ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰ میلیون تن در ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند

به گفته خضری، مسئولان نباید واقعیت را انکار کنند، ۴۰ میلیون تن برای تامین کالاهای اساسی به حمایت نیاز دارند.

گرانی امان مزدبگیران را بریده، دولت هم توان کنترل قیمت و نرخ تورم را ندارد و سیاست‌های حمایتی‌اش هم تا به حال تاثیری در بهبود وضعیت معیشت نداشته است. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته که نیمی از جمعیت ایران برای تامین کالاهای اساسی «به کمک نیاز دارند».

تصویری از توزیع کالا- عکس: آرشیو

رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۲ اردیبهشت به «اعتماد‌آنلاین» گفت: باید واقعیت را قبول کرد؛ ۴۰ میلیون ایرانی زیر‌خط‌ فقر هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شرایط کنونی را «حاصل بی‌تدبیری‌» در دولت فعلی و دولت‌های پیشین دانست و گفت: « دود بی‌برنامگی‌ها و سیاست‌های ناکارآمد هم در چشم مردم رفته است. مردم، دولتمردان و هر سه قوه کارگزار، نظام را مقصر شرایط امروز می‌دانند».

او مسئولان دولتی را به ارائه «آمار دروغ» هم متهم کرد و از آنها خواست تا واقعیت را قبول کنند؛ «اگر قبلا ۱۱ میلیون جمعیت کشور نیاز به حمایت‌های کالای اساسی داشتند، در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر نیاز به [حمایت] برای تامین اقلام اساسی‌شان دارند».

پیش از این علی کرد، یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سیاست‌های دولت برای کنترل حاشیه‌نشینی و جمعیت زیر خط فقر را «ناکارآمد» و «بی‌اثر» دانسته و گفته بود که گرانی و افزایش قیمت مسکن یک میلیون تن به جمعیت حاشیه‌نشین افزوده است.

نهادهای دولتی ایران از بیان آمار جمعیت زیر خط‎فقر خودداری و میزان درآمد خط فقر را بسیار پائین‌تر از رقم واقعی آن اعلام می‌کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته خط فقر را ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با این حال مجلس شورای اسلامی آذر سال گذشته از افزایش ۲۵ درصدی خط فقر در فاصله تابستان ۱۳۹۶ تا تابستان ۱۳۹۷ خبر داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم اما از اعلام میزان درآمد خط‎فقر خودداری و تنها به این نکته بسنده کرد که خط فقر در مناطق مختلف، متفاوت است.

در یک گزارش دیگر اما کمیته مزد شورای عالی کار، حداقل سبد معیشت برای یک خانواده سه نفره را بر مبنای استاندارهای اعلامی وزارت بهداشت و درمان، سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین کرد.

چهار تشکل کارگری مستقل اما این رقم را «غیرواقعی» خواندند و درآمد خط فقر را حداقل ۵ میلیون تومان برآورد کردند.

مسئولان دولتی این رقم‌ها را رد و جمعیت زیرخط فقر را در بدترین حالت ۱۰ میلیون تا ۱۲ میلیون تن می‌دانند. اما حسین راغفر، پژوهشگر اقتصاد اجتماعی در ایران این آمار را مربوط به «جمعیت زیر خط گرسنگی» دانسته و گفته بود که حدود ۳۰ میلیون از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق و نزدیک به نیمی از آن زیر خط فقر نسبی روزگار می‌گذارند.

افزایش قیمت‌ها در یکسال گذشته که با سرکوب مزدی همراه شد، نگرانی‌ها در باره افزایش جمعیت زیرخط فقر و «بروز گرسنگی» در ایران را افزایش داده است. به ویژه آنکه از آغاز سال جاری بنگاه‌ها و کارگاه‌های تولیدی بیشتری تعطیل و کارگران اخراج می‌شوند.

مجلس شورای اسلامی به منظور آنچه که جبران بخشی از کاهش قدرت خرید مزدبگیران اعلام شد، سال گذشته دولت را به صدور کوپن الکترونیک برای دهک‌های کم درآمد مکلف کرد. با گذشت چند ماه از این مصوبه اما دولت تا به حال اقدامی در این باره انجام نداده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    آمار زیر خط فقر بیش از اینهاست. یا خط فقر را درست نمیگیرند یا آمار را درست اعلام نمی کنند. مردم هم از این رژیم ضدایرانی و ضد بشر بستوه آمده اند سازمان و رهبری نیست و اعتراض ها پراکنده است و بی نتیجه

  • جاعش نابود کنید

    ترس از حمله نظامی قدرتهای سکولار علیه جاعش (به دروغ میگیوند مردم کشته میشوند ویا ایران کلنگی میشود.. در حالی با این وضع مثل سالهای قبل میلیونها نفر از فقر و جرم و جنایت کشته خواهندئشد، بدون جنگ الانم ایران کلنگی شده! اکثریت چیزی برای از دست دادن ندارند)، به وضح در کامنتها ناشناسان و افراد مزدور هست. قمپوز در میکنند. با اولین موج بمباران، مزدوران سپاهی و بسیجی که الان ۹۹% فقط برای پول مشغولند و کمتر از یک درصدشان جاعشی خرافاتی پیر و پاتال هستند تو سوراخ موش خزیدن مثل جنتی فسیل جلاد. حمله کنید ای قدرتهای سکولار به جاعش و شر این هیولا سر مردم ایران و جهان کم کنید. اکثریت قاطع مردم حامی حمله نظامی هستند و به محض اضمحلال ماشین سرکوب و کشتارنظام جاعشی، قیام صورت میگرد.

  • حمید

    با درود و سپاس بر شما که هنوز دل در گرو مردم ایران دارید. اما بجاست که این ارقام و امار مستند را بیاد بعضیها بیاورید که در این وانفسا ادای دلواپس سان مسقر در شمس العماره را در میاورند. حکایت این حضرات یاداور ضرب المثل: ملا نقطی است (فرهنگ لغات عامیانه‌ی جمال زاده ). آنکه تا تمام نقطه‌ها و اعراب و حرکات کلمه‌ای نوشته نباشد نتواند خواند. (یادداشت به خط دهخدا). آنکه به جزئیات رسوم و آداب قانون یا قاعده یا رسمی پای بند و مقید است و تا رعایت همه نشود امر را ناقص شمارد در صورتی که همه برای صحت امر ضروری نیست. خلاصه بقول حافظ جان ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

  • بهنام

    سلام/همین ۴۰میلیون زیر فقر ایرانی هستند که ۴۰ سال است به اصطلاح ابرقدرتهای جهانی ،در مقابلشان عاجز و ناتوان مانده اند