۸ هزار تومان برای یک کیلوگرم رسیده که در مقایسه با فروردین سال گذشته ۵ برابر بیشتر شده است.

این وضعیت در آغاز سال جدید برخی از روزنامه‌ها را به کاهش صفحات و همچنین اخراج روزنامه‌نگاران ناچار کرد. مدیران مسئول روزنامه‌ها از دولت خواسته‌اند که فقط اجازه ترخیص کاغذهای وارداتی در گمرک را صادر کند.

حسین عبداللهی، مدیرمسئول روزنامه آرمان، در همین رابطه به روزنامه همشهری گفت؛ کل نیاز مطبوعات برای ادامه حیات ۵۰ میلیون دلار است که ۴۰ میلیون دلار آن مربوط به هزینه کاغذ است. به گفته او در حال حاضر ۱۷۰۰ هزار تن کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و در گمرک توقیف شده است. دولت اجازه ترخیص را با ارز «سامانه نیما» صادر می‌کند.

مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق هم وضعیت روزنامه‌ها را «بسیار بد و نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت که با ادامه این وضعیت؛ روزنامه‌ها یک هفته نیز داوام نخواهند آورد.

محمدرضا سعیدی، مدیرمسئول روزنامه جهان‌صنعت هم از تشکیل جلسه مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی خبر داد و گفت که برخی از روزنامه‌ها تا یکی دو روز آینده کاغذ برای چاپ دارند. به گفته او، به رغم اعلام آمادگی شماری از مدیران مسئول برای ترخیص کاغذهای وارداتی که در گمرک «دپو شده»، دولت می‌گوید؛ تنها با نرخ ارز سامانه نیما اجازه ترخیص می‌دهد.

الیاس حضرتی و مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول روزنامه‌های اعتماد و مردمسالاری سال گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به «خطر تعطیلی روزنامه‌ها» هشدار داده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.