ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با حمله پهپادها به عربستان سعودی قیمت نفت افزایش یافت

افزایش تنش در خاورمیانه نگرانی از کمبود عرضه نفت در بازار جهانی را بیشتر کرده است. کارشناسان معتقدند که قیمت نفت ممکن است به بیش از ۸۰ دلار برسد.

حملات پهپادی به تأسیسات نفتی شرکت دولتی آرامکو عربستان سعودی قیمت نفت در روز سه‌شنبه را افزایش داد. کارشناسان بازار نفت می‌گویند قیمت نفت ممکن است به بیش از ۸۰ دلار برسد.

نفت عربستان سعودی ـ عکس از آرشیو

بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۴ مه هر بشکه نفت برنت دریای شمال (۱۵۹ لیتر) نسبت به روز قبل بیش از یک دلار افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۲۴ سنت رسید. قیمت نفت سبک آمریکا نیز ۶۳ سنت افزایش یافت و به ۶۱ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید.

این در حالی است که خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده که تولید نفت این کشور بر اثر حملات پهپادی مختل نشده است. اما حملات پهپادی عربستان سعودی را مجبور کرد که خط لوله مهم شرق به غرب را متوقف کند و همین مسئله نگرانی‌ها در مورد کمبود کوتاه مدت نفت را برانگیخت.

شورشیان حوثی صبح سه‌شنبه اعلام کردند که در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی در یمن، با هفت پهپاد تأسیسات «حیاتی» عربستان سعودی را مورد هدف قرار داده‌اند. ساعاتی بعد عربستان سعودی حمله پهپادی به تأسیسات نفتی شرکت دولتی آرامکو را تأیید کرد و خالد الفالح در بیانیه‌ای اعلام کرد که حوثی‌ها زیرساخت‌های انرژی در عربستان سعودی را مورد حمله «بزدلانه» قرار دادند و دو ایستگاه پمپاژ نفت و لوله‌های نفتی که نفت سعودی را از چاه‌های نفتی منطقه شرقی به بندر ینبع منتقل می‌کنند، با پهپاد بمباران کرده‌اند.

شورشیان حوثی تحت حمایت ایران که علیه دولت یمن و ائتلاف عربستان سعودی می‌جنگند پیشتر نیز بارها با پهپاد و موشک به عربستان سعودی حمله کرده و مسئولیت حملاتی در امارات متحده عربی را نیز پذیرفته‌اند.

حملات پهپادی به تأسیسات نفتی سعودی خیلی سریع بر نوسانات بازار نفت تأثیر گذاشت. در حال حاضر، بورس مبادلات آتی نشان می‌دهد که مواد اولیه در بازارهای جهانی کمیاب شده است. نفت برای تحویل در ماه اوت هم‌اکنون حدود یک دلار ارزان‌تر از نفت برای تحویل در ماه ژوئیه است و این رقمی قابل توجه است. از آن‌جایی که ذخیره‌سازی نفت هزینه‌بردار است، معمول این است که تحویل نفت در تاریخ بعدی گران‌تر از مبادلات روزانه فعلی باشد.

افزون بر حملات پهپادی به عربستان سعودی، صبح یکشنبه ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه در آب‌های سرزمینی امارات متحده عربی در شرق بندر فجیره چهار کشتی تجاری از جمله دو نفتکش عربستان سعودی و یک نفتکش نروژی منفجر شدند. هنوز معلوم نیست چه کسی این اقدام خرابکارانه را انجام داده است اما منابع آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تحقیقات اولیه حاکی از احتمال دخالت ایران است. ایران این اتهام را رد کرده است.‌ وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواستار انجام تحقیقات مستقل شده و برخی از مقام‌های رسمی ایران نیز اسرائیل را متهم کرده‌اند.

منطقه خلیج فارس همچنین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اعزام ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن ایالات متحده و بمب‌افکن‌های بی‌۵۲ به این منطقه متشنج شده است و مجموعه این عوامل نوسانات بازار نفت را بیشتر می‌کند.

نگرانی‌ها در مورد عرضه کم نفت با انتشار داده‌های سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) در روز سه‌شنبه نیز بیشتر شد. بر این اساس، اعضای اوپک در ماه مارس نسبت به ماه قبل، تولید خود را بیش از ۵۰۰ هزار بشکه کم کردند. بیشترین کاهش تولید را عربستان سعودی، لیبی و ونزوئلا داشتند.

افزون بر این، صادرکنندگان نفتی که در اوپک نیستند، نمی‌توانند به‌طور کامل افت تولید نفت را جبران کنند. برای سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹، اوپک تخمین‌های خود را برای عرضه نفت در خارج از اوپک اندکی کاهش داده است.

برخی از کارشناسان بازار نفت، از جمله ماکس هولتسر از شرکت سرمایه‌گذاری «یونیون اینوستمنت» که دفتر آن در فرانکفورت آلمان است، می‌گویند قیمت نفت باز هم افزایش خواهد یافت. هولتسر می‌گوید: «اگر کمبود عرضه‌ی غیرمنتظره‌ای پیش بیاید، در مدت کوتاه ممکن است بار دیگر قیمت نفت افزایش یابد. حتی ممکن است از بالاترین قیمت سال گذشته که حدود ۸۵ دلار برای هر بشکه نفت برنت بود، پیشی بگیرد.»

به‌گفته هولتسر، افزایش سریع قیمت نفت، پیامدهای جدی خواهد داشت: «این سناریو می‌تواند بر رشد اقتصاد جهانی به‌طور چشمگیری آسیب برساند. افزایش سریع قیمت‌ها در برخی از کشورها و صنایع که به نفت نیاز دارند، بار سنگینی را بر آن‌ها تحمیل خواهد کرد.»

از سوی دیگر، فشار بر قیمت نفت، با افزایش تقاضا اعمال می‌شود. کارشناسان نگران سرد شدن اقتصاد جهانی با توجه به تنش شدید اقتصادی میان آمریکا و چین هستند. این تنش می‌تواند تقاضای نفت را کاهش دهد. هولتسر پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری دوباره کاهش یابد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.