ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای همکاری خلیج فارس انفجار کشتی‌ها در فجیره را محکوم کرد

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که دو نفت‌کش سانحه دیده به این کشور تعلق دارد. وزارت خارجه ایران نسبت به دسیسه‌های خارجی هشدار داد.

وزارت خارجه امارات شامگاه یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار فروند کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور در شرق بندر فجیره هدف «عملیات مخرب» قرار گرفته‌اند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که دو فروند از این کشتی‌ها به این کشور تعلق دارند. سخنگوی وزارت خارجه ایران بلافاصله نسبت به هرگونه دسیسه «بدخواهان» هشدار داد. شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و بحرین نیز این حادثه را محکوم کرده‌اند.

یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت: انفجار چهار کشتی در بندر فجیره امارات (عکس: توییتر)

مقامات امارات درباره ماهیت «عملیات مخرب» سکوت کرده‌اند. همچنین مشخص نکرده‌اند که چه گروهی این عملیات را انجام داده است. پنجشنبه هفته گذشته اداره امور دریایی آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به احتمال حمله ایران و یا گروه‌های نیابتی تحت الحمایه این کشور به کشتی‌های تجاری و زیرساخت‌های نفتی هشدار داده بود. در این بیانیه گفته شده: ایران یا نیروهای نیابتی‌اش ممکن است کشتی‌های تجاری، از جمله تانکرهای نفتکش، و یا کشتی‌های نظامی ایالات متحده را در دریای سرخ، تنگه باب المندب یا خلیج فارس، هدف قرار دهند.

تصویری که از انفجار یکی از کشتی‌ها در خارج از بندر فجیره در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که چند فروند بمب‌افکن راهبردی بی ۵۲ اچ و همچنین ناو یو اس اس آبراهام لینکلن را برای مقابله با این تهدیدات به خاورمیانه اعزام کرده است. امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت به خبرگزاری‌های داخلی گفت: «ناو هواپیمابر لینکلن در گذشته تهدیدی برای ایران بود اما امروز با موشک‌ها و قایق‌های ما هدف قرار خواهد گرفت.»

نفت ایران تحت تحریم قرار دارد و اتحادیه اروپا هم موفق نشد ساز و کار مالی تجارت با ایران را راه بیندازد. شورای امنیت ملی با تعیین ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه برای اتحادیه اروپا اعلام کرده که ایران در این مدت غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که ایران «استراتژی صبر» را کنار گذاشته و به «استراتژی عمل» روی آورده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه احتمال وقوع جنگ با آمریکا را به بحث گذاشتند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انفجارها در بندر فجیره با انتشار پیامی در توییتر نوشت این انفجارها نشان داد که «امنیت خلیج فارس شیشه‌ای» است.

— حشمت الله فلاحت پیشه (@drfalahatpishe) 12. Mai 2019

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امارات انفجارهای صبح یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت در آب‌های سرزمینی امارات در نزدیکی خلیج عمان، در شرق بندر فجیره اتفاق افتاده است. در این بیانیه گفته شده که «دستگاه‌های ویژه تحقیق» این حادثه را با کمک نهادهای بین‌المللی و محلی بررسی می‌کنند. وزارت خارجه امارات همچنین اعلام کرده که در این انفجارها کسی کشته یا زخمی نشده و سوخت و یا مواد سمی و مضر به دریا نشت نکرده است.

المیادین گزارش داده که در مجموع هفت نفت‌کش در بندر نفتی فجیره امارات هدف قرار گرفتند از جمله نفت‌کش غول‌پیکر «المرزقه»، «المیراج» «المجد»، «الامیجال» و «خمس ۱۰»

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که بر امنیت این منطقه نظارت دارد درباره این حادثه سکوت کرده است. مقامات امارت هم اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند.

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان دوشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد دو نفتکش از چهار کشتی در مسیر خود در حال عبور از خلیج فارس و در آب‌های سرزمینی نزدیک امارات در نزدیکی فجیره بودند که «مورد تعرض و هدف عملیات خرابکارانه» قرار گرفتند. یکی از این نفت‌کش‌ها در مسیر حمل نفت سعودی از بندر راس تنوره بود و قصد داشت به آمریکا برود.

شورای همکاری خلیج فارس نیز با صدور بیانیه‌ای «عملیات خرابکارانه» در آب‌های امارات را محکوم کرد. عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه گفت، چنین اقدامات غیرمسئولانه‌ای منجر به افزایش تنش و درگیری در منطقه شده و منافع ملت‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. وزارت خارجه مصر، بحرین و اردن نیز اقدامات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات در خلیج عمان را محکوم و با امارات اعلام همبستگی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران حوادث روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران‌کننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. سید عباس موسوی با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

بندر فجیره در ۱۴۰ کیلومتری تنگه هرمز واقع شده و بیش از ۳۰ درصد حمل و نقل نفت و گاز از این بندر انجام می‌شود. کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز معمولا برای سوخت‌گیری به این بندر مراجعه می‌کنند.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه به روز شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.