ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات افغانستان: رای‌گیری آنلاین ممکن خواهد شد؟

در افغانستان احزاب سیاسی و کمیسیون مستقل انتخابات بر سر شیوه برگزاری انتخابات به توافق رسیدند. منتقدان اما می‌گویند: شرایط اجرای این توافق موجود نیست.

در فاصله چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، احزاب سیاسی می‌گویند که با دولت برای برگزاری انتخابات با استفاده از تکنولوژی انگشت‌نگاری و به صورت آنلاین به توافق رسیده‌اند. کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون این موضوع را «رد» یا «تائید» نکرده است. انگشت‌نگاری و تهیه دوباره فهرست رای‌دهندگان اما اجرایی نخواهد شد.

عکس:آرشیو

محمد ناطقی، رییس کمیته سیاسی احزاب افغانستان به روزنامه «هشت صبح» گفت: «مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات روز جمعه بیستم اردیبهشت با نماینده‌گان احزاب سیاسی در باره استفاده از تکنولوژی انگشت‌نگاری در انتخابات ششم میزان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند».

به گفته او براساس این توافق نام‌نویسی از رای دهندگان از ۲۶ اردیبهشت آغاز خواهد و اثرانگشت تمامی انگشت‌ها و عکس چهره رای‌دهندگان ثبت خواهد شد و در روز انتخابات مشخصات هویتی هر رای دهنده به در قالب بارکد در پشت برگه رای او ثبت خواهد شد.

این توافق پس از ابراز نگرانی برخی گروه‌های سیاسی نسبت به احتمال وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری که مهر قرار است مهر امسال برگزار شود، به دست آمده است.

با این حال یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان یا «فیفا»، این توافق را در تکراری و بی‌فایده دانست. او گفت:«این طرح تکرار همان طرحی است که در انتخابات پارلمانی پارسال به اجرا گذاشته بود. با اجرایی شدن این طرح، نتیجه مشابه با نتیجه انتخابات پارلمانی سال گذشته به دست خواهد آمد و کشور بار دیگر دچار آشوب خواهد شد».

رشید کمیسیون مستقل انتخابات را به «وقت‌کشی» متهم کرد که نمی‌تواند وعده‌های «سرخرمن» خود را عملی کند. او گفت: «در صورت عملی نشدن وعده‌های کمیسیون مستقل انتخابات، کشور دچار آشوب سیاسی تازه خواهد شد و در آن صورت کمیشنران این کمیسیون نخواهند توانست این آشوب را مدیریت کنند».

براساس این گزارش، دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» هم «کمی با تردید» نسبت به این قضیه نگاه می‌کند. محمد واعظی، سخنگوی این دسته انتخاباتی، برگزاری انتخابات به صورت «آنلاین» را نیازمند  به «اینترنت پرسرعت» و «سواد رأی‌دهی آنلاین» دانست که به گفته او «عملاً چنین شرایطی در افغانستان فراهم نیست».

در انتخابات پارلمانی پارسال حدود ۲۲ هزار دستگاه انگشت‌نگاری خریداری شده بود. از بخشی از این دستگاه‌ها به دلیل عدم آشنایی کارکنان برگزاری انتخابات و یا مشکل فنی در انتخابات پارلمانی استفاده نشد. منابع خبری نیز به هشت صبح اطلاع داده‌اند که حدود ۵۰۰ دستگاه انگشت‌نگاری در انتخابات پارسال مفقود و شماری نیز تخریب شده است و شمار دقیق دستگاه‌های انگشت‌نگاری موجود در کمیسیون مستقل انتخابات معلوم نیست. کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که برای استفاده از تکنولوژی انگشت‌نگاری در انتخابات ششم مهر به ۱۵ هزار دستگاه نیاز است.

انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی غزنی و شوراهای ولایتی در ششم مهر امسال برگزار می‌شود. برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ نفر نامزد شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.