ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزهای پس از فاجعه: خوزستان و لرستان از سیل گذر نکرده‌اند

زندگی سیل‌زدگان در خانه‌های ناامن و چادر در ماه رمضان با اوج گرفتن گرما، کاهش کمک‌های مردمی و امداد رسانی و نبود آب و برق و وضعیت پرمخاطره بهداشتی سخت‌تر شده است.

تبعات گسترده ناشی از سیل همچنان زندگی مردم سیل‌زده را در خوزستان و لرستان در مشقت و مخاطره قرار داده است. جواد کاظم‌نسب نماینده اهواز در مجلس می‌گوید مناطق سیل‌زده خوزستان هنوز از وضعیت ناشی از سیل گذر نکرده‌اند و برخی از روستاهای این استان همچنان دچار مشکل آبگرفتگی‌اند. مسئولان در لرستان نیز نسبت به وضعیت نامناسب بهداشتی در مناطق سیل‌زده اظهار نگرانی کرده‌اند.

وضعیت در مناطق سیل‌زده عادی اعلام می‌شود اما زندگی سیل‌زدگان تا عادی شدن فاصله بسیاری دارد.

اخبار مربوط به سیل اخیر در ایران فروکش کرده و رسانه‌ها از «عادی شدن» وضعیت در مناطق سیل زده خبر می‌دهند، اما زندگی مردم هنوز به حالت عادی بازنگشته است. با گرم شدن هوا، فرارسیدن ماه رمضان بسیاری از مردم سیل‌زده همچنان در چادر زندگی می‌کنند اما بسیاری از امدادرسانان مناطق سیل‌زده را ترک کرده‌ و کمک‌های مردمی کاهش پیدا کرده است. در این شرایط فقر، خطر شیوع بیماری‌های عفونی، نبود آب شرب سالم و وسایل بهداشتی زندگی مردم را چه در خانه‌های تخریب‌شده‌شان و چه در چادر تحت تاثیر قرار داده است.

آبگرفتگی و بی‌آبی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری کار (ایلنا) جواد کاظم نسب می‌گوید «اصحاب رسانه الان هم باید به مسائل استان‌های سیل‌زده توجه داشته باشند چرا که مردم در شرایط سختی قرار دارند و آنهایی که منازلشان زیر آب رفته و تخریب شده نیازمند ساخت مجدد هستند و آن مردمی که خانه‌هایشان دچار آسیب شده نیازمند بازسازی هستند».

به گفته او برخی نقاط استان خوزستان هنوز نیازمند تخلیه آب است و بسیاری از مردم در روستاها در چادر زندگی می‌کنند و نیازمند آب شرب، برق، گاز و وسایل سرمایشی هستند. او گفته: «بحران در استان خوزستان این گونه پشت سر گذاشته شده که کشاورزان اراضی خود را تقدیم کردند تا شهرهای بزرگی همچون اهواز زیر آب نرود. اما تنها کسانی که بیمه داشته‌اند مقداری پول دریافت کرده‌اند و اکثر کشاورزانی که محصولات خود را جهت حفظ شهرهای بزرگ در معرض سیل قرار دادند، بیمه ندارند و بدون تسهیلات قادر نیستند برای کشت سال آینده اقدام کنند. تعدادی از جاده‌ها و ورودی‌های روستاها و بخش‌ها در استان خوزستان تخریب شده و تعداد زیادی از زمین‌های کشاورزی از بین رفته است که همه این‌ها باید بازسازی شوند در نتیجه اهل رسانه باید الان هم ورود کنند و مسئولان را برای حل مشکلات مردم سیل‌زده تحت فشار قرار دهند».

«خبرگزاری دانشجو» نیز گزارش کرد؛ ۱۰ روستا در خوزستان هنوز درگیر سیل است و ۱۵۰۰ نفر از سیل زدگان استان که اهالی این ۱۰ روستا هستند در کمپ‌های اسکان اضطراری حمیدیه و سوسنگرد حضور دارند و نمی‌توانند به منازلشان بازگردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هم از قول یکی از فعالان اجتماعی حمیدیه گزارش داد؛ «سیل‌زدگانی که نمی‌توانند به خانه‌شان برگردند در اردوگاه‌ها و حتی جنگل زندگی می‌کنند». به گفته او در حالی که هوا گرم شده و بیماری ها دارند خود را نشان می دهند، بسیاری از گروه‌ها کمک‌های خود را متوقف کرده و مواکب مستقر در اردوگاه‌ها نیز تعطیل شده اند.

