ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران شغل دوم دارند»

دستمزد کارگران نیمی از خط فقر رسمی اعلام شده است. دولت پیشنهاد توزیع بن کالا میان کارگران را نادیده می‌گیرد.

چرخ زندگی کارگران نمی‌چرخد. درآمد آنها کمتر از یک دوم خط فقر است و برای  همین ناچارند به شغل دوم و حتی سوم روی بیاورند. یک عضو هیئت مدیره«کانون عالی شوراهای اسلامی کار»، از تشکل‌های اقماری خانه کارگر، ضمن اذعان به این موضوع از دولت خواست که با بن‌کارت فاصله دستمزد و هزینه کارگران را جبران کند.

کارگران ایران طی سالهای گذشته خواستار تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت شده‌اند. دولت اما نرخ تورم رسمی را مبنای تعیین دستمزد می‌داند.

شورای عالی کار با حضور نمایندگان شوراهای اسلامی کار حداقل دستمزد برای سال جاری را با مزایای جانبی آن حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرد. همزمان با جلسات شورای عالی کار، چهار تشکل کارگری مستقل، دستمزد واقعی را ۷ میلیون تومان دانستند و خواستار تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت شدند.

این خواسته اما همانند سال‌های قبل نادیده گرفته شد و نمایندگان خانه کارگر در شورای عالی کار که نقش نمایندگان کارگران را بازی می‌کنند، از تصمیم نهایی اعلام رضایت کردند. حال اما علی اصلانی، عضو هیئت مدیره «کانون عالی شوراهای اسلامی کار» اعتراف کرده؛ اختلاف دستمزد و خط فقر در شهرهای بزرگ یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

او به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خط فقر خانواده سه نفره در شهرهای بزرگ را سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده که نزدیک به دو برابر حداقل دستمزد به همراه مزایای جانبی آن است.

به گفته اصلانی، افزایش ۳۶,۵ درصدی دستمزد، آنچه که شورای عالی کار پس از چند جلسه تعیین کرد، هم نتوانسته مشکل معیشت کارگران را حل کند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار استان البرز البته همانند دیگر اعضای خانه کارگر و مقام‌های دولتی، «شرایط فعلی واحدهای تولیدی» را مانع واقعی شدن دستمزد دانسته و گفته که «کارگران وضعیت واحدهای تولیدی را درک می‌کنند».

او در ادامه با تکرار ادعای وزیر کار که افزایش نقدی دستمزدها را «تورم‌زا» دانسته بود، گفته است: «از دولت انتظار داریم که این اختلاف را نه به وسیله پول نقد تورم‌زا بلکه به وسیله بن‌کارت‌های تعریف شده برای خرید کالاهای مورد نیاز خانوار کارگری جبران کند».

اصلانی گفته که «کانون عالی شورای اسلامی کار» پیشنهاد افزایش غیرنقدی دستمزد را به دولت ارائه کرده «اما در حد پیشنهاد باقی مانده و نتیجه‌ای به دنبال نداشته است».

شکاف درآمد و هزینه و ممانعت تشکل‌های کارفرمایی، دولت و خانه کارگر از واقعی شدن دستمزدها، در حالیکه نرخ تورم رسمی از مرز ۳۰ درصد عبور کرده است، کارگران را به روی آوردن به شغل‌ دوم ناچار کرده است.

به گفته اصلانی در شرایط فعلی «بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران شغل دوم دارند».

او همچنین گفته که کارگران اخراجی که این روزها شمارشان هم افزایش یافته «به صورت شخصی مسافرکشی می‌کنند».

به گفته اصلانی ۴۰ تا ۵۰ درصد مسافرکشان شخصی از کارگرانی هستند که «بعد از تعطیل شدن کارگاه و واحد تولیدی و محل کار خود مجبور به کار دوم می‌شوند».

دولت جمهوری اسلامی وعده کرده که با توزیع بسته حمایتی و کوپن الکترونیکی بخشی از کاهش قدرت خرید مزدبگیران را جبران خواهد کرد. این وعده‌ها اما تا به حال یا اجرایی نشده و یا اگر به اجرا درآمده تاثیری در بهبود وضعیت معیشتی مزدبگیران نداشته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.