ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف در هند: خرابکاری‌های مشکوک خطر تنش در منطقه را افزایش می‌دهد

ظریف که به دهلی‌نو رفته تا درباره برجام و رویدادهای منطقه با مقام‌های هند گفت‌وگو کند، افراد تندرو در حکومت آمریکا و در منطقه را مسئول دامن زدن به تنش موجود دانست.

محمدجواد ظریف به هند رفته تا درباره تحولات برجام، اقدامات جمهوری اسلامی و رویدادهای جدید در منطقه پس از تنش اخیر بین ایران و آمریکا، گفت‌وگو کند. او نسبت به «خرابکاری‌های مشکوک» در منطقه هشدار داد و افراد تندرو در حکومت آمریکا و در منطقه را مسئول افزایش تنش خواند.

سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ـ عکس از آرشیو

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت پس از دیدار با سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند، با اشاره تلویحی به انفجار چند نفتکش در بندر فجیره امارات گفت: «درباره مسائل منطقه با وزیر خارجه هند بحث و گفت‌وگو کردیم. درباره خطراتی که افراد تندرو در داخل حکومت آمریکا و همین‌طور افرادی در منطقه تلاش دارند آن را تحمیل کنند، و در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد که با اقدامات و خرابکاری‌های مشکوکی که در منطقه ما در حال اتفاق افتاده است، - البته ما قبلاً هم پیش‌بینی کرده بودیم از این‌گونه اقدامات را صورت خواهند داد - برای این‌که به تنش دامن بزنند نیز بحث و تبادل نظر شد.»

صبح یکشنبه ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه در آب‌های سرزمینی امارات متحده عربی در شرق بندر فجیره چهار کشتی تجاری از جمله دو نفتکش عربستان سعودی و یک نفتکش نروژی منفجر شدند. وزارت خارجه امارات اعلام کرد که در این انفجارها کسی کشته یا زخمی نشده و سوخت و یا مواد سمی و مضر به دریا نشت نکرده است.

به درخواست امارات یک هیأت نظامی آمریکایی مأمور بررسی این انفجارها شده است. نتیجه قطعی تحقیقات هنوز رسماً منتشر نشده اما از خبرهایی که به خبرگزاری‌ها درز کرده مشخص است که ظاهراً مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران یا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در این انفجارها نقش داشتند. در همه این گزارش‌ها در وهله اول بر این موضوع تأکید شده که نخستین بار شبکه المیادین حزب‌الله لبنان خبر انفجارها را بازتاب داد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران این انفجارها را نگران‌کننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت اعلام کرد که در جلسه غیر علنی مجلس حادثه انفجار چهار کشتی در بندر فجیره به بحث گذاشته شد. نعمتی گفت: «به نظر می‌رسد شیطنت اسرائیلی‌هاست. نظر نظام هم همان نظری است که وزارت خارجه به‌عنوان دستگاه رسمی کشور اعلام کرده است.»

گفت‌وگو با مقام‌های هند درباره برجام

محمدجواد ظریف در دهلی‌نو همچنین از «مذاکرات خوب» خود با سوشما سواراج درباره تحولات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  و اقدامات جمهوری اسلامی خبر داد و گفت ایران در این روزها برای شرکای نزدیک خود از جمله روسیه مواضع جمهوری اسلامی را در قبال برجام تبیین کرده و اکنون این مواضع به دهلی‌نو ابلاغ شد.

شورای عالی امنیت ملی ایران هفته گذشته برای اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ۶۰ روزه تعیین کرد. در این ۶۰ روز ایران محدودیت اورانیوم غنی‌شده به میزان ۳۰۰ کیلوگرم بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت نمی‌کند. اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ایران را رد کرده و اعلام کرده که اگر این کشور به برجام پایبند نباشد، تحریم‌های اقتصادی بازمی‌گردند.

هند پس از چین اصلی‌ترین مشتری نفت ایران است اما در پی تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی و لغو معافیت‌های هشت کشور از این تحریم‌ها که شامل هند نیز می‌شد، دهلی‌نو مجبور شده است که واردات نفت از ایران را متوقف کند.

ظریف گفت: «متأسفانه، ایالات متحده آمریکا بی‌جهت وضعیت را بدتر کرده است. ما به دنبال افزایش تنش نیستیم، اما همواره از خود دفاع کرده‌ایم.»

وزیر خارجه ایران هند را یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای ایران دانست و افزود: «مواضع ما با هند در بسیاری از زمینه‌ها کاملاً همراه و هماهنگ است.»

تحریم‌های آمریکا موجب شده تا صادرات نفت ایران نصف شود و از ۲،۸ میلیون بشکه در روز در سال گذشته به یک میلیون بشکه در روز یا کمتر در سال جاری میلادی برسد. یکی از مقام‌های ایرانی در این ماه به رویترز گفته است که از آغاز ماه مه به بعد صادرات نفت ایران می‌تواند ۵۰۰ هزار بشکه در روز نیز کاهش یابد.

منابع آگاه از مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا به رویترز گفته‌اند که ایران برای ماندن در توافق هسته‌ای شرط کرده که صادرات نفتی‌اش دست‌کم ۱،۵ میلیون بشکه در روز باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.