او گفته کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان تقریبا متوقف شده. بسیاری با مشکل بوی نامطبوع ناشی از آبگرفتگی مزارع مواجه‌اند. در میان سیل‌زدگان گرمازدگی به‌شدت شایع است و موارد زیادی از بیماری پوستی ناشی از آب ناسالم مشاهده شده است.

علیرغم اعلام وضعیت عادی برخی روستاها با وجود فروکش کردن سیل برای بازگشت مردم ایمن نیستند وعلاوه بر مشکل عدم تخلیه گل و لای، خانه‌هایی که قبلا زیر آب بودند برای سکونت ناامن هستند و احتمال تخریب و آوار شدن آنها وجود دارد. در یک روستا حتی با وجود اینکه بخشداری مرکزی اعلام کرده بود همه می توانند به خانه‌هایشان بازگردند مردم دچار برق گرفتگی شدند.

وضعیت پرخطر بهداشتی در لرستان

در لرستان نیز به‌رغم گذشتن بیش از یک‌ماه از وقوع سیل و آسیب وسیع سیلاب به شهرها و روستاهای استان وضعیت مشابهی حاکم است.

افزون بر اسکان بسیاری از مردم در چادرها و وضعیت نامناسب خانه‌های آبگرفته یا تخریب‌شده در سیل، نبود آب شرب سالم، گرما و خطر بیماری‌های مختلف زندگی سیل‌زدگان را تهدید می‌کند. با گرم‌شدن هوا گل‌ و لای باقی‌مانده از سیلاب، مناطق سیل‌زده را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده و خطرات تنفسی ناشی از آن نیز بر مشکلات مردم افزوده است.

در پلدختر نبود امکانات شتشوی ظروف و لباس و سرویس‌های بهداشتی حمام و دستشویی به شدت زندگی روزانه مردم و خصوصا زنان را دچار مشکل کرده است. براساس گزارش‌ها بسیاری از سیل‌زدگان از حاشیه رودخانه برای حمام و دستشویی استفاده می‌کنند که خطر بیماری‌های عفونی را چندبرابر می‌کند.

خبرگزاری ایلنا به قل از نعمت‌الله دستیاری، فرماندار پلدختر از مخاطره‌آمیز بودن وضعیت بهداشتی در این شهر نوشته است. به گفته او در اثر حجم بی سابقه سیل در ضلع غربی شهر معمولان، کل سیستم فاضلاب شهری و روستایی وارد رودخانه شده و و با شرایط اقلیمی پلدختر مسائل بهداشتی به یکی از نگرانی‌های این منطقه مبدل شده است. او همچنین از مشاهده مواردی از بیماری های گوارشی و تنفسی یا شپش در مناطق سیل‌زده خبر داده و گفته با توجه به گرمای هوا احتمال شیوع پشه سالک در این منطقه وجود دارد. در همین راستا رئیس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی لرستان وعده سم‌پاشی تمامی منازل مناطق سیلزده و چادرهای محل اسکان سیلزدگان این استان را داده است.

سیل علاوه بر آسیب وسیع به زیرساخت‌ها و امنیت غذایی استان‌ها، امنیت اقتصادی مردم را نیز به خطر انداخته است.  گزارش‌ها می‌گویند مردمی که دارایی‌های خود را در سیل از دست داده‌اند، فقیرتر از گذشته شده‌اند و زمانی‌ که به خانه بر می‌گردند همچنان سایه فقر زندگی آن‌ها را دنبال می‌کند.

جمهوری اسلامی چندین محموله از کمک‌های بین‌المللی برای رسیدگی به سیل‌زدگان دریافت کرده و علاوه بر آن برخی از مسئولان از اختصاص بودجه‌های فوق‌العاده برای بازسازی مناطق سیل‌زده و پرداخت به سیل‌زدگان خبر داده‌اند.  اما هیچ آمار یا گزارشی مبنی بر اینکه این کمک‌ها به چه صورت به سیل‌زدگان اختصاص پیدا کرده ارائه نشده است.

بسیاری از سیل‌زدگان بیش از پیش به امدادرسانی احتیاج دارند و در گرمای طاقت‌فرسا بدون یخچال و تجهیزات سرمایشی و بدون کمک‌های انسانی‌ قادر به ادامه این وضعیت نیستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.